10 fordele ved at drikke vand på tom mave

15. maj 2016
Fordelene ved at drikke vand er ubestridelige, men det er vigtigt at drikke mindst to liter vand i løbet af dagen, så fordelene varer ved.

En af de bedste vaner du kan have er, at drikke et glas vand på tom mave hver dag. For mange lyder det måske ikke særligt vigtigt, men det er sandt, et glas vand lige når man står op, er mere gavnende end på noget andet tidspunkt af dagen.

Når du sover, udfører din krop vigtige funktioner såsom at reparere beskadigede celler og rense sig selv indvendigt, ved at filtrere toksiner og gøre dem klar til at blive fjernet. Derfor er det vigtigt at drikke vand på en tom mave, da bare et enkelt glas af denne væske kan booste fjernelsen af de toksiner, som vores krop har filtreret i løbet af natten.

Mange mennesker foretrækker at drikke andre former for væske, lige efter de er stået op, men vand er stadig den mest anbefalede, da den gavner kroppen på mange måder. Nedenfor vil vi vise dig 10 vigtige fordele ved at drikke vand på en tom mave.

At drikke vand på en tom mave er godt for huden

Få sund hud ved at drikke vand på tom mave

At drikke vand på en tom mave er godt for sundheden og udseendet af din hud. Din krop skal være velhydreret, så den fra morgenstunden af kan starte med at styrke dine hudceller, fjerne toksiner og hjælpe med at holde huden elastisk, ungdommelig og rynkefri.

Læs også:

6 lækre detox-drikke, der hjælper med vægttab

Det er vanddrivende

For at fjerne toksiner og affaldsprodukter, er det vigtigt at styrke nyrefunktionen ved at indtage nok væske. Vand på en tom mave hjælper med at fjerne akkumulerede affaldsprodukter i nyrene og stimulerer fjernelsen af toksiner igennem urinen.

Hydrerer lymfesystemet

At drikke vand på en tom mave er nøglen til at hydrere lymfesystemet og forhindre binyretræthed, som er ansvarlig for produktionen af stress hormonet cortisol.

Forbedrer fordøjelsen

bedre fordøjelse

Når du drikker vand på en tom mave, stimulerer det fordøjelsessystemet, hvilket hjælper maven med at rense sig selv for toksiner, forbedrer fordøjelsen i tarmene og forbereder den på at modtage og fordøje mad.

B00ster st0fskiftet

At drikke vand er afgørende for en korrekt funktion af nyrerne, der bland andet er ansvarlige for fedtforbrændingen. Når der ikke er nok vand i din krop, fuldføres arbejdet i stedet af leveren. Dette kan føre til leverproblemer, sygdom og et lavere stofskifte.

Forbedrer den fysiske præstation

At drikke vand er afgørende for at smøre leddene, musklerne og ledbånd. At drikke vand hver morgen anbefales for at hydrere kroppen og give den energi. Mennesker der dyrker sport eller motion skal øge deres vandindtag, for at kompensere for det vand der tabes under træningen.

Forebygger urinvejsinfektioner

urinvejsinfektion

At drikke vand på en tom mave er forbundet med en lavere sandsynlighed for at udvikle urinvejsinfektioner som blærebetændelse. Når en person er dehydreret, og nyrerne ikke har nok væske, så er der altid en større risiko for at lide af forskellige former for urinvejsinfektioner.

Læs også:

5 drikkevarer der forebygger urinvejsinfektioner

Bekæmper væskeophobning

Væskeophobning er et problem, der ofte er forårsaget af et stort natriumindhold i kroppen og andre faktorer forbundet med kosten. At drikke vand på en tom mave hjælper med at fjerne væskeophobning, reducerer inflammation og forebygger sygdomme.

Mindsker ømhed og smerter

At drikke vand er forbundet med reducerede symptomer og smerter ved lidelser såsom artritis, hjerteproblemer som takykardi, astma, bronkitis, nyrelidelser, forstoppelse, PMS, og migræne.

Regulerer kropstemperaturen

At drikke vand på tom mave hjælper med at regulere kropstemperaturen og forbedrer transporten af ilt og næringsstoffer til cellerne.

Husk!

  • Fordelene ved at drikke vand er ubestridelige, men det er vigtigt at drikke mindst to liter vand i løbet af dagen, så fordelene varer ved.
  • Du bør heller ikke overskride denne mængde, da det kan have en negativ indflydelse på nyrerne. Vand er godt for kroppen, men for meget kan forårsage overhydrering og stresse nyrerne.
  • En god måde hvorpå du kan drikke den rigtige mængde hver dag, er at huske denne formel: din vægt (i pund) divideret med 66 = antallet af liter vand du skal drikke. For eksempel vil en person på 120 lb. skulle drikke omkring 2 liter vand hver dag.
FRA INTERNETTET