6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på

Har du problemer med at tabe dig? Din morgenrutine kommer måske i vejen for dit vægttab. Lær om 6 morgenvaner, der kan forårsage vægtforøgelse og komme i vejen for dine mål.
6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på

Sidste ændring: 22 maj, 2019

Det er ingen hemmelighed at indtage en afbalanceret kost og få regelmæssig træning og motion er de mest effektive måder at håndtere overvægt på. I denne artikel giver vi dig 6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på.

På trods af dette får nogle mennesker aldrig de resultater, de forventer. De bliver afskrækket med tiden, fordi de tror, at alt deres hårde arbejde er forgæves.

Ud over at integrere disse gode vaner i din daglige rutine er det vigtigt at rette op på nogle af dine morgenvaner. De kan virke harmløse, men de kan faktisk forhindre vægttab.

Selvom det måske ikke er let at bemærke, så påvirker de din normale metaboliske aktivitet. De forhindrer dig også i at udnytte optimale mængder af energi i løbet af dagen.

Derfor er det vigtigt at lære at identificere disse vaner og gøre alt for at forhindre dem i at blive en del af din normale livsstil.

Vi ved, at mange ikke er klar over, hvad de er, så vi vil gerne dele dem i detaljer nedenfor.

Her er de 6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på:

1. Sove for meget

Kvinde der sover

At få mindre end syv timers søvn om natten har været forbundet med vægtøgning. Men at få for meget søvn er heller ikke den bedste løsning.

Forskning, der blev gennemført i 2014 viste, at de, der sover mere end 10 timer i træk, oplever stigninger i deres body mass index.

Det lader til at få for meget søvn også øger dine cortisolniveauer. Dette er et hormon, der ud over at forårsage stress også fører til overspisning.

Eksperter anbefaler at få 7 til 8 timers søvn om natten uden afbrydelse for at opnå en optimal søvnkvalitet.

Anbefalet læsning efter “6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på”:

Tre måder grøn te kan hjælpe dig med vægttab

2. Får ikke nok sollys

Det ser måske ikke ud til, at det har noget at gøre med vægtøgning, men der er indikationer på, at sollys hjælper med at aktivere stofskiftet tidligt på dagen.

Forskning har vist, at UV-stråler om morgenen er sunde. De giver energi til kroppen, mens de udløser metabolisk aktivitet.

At få mellem 20 og 30 minutters solskin om morgenen er nok til at skabe positive virkninger på dit body mass index.

3. Spise for lidt til morgenmad

Kvinde der spiser

En af de morgenvaner, der mest kan påvirke vægtforøgelsen, er at spise en morgenmad, der er lav på næringsstoffer.

Morgenmad er dagens vigtigste måltid. Mens nogle mennesker foretrækker at ignorere det faktum, så er det vigtigt at give din krop den energi, den har brug for at arbejde i løbet af dagen.

Din morgenmad skal indeholde mellem 500 og 600 kalorier fordelt på følgende kilder:

  • Kulhydrater
  • Protein
  • Antioxidanter
  • Sunde fedtstoffer
  • Vitaminer
  • Mineraler

4. Vente for længe med at spise morgenmad

Hvis du venter for længe med at spise morgenmad, når du vågner op, kan det også påvirke vægtforøgelsen.

Din krop har brug for energi til at aktivere dets funktioner. Mens du normalt har reserver i løbet af natten, er en betydelig del af disse udarmet.

Derudover føles din mave tom og øger produktionen af mave​​syre som reaktion. Dette kan udløse betændelse og symptomer på mavekatar.

Derfor er det en god idé at spise inden for den første time efter at være kommet ud af sengen. Hvis det er muligt, drik en sund drik som te eller lunken vand med citronsaft.

5. Gøre for meget og gøre det forhastet

Kvinde der ikke kan tage beslutninger - overraskende morgenvaner

At skulle nå flere aktiviteter, der starter fra det tidspunkt, du vågner op, kan få dig til at føle, at din tid er begrænset. Derfor begynder du at gøre alt i et forhastet tempo.

Selvom dette kan hjælpe dig med at få tingene færdige til tiden, så fører livsstil på dette niveau regelmæssigt til følelser af angst. Dette påvirker igen din kropsvægt.

At vågne op blot 20 til 30 minutter tidligere er en god måde at undgå dette på.

Besøg denne artikel efter “6 overraskende morgenvaner, der får dit til at tage på”:

De 3 førende årsager til depression

6. Spise forarbejdede snacks

Formiddags snacks er gode til at bekæmpe følelsen af sult, der dukker op igen, efter at du har brændt nogle få kalorier af.

Problemet er, at for mange mennesker vælger kommercielle, forarbejdede produkter.

De kan være meget velsmagende, men disse muligheder er fyldt med kalorier og andre stoffer. I stedet for at kontrollere din sult, så forklæder de den faktisk. Dette øger dit ønske om at spise mere.

Efter at have spist dem, føler du dig mæt i et par minutter. Men takket være sukker og fedtindhold vil du snart spise igen.

Derfor er det bedst at vælge sunde alternativer som:

  • En håndfuld nødder
  • En servering af frugt
  • En kop te eller en smoothie
  • En kop almindelig yoghurt

Som du kan se, er der visse daglige vaner, der påvirker din stigning i kropsvægt. Forsøg at undgå dem fra nu af og erstat dem med sundere muligheder, både for din krops og dit generelle helbreds skyld.

Det kan interessere dig ...
Padderok for vægttab: Sådan drikker du det
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Padderok for vægttab: Sådan drikker du det

Ved du, hvordan du skal drikke padderok for vægttab? Vi fortæller dig alt, du skal vide, i denne artikel, og vi giver dig glimrende opskrifter.



  • St-Onge MP. Sleep-obesity relation: underlying mechanisms and consequences for treatment. Obes Rev. 2017 Feb;18 Suppl 1:34-39.
  • Zittermann A, Pilz S. Vitamin D and Cardiovascular Disease: An Update. Anticancer Res. 2019 Sep;39(9):4627-4635.
  • Icken D, Feller S, Engeli S, Mayr A, Müller A, Hilbert A, de Zwaan M. Caffeine intake is related to successful weight loss maintenance. Eur J Clin Nutr. 2016 Apr;70(4):532-4.