At vågne midt om natten

· 14. maj 2016
Hvis årsagen til søvnforstyrrelser er angst, er vi nødt til at konfrontere disse kilder til stress og de problemer, der forårsager angst hvis vi ønsker en god nattesøvn.

Fænomenet med at vågne midt om natten, er virkelig almindeligt. Det er langt fra at være en mystisk eller overnaturligt hændelse. Det er faktisk et meget almindeligt problem, som er relateret til angst.

Men det er et fænomen, der skal forklares mere i detaljer for at blive bedre forstået og imødegået. Det at vågne op på disse tidspunkter tidligt om morgenen og ikke være i stand til at falde i søvn igen kan blive et meget alvorligt problem, hvis det bliver ved med at ske over nogle få dage. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan man håndterer at vågne midt om natten korrekt.

At vågne midt om natten. Tilhørende symptomer

Kvinde der ligger og stirrer paa et ur

 

Der er mange publikationer om dette almindelige fænomen. Imidlertid må vi huske at der ikke er noget mærkeligt bed det. Det er faktisk hjernens reaktion på et forhøjet angstniveau, som vi aktuelt oplever. Når det begynder konstant at ødelægge vores søvn, skal det håndteres.

Det er vigtigt at huske på de symptomer, der ofte forekommer, når du vågner mellem kl. 3:00 og 4:00:

  • Vågne til intens angst og rastløshed.
  • Hjertebanken og en følelse af fare.
  • Det er umuligt at falde i søvn igen. Dette øger nervøsitet, negative tanker og søvnløshed.
  • Hvis du formår at falde i søvn igen, er det meget let, og du vågner op med en følelse af at være træt.
  • Hvis du gentagne gange vågner op mellem 3 og 4 et par gange om ugen.

Se:

4 naturlige søvnløshed behandlinger du har brug for

Angst og vågne op i de tidlige morgentimer

Hvorfor skal jeg altid vågne kl. 3 om morgenen?

Hvis du i løbet af ugen pludselig vågner op i de tidlige morgentimer, og næsten altid på dette tidspunkt. Så er den første ting, du skal spørge dig selv om: Er du bekymret for noget, om der er noget, der generer dig, om du arbejder for meget, eller om du står med et følelsesmæssigt problem.

Alle disse faktorer kan forårsage angst, som vi måske ikke altid er opmærksomme på og den måde, hjernen reagerer på disse problemer er gennem søvn. Vi begynder at have problemer med at falde i søvn, og når vi gør det, får angsten os til at vågne med en følelse af trusler.

Lad os tage et nærmere kig på det:

  • Angst forandrer centralnervesystemet (CNS), som begynder at vise små ændringer i bio- og neuro-kemiske systemer, som er involveret i søvn-vågen-cyklussen. Dette ændrer direkte alle stadier af søvn (REM og non-REM).
  • Almindeligvis går vi i seng og har svært ved at falde i søvn. Vi ender med at falde i søvn omkring midnat, men angst får vores søvn til at blive hakket i stykker og det er sværere at nå REM-stadiet, hvor søvn er dyb og genopbyggende. Vores hjerne fortolker denne angst som en trussel og noget, som vi er nødt til at komme væk fra. Følelsen af denne advarsel får os til at vågne voldsomt efter blot et par timer omkring kl. 3 om morgenen.
  • Dette er vores krops naturlige reaktion på angst og vores neurotransmittere ændres og forårsager ændringer i vores søvn.

At vågne midt om natten: Hvad kan vi gøre ved dette problem?

Kvinde der sidder og taenker

Hvis årsagen til søvnforstyrrelser er angst, er vi nødt til at konfrontere disse kilder til stress og de problemer, der forårsager angst hvis vi ønsker en god nattesøvn.

  • Det er vigtigt at erkende, at der foregår noget. At vågne op midt om natten med en følelse af skræk eller trusler er et sikkert tegn på at der er noget galt. Spørg dig selv, hvorfor det sker, hvad der sker i dit liv, som generer dig, gør dig ulykkelig og hvorfor du føler dig truet.
  • Foretag små ændringer i dit liv, prioriter tingene, og prøv at få nye vaner til at stimulere din hjerne og stress ud.
  • Prøv at gå en tur efter aftensmaden i mindst en halv time. Gå, træk vejret dybt, sæt tingene i perspektiv. Slap af
  • Når du kommer hjem, så tag et afslappende bad og gå i seng. Den sidste ting, du behøver at tænke er: “Jeg har brug for at sove godt hele natten for at komme igennem dagen i morgen.”Denne måde at tænke på giver stress i din hjerne, fordi den ser det som et krav: “Jeg skal sove.”
  • Ryd dit sind skab ro i dine tanker.
  • Sørg for at dit værelse er rent og godt ventileret og dufter frisk. Ifølge eksperter, er den bedste temperatur til at sove i 20°C. Når temperaturen en gang er kommet over 25°, er det hårdt for kroppen at føle sig tilpas. Husk altid dette!