11 sunde fødevarer, der ligner kropsdele

22 november, 2018
Vidste du, at avocadoer er formet som den menneskelige livmoder og tager 9 måneder at modne? Den samme tid som en graviditet?

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor nogle former for sund kost ligner kropsdele? Og hvorfor de er særligt gavnligt for de organer og ikke andre? Overrasker denne tilfældighed dig?

Det faktum, at naturen er klog er noget, vi alle kender, men at den taler til os på sådan en oplagt måde er chokerende.

De siger sandheden er at Moder Jord intet laver tilfældigt eller uden grund, alt har et formål, selv om vi måske ikke er i stand til at se det. Vi vil gerne dele denne liste med 11 ligheder mellem visse helsekost og vores organer med dig, samt de funktioner, de udfører i kroppen.

 “Studier og fordybelse af naturen er føde til hjerte og sind.” – Cicero

Sunde fødevarer, der ligner kropsdele

1. Gulerødder ligner kropsdele: øjnene

Gulerødder er en virkelig vigtig fødevare for vores sundhed, især vores syn, takket være dens høje indhold af betakarotener. De indeholder også betydelige mængder af A-, C-, B1-, B2-, B3-, B6-, B9-, C-, E-, K-vitaminer og cholin, såvel som mineraler som kalium, magnesium, jern og fosfor, og det gør den til en af de bedste sunde fødevarer, du kan spise.

Disse næringsstoffer er især vigtigt for øjnenes sundhed. For at give dig en idé: hvis din krop ikke havde noget A-vitamin, ville du lide af natteblindhed. Desuden hjælper med de med at forhindre grå stær og aldersbetinget macula-degeneration.

Hvis du skærer en gulerod på tværs i bredden, ville du se, hvordan det indre ligner en silhuet af et menneskeligt øje. Du vil bemærke, hvordan linjerne ligner pupillen og iris. Det er altså sådan gulerødder ligner kropdele!

Du kan spise så mange gulerødder som du vil. Selvom kogning af gulerødder får deres søde smag frem, vil de miste deres antioxidante egenskaber , der er gavnlige for det visuelle system.

Gulerødder er for det meste kulhydrater og en kilde til kostfibre, der ikke indeholder mættede fedtstoffer eller kolesterol.  Desuden, gør dens lave kalorieindhold (40 kalorier pr. 100g) den til en ideel fødevare til vægttab.

2. Jordbær ligner kropsdele: tænderne

Som du kan se på billedet nedenfor, er en tandprofil og det indre af et jordbær virkelig ens. Udover at være et naturligt tandblegemiddelgiver jordbær stærke, sunde tænder og fremmer også tandkødets og mundhulens sundhed.

JordbærTænder

3. Ingefær ligner kropsdele: maven

En anden ting øverst på listen over sunde fødevarer, ingefær er også blevet anvendt i orientalsk medicin i århundreder til at dæmpe maveonde. Hvis man kigger nøje efter, ser man at denne fødevare har en form, der svarer til maven

IngefærMave

4. Tomater ligner kropsdele: hjertet

Hvis man ser på en tomat, der er blevet skåret i halve, vil du bemærke, at det har forskellige rum, hvor frøene er placeret. Denne fordeling ligner virkelig hjertet.

Tomater er en af de vigtigste sunde fødevarer. De er rige på licopen, et plantepigment, der beskytter hjertet imod hjertesygdomme og modvirker de negative effekter af kolesterol.

Mærkeligt nok, er der andre fødevarer, der savner den karakteristiske røde farve, selvom de indeholder licopen, som bønner og persille.

TomatMave

Læs også:

Bekæmp åreknuder med eddike og grønne tomater

5. Bønner ligner kropsdele: nyrerne

De fysiske ligheder mellem bønner og nyrer er mere end tydelig. Denne fødevare har en kraftig rensende virkning på dette organ. I traditionel kinesisk medicin, bruges de til at forbedre og styrke nyrefunktionen.

BønnerNyrer

6. Appelsiner ligner kropsdele: mælkekirtlerne

Appelsiner, citroner, limefrugter og grapefrugt ligner de menneskelige bryster på en usædvanlig måde. De besidder egenskaber, der fremmer den naturlige lymdfedrænage i mælkekirtlerne og hæmmer udviklingen af kræftceller i brysterne

AppelsinerMælkekirtler

7. Fignerne ligner kropsdele: kønsorganerne

Fignerne øger sexlyst og frugtbarhed hos begge køn. Derudover indeholder denne frugt store mængder af B6-vitamin, som er ansvarlige for udskillelsen af lykkehormonet serotonin.

FignerKønsorganer

8. Nødder ligner kropsdele: hjernen

Nødder er det ideelle mad til hjernen på grund af deres høje indhold af omega 3, omega 6, og omega 9-fedtsyrer. Hvad der er virkelig overraskende er, at folderne, rynker og formen af skallen er endda identisk med den cerebrale fordeling hos mennesker.

Nødder maksimerer udviklingen af neurotransmittere og hjælpe med at opretholde den kemiske balance i hjernen. Der er undersøgelser, der understøtter det faktum at regelmæssig indtagelse af nødder hjælper med at bekæmpe sygdomme som depression og demens.

NødderHjerne

9. Avocadoen ligner kropsdele: livmoderen

Som du kan se er svarer avocadoens form virkelig til den kvindelige livmoder. Oven i de mange fordele den giver, er her nogle påfaldende fakta:

  • Avocadoer indeholder folsyre, er stof, der fremmer graviditet.
  • Folsyre nedsætter risikoen for cervikal displasi, et forstadie til kræft.
  • Et andet påfaldende faktum er, at avocado tager 9 måneder at modnes fra blomst, den samme tid, det tager en baby at vokse i moderens mave.
AvocadoLivmoder

Læs også:

Avocado smoothie til at tabe dig og øge muskelmasse

10. Sellerien ligner kropsdele: knoglerne

Selleri påvirker med sit knogle-lignende udseende mærkeligt nok knoglestyrke. Radius og ulna på armen er som lange, slanke stilke af selleri.

Denne fødevare indeholder høje koncentrationer af silicium, som er grundlæggende for at styrke knoglestrukturen. Desuden er den rig på calcium, et andet nødvendigt stof til vores knogler.Deres påfaldende overensstemmelse går endda videre: både knogler og selleri består af 23% natrium.

SelleriKnogle

11. Bananer ligner kropsdele: hænder

Det er velkendt at bananer har et højt indhold af kalium, som er nødvendig for sunde led samt for at undgå led- og muskel-nedbrydning.

BananerHænder

Naturen er virkelig fantastisk og sender os meddelelser gennem ens formsprog, et sprog, som vi først er begyndt at forstå. Det er vigtigt at lære at læse det, fordi, for når vi kommer tættere på naturen, kommer vi tættere på os selv.

Kn du se nu, at en del grøntsager ligner kropdele?

  • Rocha F., Yumi Sugahara L., Leimann FV., De Oliveira SM., et al., Nanodispersions of beta carotene: effects on antioxidant enzymes and cytotoxic propertires. Food Funct, 2018. 9 (7): 3698-3706.
  • Haniadka R., Saldanha E., Sunita V., Palatty PL., et al., A review of the gastroprotective effects of ginger (Zingibeer officinale Roscoe). Food Funct, 2013. 4 (6): 845-55.
  • Costa Rodrigues J., Pinho O., Monteiro PRR., Can lycopene be considered an effective protection against cardiovascular disease? Food Chem, 2018. 245: 1148-1153.
  • Mesripour A., Hajhashemi V., Kuchak A., Effect of concomitant administration of three different antidepressants with vitamin B6 on depression and obsessive compulsive disorder in mice models. Res Pharm Sci, 2017. 12 (1): 46-52.
  • Deacon G., Kettle C., Hayes D., Dennis C., Tucci J., Omega 3 polyunsaturated fatty acids and the treatment of depression. Crit Rev Food Sci Nutr, 2017. 57 (1): 212-223.