5 trin til at tilgive og glemme

· 25. marts 2017
Det er ikke nemt at tilgive og glemme. Men man vil blive glad for ikke at bære rundt på sårene eller arrene fra de personer, der har såret en.

For at være i stand til at komme videre med sit liv og nyde det fuldstændig bør man lære at tilgive de personer, som har såret en i fortiden og komme videre. I denne artikel vil vi snakke om 5 trin til at tilgive og glemme.

Det er ikke en simpel ting af tilgive. Når man begynder at lægge de ting, der har såret en, bag sig, så kan man begynde at heale. Man vil være glad for ikke at bære rundt på sårene og arrene fra de ting, der har såret en.

Det er nok, at man allerede har været nødt til at håndtere smerten i første omgang. Hvorfor skal man fortsætte med at gemme den og give den en betydning, som den ikke har? Er det ikke nok, at man har oplevet det og fundet sig i det, på det tidspunkt det skete? Hvorfor skal man fortsætte med at bringe den smerte og sorg tilbage, som det forårsagede?

Man bør begynde healingen én gang for alle. Dette kræver mod, kærlighed og forståelse. Her er fem trin til at tilgive, glemme og komme videre med sit liv.

1. Trin til at tilgive og glemme: Anerkend, at manglen på tilgivelse påvirker ens liv

Man bør forstå, at den person, som har såret en, faktisk påvirker en. Man må anerkende, at hvis man vælger at tilgive den person, så er det fordi, man selv fortjener det. Det har ikke noget at gøre med den person, som sårede en. Men faktisk er det fordi, man gør noget rigtigt for en selv ved at tilgive.

To personer paa stranden

Ved at opbygge denne smerte vil man blot komme i dårligt humør, blive bitter og føle sig krænket. Man bør på en eller anden måde stræbe efter at håndtere sine følelser, så ens tilgivelse vil være oprigtig.

Mere end noget andet bør man forblive rolig for at undgå vrede og samtidig kontrollere sin stress. Man bør prøve at tænke på noget fredeligt.

Man kan tænke på en person, man er tæt med, og som man elsker. Eller man kan erstatte negative billeder med nogle positive.

Man må ikke benægte situationen eller undgå den. Man bør håndtere det og give det den betydning og vigtighed, som det fortjener. Det skal gøres uden den følelsesmæssige baggage, som man har båret rundt på tidligere.

Anbefalet læsning:

Hvordan er personligheden hos mennesker, der ikke er bange for at være alene?

2. Trin til at tilgive og glemme: At beslutte, om man virkelig vil komme videre uden at tilgive

Dette trin er meget vigtigt. Man bør tænke over det meget omhyggeligt. Og man bør forestille sig, at man lægger problemet bag sig og forpligter sig selv til dette.

Man bør huske, at tilgive ikke er at glemme. For der er problemer, som man simpelthen ikke vil glemme.

Man bør love sig selv, at disse problemer ikke vil påvirke ens liv. Og at de vil lade en leve sit liv i nuet uden at være bitter.

Tilgivelse er ikke for den person, som har såret en. Det er uundværligt, og det er et middel til at forbedre ens liv.

Man er ejeren af sine egne handlinger. Og man er ansvarlig for sine beslutninger. Man bør ikke lade personen, som har såret en, få magten over en.

At vælge den mindre smertefulde måde og overkomme forhindringer betyder ikke, at man bør gå tilbage til den person og fortsætte forholdet eller retfærdiggøre det, den person gjorde.

Tilgivelse indebærer at fjerne magten fra den person, som fortsætter med at såre en, samt at lægge hele problemet bag sig.

3. Trin til at tilgive og glemme: At udtrykke det, man føler

Det er uundværligt at give slip på sine følelser og frigøre, hvordan man har det overfor den person, som har såret en. Dette betyder ikke, at man bør have en konfrontation. Det kan endda forårsage et større problem. Man bør huske, at alt det, man gør, er for ens egen skyld.

Før man taler med den person, bør man først afklare sine idéer og tænke om, hvad man vil sige.

Man bør prøve ikke at holde noget tilbage på nogen måde, indtil man føler en lettelse. Man bør forklare, hvorfor man har det dårligt, eller skrive ned, hvad der skete for en: vreden, bitterheden og sorgen.

Det betyder ikke noget, om man går for langt. Det er vigtigt, at man udtrykker al sin smerte. Man behøver ikke nødvendigvis at sende brevet til personen, som har såret en. Dette brev, som man skriver, er til en selv. Det er for, at man kan komme af med sin smerte. Så man kan brænde det eller smide det ud.

Man må ikke bagatellisere sig selv. Det er vigtigt, at man er opmærksom på det faktum, at man fortjener at blive behandlet med respekt. Man må anerkende og udtrykke alle de negative ting, man føler overfor denne person.

Læs også:

De fysiske effekter af sorg på ens krop

4. Trin til at tilgive og glemme: Acceptere sine fejltagelser

Der er mange smertefulde følelser gemt inde i en. De fraholder en fra at tilgive i rette tid. Disse følelser er sorg, ydmygelse, afviselse og bedrag. Det er vigtigt, at man accepterer dette og prøver at sætte sig selv i den anden persons sted.

En pige der graeder mens en proever at troeste

Nogle gange dømmer vi for meget. Og vi tænker ikke over, hvad vi ville have gjort i den samme situation. Måske ville det være noget, som man ellers ikke ville gøre, men som ville være nødvendigt.

Man må ikke holde noget tilbage eller sætte spørgsmålstegn ved det. Man bør tænke over andre situationer, hvor man har haft det på samme måde. Man bør tænke over, om det, der skete, fortjener den betydning, som man giver det.

Man behøver ikke dele sine værdier, sine meninger eller sin måde at tænke eller føle på. Dette betyder ikke, at man prøver at retfærdiggøre noget. Man bør forstå, at personer er bedre end de fejl, som de nogle gange laver.

5. Trin til at tilgive og glemme: At give slip på situationen

Kom igang. Kom videre og se dig ikke tilbage. Man bør forstå, at tilgivelse ikke sker fra den ene dag til den anden. Det er en proces, som man bliver nødt til at begynde på. Tiden, som det tager at fuldende denne proces, afhænger af personen.

Man ved kun selv hvor lang tid, det tager, at komme videre og glemme alt det, der skete. Man må ikke hænge sig i smerten, men give sig selv tid til at tilgive.

Man bliver blot nødt til at mødes med personen og sige “jeg tilgiver dig”. Så vil man føle, at alt bliver bedre, og man vil føle sig fri.

Man bør huske, at tilgivelse er en proces, som vil lade en fortsætte og komme videre uden nogen nag og uden personer, som påvirker en, ens fremtidige forhold og ens nuværende liv.