Kan du ikke sove fordi du snorker? Det her kan du gøre

· 9. maj 2016
Selv om det teknisk set ikke er en sygdom, kan snorken faktisk indikere, at man har et problem. Hold øje med vægten og vask jævnligt sengetøjet for at undgå allergi.

Den dybe lyd, der fremkommer når man snorker, opstår på grund af en lille blokade, som forhindrer luften i at strømme frit gennem munden og næsen. Snorken betragtes ikke som en sygdom i sig selv og udgør almindeligvis ikke en fare for helbredet. Til gengæld kan det have en negativ indvirkning på søvnkvaliteten og kan desuden være indikator for et andet problem i kroppen.

Hvis snorken holder dig vågen om natten og forhindrer dig i at få den hvile, du har brug for, leder du nok med lys og lygte for at finde en måde, det kan stoppes på. Selv om det er et meget almindeligt problem, kan det være en væsentlig årsag til stress blandt par og familier. Derfor vil vi i dagens artikel fokusere på snorken og give dig nogle gode råd til, hvordan det kan forebygges og behandles, så det ikke holder dig vågen om natten – både din egen, din partners eller et helt andet familiemedlems snorken.

Læs også:

7 tips til at hjælpe dig med at falde i søvn

Anbefalinger til at forebygge og mindske snorken

Kan du ikke sove fordi du eller din partner snorker?

  • Undgå disse lige før sengetid: alkohol, medikamenter, kaffe og tung mad. Indtager man disse inden man går i seng, kan det øge sandsynligheden for, at man snorker og kan endda forværre problemet. Alkohol forårsager snorken ved at gøre, at musklerne i halsen afslappes for meget. Derudover kan overspisning om aftenen, især hvis det er madvarer med et højt kalorieindhold, blokere luftvejene og få mellemgulvet til at strække sig, hvilket gør, at man snorker mere.
  • Vask alt sengetøjet regelmæssigt. Bruger man det samme sengetøj i lang tid uden at vaske det, skaber man perfekte omgivelser for husstøvmider og andre allergifremkaldende organismer. Dette stopper næsen og munden til, også hos mennesker, som ikke har allergi, og tilstopningen af næse og mund resulterer i snorken.
  • Sov på siden. Den bedste soveposition for at mindske snorken er på siden. Når man sover på ryggen, hviler tungen mod ganen og halsen, hvilket gør det sværere at trække vejret. En af de bedste måder at lære at sove på siden på er ved at placere en tennisbold bag ryggen, så det bliver ubehageligt, hvis man prøver at rulle om på ryggen i løbet af natten.

Andre råd

  • Behandl allergi. Hvis man ofte lider af allergi eller føler sig tilstoppet i næse og mund, kan dette være grunden til, at man snorker. For at lindre allergi og mindske snorken, kan det være en god idé at bruge næsespray eller tage en antihistamin ved sengetid. Sørg dog for at tage disse medikamenter efter lægens anbefalinger, og prøv på ikke at tage dem over længere tid.
  • Undgå overvægt. Både stor vægtøgning og overvægt kan øge sandsynligheden for at komme til at snorke. Dette er fordi en tung kropsvægt lægger ekstra pres på luftvejene, hvilket gør det sværere at trække vejret. Hvis man er overvægtig, er det en god idé at begynde på at prøve at tabe sig et par kilo for at bekæmpe snorken og forbedre det generelle helbred.
  • Brug ekstra puder. Hvis man holder sig hoved oppe med ekstra puder, hjælper det til at holde luftvejene fri, hvilket igen forhindrer snorken.

Hjemmelavede midler til dem der snorker

Udover at følge de ovenstående anbefalinger, kan man også prøve nogle af følgende hjemmelavede midler, som forebygger og bekæmper snorken

Gurgl med pebermynte og grøn mynte

3-gargle-with-mint

Mynte kan være meget effektivt til at behandle snorken, der er opstået på grund af forkølelse eller allergi. Tilsæt bare en dråbe æterisk olie af enten pebermynte eller grøn mynte til et glas koldt vand og gurgl med denne blanding.

Rude og olivenolie

Dette enkle middel vil hjælpe med at rense luftvejene og forebygge den irriterende snorken. Riv 50 gram rudeplante og tilføj det til en mørk flaske med olivenolie. Lad blandingen trække i 14 dage. Brug derefter en blid massage til at påføre blandingen på næse, nakke og hals hver nat før sengetid.

Læs også:

5 mindfulness øvelser til en bedre søvn

Citron og honning

4-lemon

Citronsaft og honning er fantastiske til at forebygge og bekæmpe snorken, fordi de reducerer mængden af slim, der kan blokere luftvejene, og dermed gør det nemmere at trække vejret. For at lave denne behandling, bør man bare presse saften fra en frisk citron ned i et glas og tilsæt tre spiseskefulde honning. Bland de to ingredienser godt sammen og drik blandingen lige før sengetid.