Sådan får du has på overgangsalderens symptomer

· 22. november 2015
For at mindske symptomerne på overgangsalderen bør du drikke urtete og indtage masser af koldt vand. Du bør undgå drikkevarer med koffein. Fysisk træning kan også være gavnligt.

På et eller andet tidspunkt vil alle kvinder komme til at lide af symptomer på overgangsalderen. Fra hedeture til natlige svedture kan de symptomer, som følger med overgangsalderen, være både ubehagelige og pinlige. Selv om overgangsalderens symptomer er ret almindelige, påvirker de kroppen forskelligt. Nogle kvinder kan opleve voldsomme hedeture og natlige svedture imens andre kvinder kun oplever det mildt eller slet ikke.

Lige meget hvor intense dine symptomer er, anbefaler vi dig ikke at bruge dyr hormonterapi eller receptpligtig medicin. stedet giver vi dig her en naturlig måde, hvorpå du kan forebygge, behandle og endda nedsætte forekomsten af hedeture, som griber ind i dine daglige aktiviteter, og natlige svedture, som forstyrrer din søvn.

Soya kan lindre overgangsalderens symptomer

En af naturens mest gavnlige midler er soja, hvis egenskaber lindrer overgangsalderens symptomer. Desuden kan din krop også drage andre fordele af soja. Hvis du lider af natlige svedture, kan soja hjælpe med at mindske deres forekomst og dine knogler vil også takke dig. Det er blevet bevist at soja kan reducere knogletab, forbedre dit hjertes helbred og regulere insulinniveauet. Den højeste koncentration af soja finder du i tofu eller sojamælk, som nemt kan findes i almindelige supermarkeder.

Lindetræste kan bekæmpe overgangsalderens symptomer

Lindetræste er et fantastisk middel til at nedsætte intensiteten og forekomsten af natlige svedture. Hvis du lider af søvnmangel og træthed på grund af natlige svedture og rysten, kan en kop af denne urteinfusion inden sengetid lindre enormt meget. Bland to teskefulde lindetræste i en kop varmt vand. Lad det trække i omkring frem minutter og drik det varmt lige inden, du går i seng.

Salvie kan afhjælpe nogle af overgangsalderens symptomer

Salvie kan bekæmpe overgangsalderens symptomer

Det kan virke ulogisk at behandle hedeture med noget varmt, men salvie i en varm te kan hjælpe med at reducere intensiteten af hedeture og natlige svedture i overgangsalderen. Forbered teen ved at koge en liter vand, tilsæt adskillige blade af salvien og lad det trække i op til ti minutter. Vi anbefaler at drikke denne urteinfusion efter måltider.

Læs også:

Tricks til en glad og sund overgangsalder

Troldhassel er godt mod overgangsalderens symptomer

For at bekæmpe de uforudsigelige hedeture som gør at du sveder helt ukontrollabelt, anbefaler vi te brygget på troldhassel. Det er meget simpelt: Lad bare et par blade trække i varmt vand. For at opnå det bedste resultat, bør du drikke to kopper om dagen. Prøv det, og mærk forskellen!

Drink med salvie, selleri og citron

H_celery

Hvis salvie ikke i sig selv gør underværker for dine symptomer på overgangsalderen, kan de naturlige egenskaber ved selleri og citron hjælpe dig på vej, og denne kombination giver dig en tredobbelt dosis af de bedste naturlægemidler mod hedeture og natlige svedture.

Sådan gør du

Uden at fjerne skrællen, hak en selleristilk fint og skær en citron i skiver. Enderne smides væk og salviebladene, den hakkede selleri og citronskiverne puttes i en gryde med vand og koges i ti minutter. Sluk for varmen og lad det trække i ti minutter mere. Si vandet fra, put det i en beholder og lad det køle af. Drik mindst tre glas om dagen.

Læs også:

Hvordan påvirker overgangsalderen hjertesundhed

Andre tips mod svedeture

  • Brug løst tøj som sidder behageligt, fortrinsvist lavet af naturlige fibre såsom bomuld og hør. Dit sengetøj bør være lavet af de samme materialer.
  • Sørg for at dit soveværelse og de rum i dit hjem, hvor du bruger det meste af din tid, er godt ventilerede og kølige.
  • Undgå at bruge for meget tid på steder, som er fugtige eller varme. Hvis du er udsat for fugt eller varme i længere perioder, kan det udløse hedeture og sved.
  • Når du får en hedetur, så læg en afkølingspude eller et håndklæde fyldt med isterninger under nakken. Put aldrig isterninger direkte på huden.
  • Prøv at indarbejde en ugentlig massage med æterisk lavendelolie, som kan få dig til at slappe af og afværge hedeture.
  • Drik mindst to liter vand om dagen, helst koldt eller med isterninger.
  • Lav 30 minutters motion hver dag. Vi anbefaler gåture, jogging eller svømning.
  • Undgå drikkevarer som indeholder meget koffein, såsom kaffe og energidrikke. Tilpas din kost for at reducere mængden af fedt, mejeriprodukter og krydderier
  • Det anbefales at holde en stabil vægt; fedme og overvægt er ofte forbundet med alvorlige symptomer på overgangsalderen.
  • Tag et koldt karbad eller brusebad inden du går i seng, for at føle dig forfrisket og hjælpe dig med at sove.