Fødevarer, der hjælper med at stimulere skjoldbruskkirtlen

22 november, 2018
For at holde din skjoldbruskkirtel sund er det vigtigt at spise mindst fem små måltider om dagen. Undgå usunde snacks imellem måltiderne. Spis masser af fiber og dyrk motion.

Din skjoldbruskkirtel er en kirtel, der findes i din hals, og som regulerer forskellige funktioner i din krop, herunder produktion af hormonerne T3 og T4, der hjælper til med at regulere stofskiftet og påvirke de andre systemer i din krop. Når skjoldbruskkirtlen fungerer korrekt, behøver du ikke at holde øje med din kost, men du bør altid være klar over tilstande, hvor din skjoldbruskkirtel enten producerer flere hormoner end nødvendigt (hyperthyroidisme) eller ikke tilstrækkeligt (hypothyroidism). Nedenfor viser vi nogle fødevarer, der hjælper med at stimulere skjoldbruskkirtlen naturligt.

Manglen på jod er en direkte årsag til skjoldbruskkirtlens dysfunktion og mange mennesker verden over lider af det. Når en dysfunktion i skjoldbruskkirtlen opstår, er det nødvendigt at følge en kost, der hjælper med at regulere det. De følgende afsnit vil give dig nogle grundlæggende råd i forbindelse med skjoldbruskkirtlens dysfunktion.

Kostanbefalinger til at stimulere skjoldbruskkirtlen

Som vi nævnte tidligere, er hyperthyroidisme den tilstand, hvor skjoldbruskkirtlen bliver stimuleret og producerer for mange hormoner. Når der opstår et overskud af hormoner i kroppen, kan du opleve vægttab og tab af muskelmasse. En afbalanceret kost, der indeholder fødevarer med høj energi kan altid anbefales.

Nogle fødevarer kan hjælpe med at stimulere skjoldbruskkirtlen

Mejeriprodukter (yoghurt, ost og mælk)

  • Drik mejeriprodukter ofte.
  • Lav din yoghurt med kondenseret mælk og pulveriseret sødmælk; bruge den til at forberede shakes, slik, supper og pureer. Brug det på havregryn.
  • Tilsæt ost til din salat og andre fødevarer.

Læs også:

14 tegn og symptomer på skjoldbruskkirtelproblemer

Proteiner (fisk, rødt kød og æg)

  • Hak et hårdkogt æg og tilsæt det til salater eller supper. Gør det samme med kød og fisk.
  • Pisk æg og tilsæt det til pureer, supper, cremer, sovse og shakes.
  • Fyld dine foretrukne krydrede retter med kød eller fisk.

Sukker, brød, honning og kiks

  • Spis kiks og brød til morgenmad. Vi anbefaler det også til frokost og middag.
  • Tilsæt stegt brød eller croutoner til dine supper og pureer.

Kost der kan hjælpe med at stimulere skjoldbruskkirtlen

AtrofiSkjoldbruskkirtel

På den modsatte skala, når vi snakker om skjoldbruskkirtelproblemer, må vi også tage hensyn til hypothyroidisme hvor skjoldbruskkirtlen producerer utilstrækkelige mængder af hormoner. Hypothyroidisme vises som træthed, hårtab og kan også være årsag til vægtforøgelse. Disse tilfælde er meget mere komplekse og bør håndteres af en læge. Din kost bør være afbalanceret og varieret.

Undgå fedt, sukker og kalorier

  • Forarbejdede fødevarer og rødt kød indeholder for meget fedt.
  • Margarine, smør og flæsk.
  • Sukker, både hvidt og brunt, og slik med sukker.
  • Alkoholiske drikkevarer og sukkerholdige drikkevarer.

Anbefalinger der kan hjælpe dig med at stimulere skjoldbruskkirtlen

  • Spis 4 til 5 gange dagligt i små portioner og undgå usunde snacks imellem måltiderne. Undgå at eksperimentere med fødevarer.
  • Forøg din daglige motion. Gå ture og tag trappen i stedet for elevatoren.
  • Hold dig til fødevarer, som er rige på fibre, som rå og dampede grøntsager og frugt.

Læs også:

7 tips til naturligt at aktivere en underaktiv skjoldbruskkirtel 

Generel skjoldbruskkirtel-pleje

Nogle andre generelle fødevarer kan hjælpe dig med at regulere din skjoldbruskkirtel, herunder ferskvandsfisk, laks og tunfisk. Grøntsager og frugt med en lys farve kan stimulere skjoldbruskkirtlen og få blodtrykket til at falde. Vi anbefaler at bruge pulveriserede alger i stedet for salt.