5 fødevarer, du skal undgå at spise til morgenmad

Mange af de typiske morgenmadsprodukter, vi spiser, er ikke gode for vores helbred. Lær om 5 fødevarer, der er bedst fat undgå at spise til morgenmad, og du vil muligvis blive overrasket over, hvad du finder på listen...
5 fødevarer, du skal undgå at spise til morgenmad

Sidste ændring: 25 november, 2018

Desværre er nogle af disse typiske morgenmadsprodukter ikke gode for dit helbred, især hvis du forsøger at tabe sig. Husk dog på at selv valg ikke er gode for os, er morgenmaden stadig det vigtigste måltid af dagen. Her får du 5 fødevarer, du skal undgå at spise til morgenmad.

Fødevarer du skal undgå at spise til morgenmad

Morgenmad

Vi har ofte talt om, hvor vigtig morgenmaden er for din krop. I dag ønsker vi at vende tingene rundt og tale om de fødevarer, du bør undgå under dit første måltid på dagen.

Da morgenmaden er den første mad, der kommer ind i din krop, og dens formål er at give vitaminer, mineraler og phytonutrienter, bør du være forsigtig med, hvad du medtager i din morgenmad.

Hvis du ikke er, kan du forbruge produkter, der forårsager det modsatte af hvad du vil: Fedme, underernæring og endnu mere sult.

Det er ikke ualmindeligt, at folk fylder sig med næringsfattige eller tunge, sværtfordøjelige fødevarer. Disse fødevarer gør os trætte og gør os i dårligt humør.

Når vi sover, er vores krop teknisk set fastende, helende og afgiftende, men det stopper det øjeblik, vi tager den første bid.

Tjek de følgende fødevarer, der skal fjernes helt fra din morgenmad.

1. Kunstig eller stærkt forarbejdet frugtsaft

Frugtsaft

Lad os starte med en af ​​de mest almindelige fødevarer, der ikke bør være en del af din morgenmad. De fleste anser det som en normal del af morgenmaden, fordi det er sådan, det har været siden vi var børn.

Den tillid vi har i disse drikkevarer kommer fra den etiket, vi læser, der siger “beriget med vitaminer."

Det vi ikke er klar over er, at de også er “beriget" med sukker, kunstige smagsstoffer og kunstige farver. Vi ved nu, at denne kombination ikke er god for din krop overhovedet.

Pasteuriseret juice bliver heller ikke godt modtaget af kroppen, da det kan øge blodsukkerniveauet.

Hvis du virkelig vil have en frugtdrik, er det bedst at lave din egen friske juice udelukkende på frugt.

Glem dog ikke, at friskpresset juice indeholder meget sukker i form af fruktose.

For noget mere ernærende, så vælg en smoothie.

2. Kommerciel aromatiseret yoghurt

Yoghurt er en anden fødevare, der findes i mange menneskers morgen måltid. Det er trods alt et mælkeprodukt, så vi synes det er sundt og nærende, men det er ikke virkeligheden.

Kommerciel aromatiseret yoghurt er en anden fødevare, der er bedst at undgå at spise til morgenmad, fordi:

  • Det udløser frigivelse af slim.
  • Aromatiseret yoghurt har tendens til at være fuld af sukker og kunstige ingredienser.

I stedet for så vælg naturlig yoghurt. Du kan lave det derhjemme eller købe det i butikken, men sørg altid for at læse etiketten. Du bør ikke se noget tilsat sukker eller eventuelle kemikalier på ingredienslisten.

Hvis du vil have noget med mere smag, så bland en portion frugt i din yoghurt.

3. Forarbejdet kød

Typer af kød som bacon, skinke og pølser er skadelige for dit helbred, uanset om de er del af en diæt kost eller ej.

Størstedelen af ​​disse former for kød er rige på natrium og mættet fedt.

Desuden er de svære for dit fordøjelsessystem at fordøje, hvilket gør at du føler dig træt og tung. Det er ikke en behagelig følelse, når du har en travl dag foran dig.

I stedet for forarbejdet kød foreslår vi kylling, æg eller noget magert kød sammen med en god servering af grøntsager.

4. Indpakkede kornprodukter

Korn og frugt

Dette er en klassiker, ligesom juice. Efter alt har reklamer lært os at spise disse kornprodukter til morgenmad vil fylde os med energi hele dagen, ikke?

Problemet er, at de får dig til at føle dig tung og søvnig, hvorfor det vil være godt for dig at undgå at indtage dem til morgenmad.

Disse produkter er rige på sukker, kunstige farver og kunstige smagsstoffer. Som vi allerede har set med juice, er denne blanding ikke god for din morgen overhovedet.

Når vi kombinerer disse korn med dyremælk, får vi en forfærdelig start på dagen.

En bedre mulighed til morgenmaden er naturlige eller økologiske korn. Du kan endda lave havregryn, hjemmelavede mysli barer eller fuldkornsbrød.

Hvis du vil tilføje mælk, så gør dit bedste for at gøre det til en vegetabilsk mælk såsom sojamælk, havremælk, mandelmælk eller kokosmælk.

5. Pandekager med ahornsirup

Lækre pandekager er en favorit for mange, især med ahornsirup eller lidt smør.

Men foruden at smage godt og gøre dig mæt, så udgør de ikke en god morgenmad.

Pandekage er rig på raffineret mel og har en masse sukker, hvilket får dig til at føle dig sløv et par timer efter at have spist dem.

  • Hvis du ikke kan lide ideen om at fjerne dem helt fra dit liv, skal du erstatte det hvide mel til havremel.
  • Med hensyn til sødestoffet, prøv at søde det ved at tilsætte frugt til dejen.

Husk på: vi siger ikke, at du aldrig skal spise disse fødevarer igen, bare at du forsøger at opretholde en afbalanceret kost. Du kan få disse produkter op til en gang om ugen uden problemer.

Resten af ​​dagene forsøg at holde en sund kost fri for disse fødevarer.

Vi ved, at en sund livsstil kan være svær, men det er også mere givende.

Det kan interessere dig ...
Fem vægttabsregler for din morgenmad
Bedre LivsstilRead it in Bedre Livsstil
Fem vægttabsregler for din morgenmad

En nærende morgenmad af høj kvalitet vil få dig til at nå langt, hvis du passe på din vægt og få dit stofskifte i gang. Så let kan du ændre din morgenmad!



  • Bray GA, Nielsen SJ, Popkin BM. Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity [published correction appears in Am J Clin Nutr. 2004 Oct;80(4):1090]. Am J Clin Nutr. 2004;79(4):537-543. doi:10.1093/ajcn/79.4.537
  • Stanhope, K. L., & Havel, P. J. (2009). Fructose consumption: considerations for future research on its effects on adipose distribution, lipid metabolism, and insulin sensitivity in humans. The Journal of nutrition139(6), 1236S–1241S. https://doi.org/10.3945/jn.109.106641
  • Paik, D. C., Wendel, T. D., & Freeman, H. P. (2005). Cured meat consumption and hypertension: An analysis from NHANES III (1988-94). Nutrition Research. https://doi.org/10.1016/j.nutres.2005.10.002
  • Environmental Working Group. Sugar in children’s cereals: Popular brands pack more sugar than snack cakes and cookies. (2011). recuperado el 28 de agosto de 2020. http://static.ewg.org/reports/2011/cereals/pdf/2011-EWG-Cereals-Report.pdf