Seks nemme øvelser mod mavefedt

Har du problemer med at komme af med den stædige mavefedt? Disse 6 skønne øvelser kan hjælpe. Den bedste del er, at du ikke engang behøver at tage i fitnesscenteret for at lave dem!
Seks nemme øvelser mod mavefedt

Sidste ændring: 29 november, 2018

Det er super svært at slippe af med det fedt, der samler sig omkring maven. Derfor har vi her nogle øvelser mod mavefedt, som forhåbentligt kan hjælpe.

Trods alt påvirker fedt, der ophober sig på dette område af kroppen, ens kropsform betydeligt. Selvom nogle personer ignorerer dette fedt, udgør det også en risiko for ens hjertes helbred.

Heldigvis er der nogle få naturlige metoder til at bekæmpe dette problem uden et behov for at ty til strikse kostplaner eller dyre tilskud.

At følge en sund kost med en kontrolleret mængde kalorier og få mindst 30 minutter motion om dagen kan give gode resultater på kort tid.

Denne type træningsrutine burde kombinere cardio-træning med træning af høj intensitet. Dette øger forbrændingen af kalorier og fremmer vægttab.

I dag vil vi vise dig de 6 bedste øvelser mod mavefedt du kan bruge i din daglige rutine.

Læs også: 5 auberginemidler til gavn for din sundhed

1. Planken er en af de mest effektive øvelser mod mavefedt

Kvinde laver planken

Planken er en meget populær øvelse, som får gang i alle musklerne i kroppen.

Det er anbefalet til at aktivere ens stofskiftesamtidig med at det styrker ens mave, balder og nedre ryg.

Instruktioner

  • Læg dig med ansigtet nedad på en yogamåtte, støt dig selv på dine underarme og tåspidserne.
  • Vær sikker på at holde din krop ret uden at bøje ved hofterne og med din mave spændt.
  • Du vil føle en spænding i maven, når du holder stillingen i nogle få sekunder.
  • Først bør du gøre det i 20 sekunder, og derefter forøge tiden, til du når op på 45 sekunder.

2. Skrå mavemuskler

At anvende vægte til sine skrå mavemuskler vil hjælpe en til at forbrænde kalorier. Det er en god løsning til at fjerne flere centimeter fra maven og taljen.

Instruktioner

  • Sid, så du danner et “V" med overkroppen og dine ben krydset og hævet.
  • Hold en 2 kg vægt med to hænder foran dit bryst. Bevæg dig frem og tilbage fra venstre til højre.
  • Lav 3 sæt af 10 gentagelser.

3. Øvelse med hjul til at komme af med mavefedt

Hjuløvelser til mavefedt

Hvis du bruger et hjul eller en rulle til at træne med, er denne aktivitet perfekt til at træne mavemusklerne.

Det er ikke blot nyttigt til at træne, men det har også fantastiske fordele til at styrke musklerne i dette område af kroppen.

Instruktioner

  • Ved at anvende en måtte støtter du dig selv på dine knæ og griber godt fast i begge sider af hjulet.
  • Sænk din krop til det sted, hvor du kan skubbe hjulet fremad og trække dig selv tilbage til stillingen, hvor du startede, med en langsom bevægelse.
  • Lav 3 sæt med 20 gentagelser af disse.

4. Bro med hævede ben

Broen er en øvelse, der gavner ens maveområde lige så meget, som det gavner ens balder og hofteI dette tilfælde anbefaler vi, at man gør det kombineret med at hæve benene for at øge intensiteten.

Instruktioner

  • Læg dig ned på ryggen med dit venstre knæ bøjet, din venstre fod støttet i gulvet og dit højre ben strukket ud mod loftet.
  • Hold dine arme ned langs siden og løft dit underliv i 10 sekunder.
  • Hvil, skift ben og lav 10 eller 12 gentagelser med hvert ben.

5. Nedre mavemuskler

Mavebøjninger

De nedre mavemuskler har tendens til at være et mere problematisk område at træne. Det skyldes, at dette er området, hvor mest fedt har tendens til at ophobe sig.

Denne øvelse, kendt som guillotinen, fokuserer på dette område. Selvom den er lidt svær, kan den fjerne flere centimeter fra ens mål.

Instruktioner

  • Løft begge ven, dan en 90-grader vinkel med gulvet.
  • Løft dine ben uden at lade dine fødder røre ved gulvet.
  • Hold en kort pause (4 eller 5 sekunder) og løft igen.
  • Lav 4 sæt af 10 til 15 gentagelser.

Læs også: 5 mindfulness øvelser til en bedre søvn

6. Knæ til bryst er også en af de gode øvelser mod mavefedt

Knæ til bryst er en af de meget effektive øvelser mod mavefedt og overvægt generelt. Den fokuserer på maven og fungerer ved at aktivere hjerte-kar systemet.

Instruktioner

  • Med ansigtet nedad støtter du sig selv på underarmene og på spidserne af dine tæer.
  • Vær sikker på at holde din ryg ret og din mave spændt.
  • Tag et af dine knæ op til brystet, vend tilbage til startpositionen og gentag denne bevægelse med det andet ben.
  • Fortsæt disse bevægelser ved at skifte mellem begge ben så hurtigt som muligt.
  • Gør dette 30 eller 40 gange.

Ønsker du at se resultater på kort tid? Dette vil ske, hvis du er konsekvent med at lave disse øvelser og husker at kombinere dem med en sund kost.

Det kan interessere dig ...
5 ting du skal undgå for at blive sundere
Bedre LivsstilRead it in Bedre Livsstil
5 ting du skal undgå for at blive sundere

Når alt kommer til alt føler vi os alle sikre derhjemme. Men i dag ønsker vi at tale om nogle ting, du skal fjerne fra dit hjem for at være endnu sundere.



  • Hernán C, La obesidad: un desorden metabólico de alto riesgo para la salud. Colombia Médica. 2002:chap 33, 2 Available at: colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/article/view/224/227
  • Healthline. 6 Simple ways to lose belly fat, based on science. [online] Available at: www.healthline.com/nutrition/6-proven-ways-to-lose-belly-fat
  • Álvarez C, Ramírez R, Flores M, Zúñiga C, Celis CA, Morales, C. Efectos del ejercicio físico de alta intensidad y sobrecarga en parámetros de salud metabólica en mujeres sedentarias, pre-diabéticas con sobrepeso u obesidad. Rev Med Chile 2012; 140: 1289-1296 Available at: scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0034-98872012001000008&script=sci_arttext