7 adaptogene planter til at bekæmpe stress

Adaptogene planter har egenskaber, der hjælper med at forbedre kroppens reaktion på effekterne af stress. Hvilke er de mest anbefalede?
7 adaptogene planter til at bekæmpe stress

Sidste ændring: 26 august, 2022

De såkaldte “adaptogene planter” eller blot “adaptogener” har tiltrukket sig mange forbrugeres opmærksomhed på grund af deres egenskaber, der kan bekæmpe virkningerne af stress. Især deres komponenter forårsager øget modstandsdygtighed over for de fysiske og mentale symptomer forårsaget af øget kortisol.

Faktisk forklarer en nylig undersøgelse, der er rapporteret i tidsskriftet Nutrients, at disse planter giver fordele i behandlingen af kronisk træthed, kognitiv svækkelse og immunbeskyttelse. På grund af dette betragtes de som et godt supplement til at fremme velvære. Hvad er de bedste valg? Lad os kigge på det!

De bedste adaptogene planter til bekæmpelse af stress

Stress defineres som en tilstand af fysisk eller følelsesmæssig spænding. For at være mere præcis er det kroppens reaktion på situationer, der indebærer en betydelig udfordring eller indsats.

På nogle måder kan dens forekomst være med til at afværge farlige situationer eller hjælpe os med at reagere hensigtsmæssigt. Men hvis den er overdreven, kan den påvirke vores helbred, ikke kun på det følelsesmæssige plan, men også på det organiske plan.

Og som det fremgår af en gennemgang i EXCLI Journal, øger den vedvarende tilstedeværelse af stress produktionen af hormoner som kortisol, der er forbundet med risikoen for bl.a. hjerte-kar-sygdomme, diabetes og neurologiske problemer.

Derfor er det nødvendigt at lære at håndtere stress korrekt, især hvis den har en tendens til at forekomme regelmæssigt. For at gøre dette findes der en lang række strategier, herunder adaptogene planter.

Find ud af alt om dem hos os i dag!

1. Koreansk ginseng: Gavnlige adaptogene planter

Koreansk ginseng (også kaldet kinesisk ginseng, asiatisk ginseng eller Panax ginseng) er en af de mest populære adaptogene planter i traditionel medicin. Den bruges både til at bekæmpe stress og til at øge energiniveauet.

I relation hertil rapporterede forskning, der blev delt i Journal of Ginseng Research, at planten stabiliserer funktionen af det sympatiske nervesystem og forbedrer kognitionen hos personer med et højt stressniveau.

I mellemtiden forklarer en anden undersøgelse, der blev delt i 2017, at denne sort virker som et terapeutisk middel mod stressinducerede sygdomme (blandt andet diabetes, hjerte-kar-sygdomme, angst, depression).

Ginseng er eksempel på adaptogene planter

Ginseng er en klassisk ingrediens i naturmedicin, der har til formål at bekæmpe stress.

Anvendelsesmetode

  • Kosttilskud af koreansk ginseng fås i pulverform og som ekstrakter, tinkturer og teer. Ofte foreslår producenterne doser på mellem 5 og 8 gram om dagen.
  • Dette kan dog variere for hver enkelt produkt. Derfor er det vigtigt at tjekke etiketten.

2. Eleutherococcus senticosus

Den kaldes i daglig tale for sibirisk ginseng eller russisk rod, men er ikke en sort af ginseng som sådan. Det er en træagtig busk, der ofte bruges som en adaptogen plante.

I et randomiseret kontrolleret forsøg, der blev delt af Chinese Journal of Physiology, var tilskud med denne plante forbundet med øget udholdenhed, øget kardiovaskulær funktion og glykogenbesparelse hos rekreativt trænede mænd.

Selvom forskningen stadig er begrænset, tyder resultaterne indtil videre på, at Eleutherococcus senticosus faktisk forbedrer kroppens evne til at reagere på stress.

Anvendelsesmetode

  • På nuværende tidspunkt er der ingen pålidelige oplysninger om, hvad en sikker dosis af sibirisk ginseng er. Kosttilskud er ofte en blanding med andre urter, såsom Andrographis og purpursolhat. Det er vigtigt at tjekke etiketten for anbefalinger om forbrug.

Bemærk: Dette supplement bør undgås, hvis der er foruddiagnosticeret hjertesygdom eller hormonelle forstyrrelser. Dette gælder også, hvis du tager medicin.

3. Maralrod

Maralrod (Rhaponticum carthamoides) har været anvendt i folkemedicin på grund af dens rigelige koncentration af antioxidanter og næringsstoffer. Forskning i Phytochemistry beskriver, at dens ekstrakter hjælper med at styrke den langsigtede stressresistens. Desuden stimulerer det kroppen til at komme sig efter fysisk anstrengelse.

Anvendelsesmetode

  • Planten fås som kosttilskud: I kapsler, tinkturer eller flydende ekstrakter. Ofte findes den i kombinationer med Rhodiola Rosea, som er et andet eksempel på adaptogene planter, der bekæmper stress.
  • Doseringen bør konsulteres med urtehandleren eller producenten.

4. Schisandra

Schisandra (Schisandra Chinensis) er en af de adaptogene planter, der anvendes i traditionel kinesisk medicin mod stress og humørforstyrrelser. Dens frugt kaldes magnoliabær. En dyreundersøgelse, der er delt i Scientific Reports, støtter dens virkninger mod disse symptomer.

Forskerne observerede især, at tilskud med ekstrakt af denne plante bidrog til at mindske depression og kognitiv svækkelse forårsaget af kronisk uforudsigelig mild stress.

Anvendelsesmetode

  • Planten fås i tinkturer, kapsler og te. Dens bær kan også tilberedes som en infusion. For at gøre dette skal du koge 5 gram af dem i en kop vand (250 milliliter).

5. Ashwagandha

Ashwagandha er måske en af de mest kendte adaptogene planter. Indtagelse af den er forbundet med reduktion af stress, kronisk træthed og søvnløshed.

En undersøgelse delt i The Cureus Journal of Medical Science konkluderede, at det vandige rodekstrakt af Ashwagandha var nyttigt til at reducere stress og angst. Det betragtes også som et naturligt energigivende middel.

Anvendelsesmetode

  • Planten kan købes i form af kapsler, pulver eller te. Generelt er den maksimale foreslåede dosis 3 gram om dagen. Desuden anbefales et forsigtigt forbrug i højst 2 måneder ad gangen.
Ashwagandha

Denne plante har en stærk tilstedeværelse i ayurvedisk medicin, i en sådan grad at den anses for at være en ingrediens til foryngelse af kroppen.

6. Maca

Maca (Lepidium meyenii) er en rod, der kommer fra Peru. I folkemedicin bruges den som et naturligt seksuelt og energimæssigt revitaliserende middel. Den kaldes også peruviansk ginseng.

Faktisk blev det gennem Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine rapporteret, at den har et stort potentiale som adaptogen og har egenskaber, der gør den lovende som stof til forebyggelse af forskellige sygdomme.

Anvendelsesmetode

  • Macapulver indtages i doser på mellem 5 og 15 gram om dagen. Det kan fortyndes i vand, saft eller shakes. I mellemtiden tages kapsler normalt i 3 til 5 enheder pr. dag. Hver kapsel indeholder ca. 500 mg.

7. Rosenrod

Rosenrod (Rhodiola Rosea) vokser i de koldere områder i Europa og Asien. Den udmærker sig ved sin ernæringsmæssige kvalitet og sine bioaktive forbindelser, som giver den adaptogene egenskaber.

Indtagelse af den stimulerer nervesystemets og immunsystemets funktioner, hvilket betyder, at den kan forbedre reaktionsevnen over for stressfaktorer. Desuden hjælper den med at regulere kortisolproduktionen.

Anvendelsesmetode

  • Denne plante er tilgængelig i tabletter. Det foreslås at tage en om dagen, ca. 15 minutter før morgenmaden. Det er også muligt at erhverve det i ekstraktform (1 ml om dagen) eller i te (som er egnet til at indtage to eller tre gange om dagen).

Anbefalinger for sikkert indtag af adaptogene planter mod stress

Midler med adaptogene planter mod stress er ikke fri for mulige bivirkninger og kontraindikationer. Disse kan variere fra person til person.

Generelt bør man dog være forsigtig, hvis der allerede er en diagnosticeret sygdom. I så fald vil lægen afgøre, om det er sikkert at tage kosttilskuddene.

Forsigtighed bør også udvises, hvis du tager medicin. Nogle gange kan planter forstærke deres virkninger eller mindske dem, hvilket er farligt.

Sammenfattende kan man sige, at følgende personer ikke bør tage dem:

  • Børn.
  • Personer, der får kemoterapi.
  • Gravide og ammende kvinder.
  • Patienter med nyre- eller leverinsufficiens.
  • Personer med kronisk hjertesygdom.
  • Patienter, der skal opereres.
  • Personer, der er i behandling med antikoagulantia eller antidepressiva..

Den sikreste måde at tage denne type midler på er at foretage en forudgående konsultation med en læge eller urteforsker. De kan informere dig detaljeret om de uønskede virkninger.

Det er naturligvis nødvendigt kun at tage den anbefalede dosis. Overskud kan føre til forgiftningssymptomer, såsom maveforstyrrelser, kvalme og opkastninger.

Andre strategier til at reducere stress

Adaptogene planter og afledte kosttilskud er gavnlige supplementer til at håndtere stress og øge energiniveauet. Derudover er det dog tilrådeligt at indføre en sund livsstil, der omfatter en afbalanceret kost, fysisk træning og afslapningsteknikker som yoga eller meditation.

Alt dette er afgørende for at forberede kroppen og sindet på udfordrende situationer eller forandringer. Desuden kan de ligesom planter hjælpe med at forebygge andre sygdomme.

Det kan interessere dig ...
Brasiliansk ginseng: Fordele og forholdsregler
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Brasiliansk ginseng: Fordele og forholdsregler

Folk kender brasiliansk ginseng for dets energigivende, antiinflammatoriske og antioxidante egenskaber. I denne artikel fortæller vi dig alt om det...



  • Todorova V, Ivanov K, Delattre C, Nalbantova V, Karcheva-Bahchevanska D, Ivanova S. Plant Adaptogens-History and Future Perspectives. Nutrients. 2021;13(8):2861. Published 2021 Aug 20. doi:10.3390/nu13082861
  • Yaribeygi H, Panahi Y, Sahraei H, Johnston TP, Sahebkar A. The impact of stress on body function: A review. EXCLI J. 2017;16:1057-1072. Published 2017 Jul 21. doi:10.17179/excli2017-480
  • Baek, J. H., Heo, J. Y., Fava, M., Mischoulon, D., Choi, K. W., Na, E. J., Cho, H., & Jeon, H. J. (2019). Effect of Korean Red Ginseng in individuals exposed to high stress levels: a 6-week, double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Journal of ginseng research, 43(3), 402–407. https://doi.org/10.1016/j.jgr.2018.03.001
  • Lee, S., & Rhee, D. K. (2017). Effects of ginseng on stress-related depression, anxiety, and the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. Journal of ginseng research, 41(4), 589–594. https://doi.org/10.1016/j.jgr.2017.01.010
  • Kuo J, Chen KW, Cheng IS, Tsai PH, Lu YJ, Lee NY. The effect of eight weeks of supplementation with Eleutherococcus senticosus on endurance capacity and metabolism in human. Chin J Physiol. 2010 Apr 30;53(2):105-11. doi: 10.4077/cjp.2010.amk018. PMID: 21793317.
  • Kokoska, L., & Janovska, D. (2009). Chemistry and pharmacology of Rhaponticum carthamoides: A review. In Phytochemistry (Vol. 70, Issue 7, pp. 842–855). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.phytochem.2009.04.008
  • Yan T, He B, Wan S, et al. Antidepressant-like effects and cognitive enhancement of Schisandra chinensis in chronic unpredictable mild stress mice and its related mechanism. Sci Rep. 2017;7(1):6903. Published 2017 Jul 31. doi:10.1038/s41598-017-07407-1
  • Gonzales GF. Ethnobiology and Ethnopharmacology of Lepidium meyenii (Maca), a Plant from the Peruvian Highlands. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:193496. doi:10.1155/2012/193496
  • Li Y, Pham V, Bui M, et al. Rhodiola rosea L.: an herb with anti-stress, anti-aging, and immunostimulating properties for cancer chemoprevention. Curr Pharmacol Rep. 2017;3(6):384-395. doi:10.1007/s40495-017-0106-1
  • Anghelescu IG, Edwards D, Seifritz E, Kasper S. Stress management and the role of Rhodiola rosea: a review. Int J Psychiatry Clin Pract. 2018 Nov;22(4):242-252. doi: 10.1080/13651501.2017.1417442. Epub 2018 Jan 11. PMID: 29325481.