Alt, hvad du skal vide om træningsmasker

Træningsmasker er kommet for at blive. Er de effektive? Selvom der ikke er nok beviser, vil vi i denne artikel dele de mest relevante studier om dem.
Alt, hvad du skal vide om træningsmasker

Sidste ændring: 06 juni, 2021

Teknologi har gjort livet nemmere på mange forskellige måder. Nutildags lover sportsudstyr såsom træningsmasker at forbedre ydeevnen. Mange tvivler dog på deres sande indvirkning, og der er ikke mange videnskabelige beviser på deres fordele.

Træningsmasker bliver brugt til at simulere træning i højder. Ifølge markedsføringen forbedrer de atleters ydeevne ved at genskabe effekterne af højde. De forbedrer desuden lungekapaciteten og forsyningen af ilt til kapillærerne.

Træning i højder består af vedvarende træning i to eller tre uger med lave koncentrationer af ilt. Med hvilket formål? For at forbedre ydeevnen hos professionelle løbere og udholdenhedsatleter. Det øger antallet af røde blodlegemer og hæmatokritværdien (forholdet mellem røde blodlegemer og den totale blodvolume).

Hvad er træningsmasker?

Indtil videre har vi nævnt, hvad træningsmasker er, men ikke præcis, hvad de er til. Disse masker minder om mundbind, eftersom de dækker næse og mund.

De er lavet af neopren, som er et materiale, der nemt kan tilpasses, absorberer sved og kan vaskes.

De har som regel velkro i enderne, så de sidder bedre fast, hvilket forhindrer ilt i at trænge gennem forskellige dele af ventilerne, der blev udviklet til det. Disse dele holder også støv, vand og sand ude, afhængig af terrænet.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Metabolisk fleksibilitet til at forbrænde fedt

Fordelene ved træningsmasker

Som vi har nævnt ovenstående, viser meget lidt videnskabelig litteratur fordelene ved at bruge træningsmasker. Vi vil dog nævne de fordele, som disse masker er blevet tilegnet.

Illustration af røde blodlegemer

Forberedelse til konkurrence

Atleter skal uden tvivl tage omstændighederne for stedet, hvor de skal konkurrere, med i overvejelserne. Studier har faktisk undersøgt den fysiske og psykologiske indvirkning af træning i højde på eliteatleter.

Disse masker har den fordel, at de kan forberede en atlet til at stå over for konkurrence i områder med lave koncentrationer af ilt.

Lære at trække vejret

Vi ved alle, hvordan man skal trække vejret, eftersom det er en livsnødvendig funktion. Men i tilfælde af atleter er vejrtrækningen endnu vigtigere. Når det kommer til at øve en sportsgrenskal man lære, hvordan man gør det effektivt for at undgå udmattethed.

Eftersom masken simulerer et miljø med lavt niveau af ilt, lærer man at optimere og kontrollere forsyningen af ilt.

De forbedrer ydeevnen

Studier af træning med lavt iltniveau nævner, at det er en effektiv metode til at forbedre aerob ydeevne hos atleter. Eksperter har faktisk bevist, at det forbedrer laktatniveauet betydeligt, hvilket øger kraft og opfattet anstrengelse.

Træningsmasker tilegnes denne fordel, fordi de simulerer træning med lavt iltniveau. Det øger også antallet af røde blodlegemer og producerer erythropoietin (EPO), hvilket giver musklerne en større kapacitet.

Træningsmasker forbedrer luftvejssystemet

Disse masker har angiveligt den fordel, at de kan forbedre lungekapacitet ved at maksimere optagelsen af ilt. Eftersom der er mindre ilt tilgængeligt, har atleten brug for at trække vejret dybere, hvilket får lungerne til at udvide sig til deres fulde kapacitet.

Disse typer af dybe vejrtrækninger styrker også mellemgulvet og andre muskler, som spiller en rolle i vejrtrækningsprocessen. På den anden side bliver alveolerne i lungerne mere elastiske, og derfor forbedres deres evne til at indånde ilt.

Muskelhypertrofi

Forskning har vist, at træning i lave iltniveauer kan føre til muskelhypertrofi, sammen med styrketræning. Det skyldes, at morfologiske tilpasninger finder sted i vævene i muskler og knogler.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Fødevarer, der er gode at spise før træning

Virker træningsmasker virkelig?

Før man begynder at bruge træningsmasker, bør man gå til en specialist for at undgå mulige komplikationer. Men virker træningsmasker eller ej? Svaret er ja… og nej.

Eksperter har diskuteret emnet og nået konklusionen, ved hjælp af de ovenstående studier, at træning med denne maske i fire til seks uger kan forbedre musklerne i luftvejene. Vedvarende anvendelse er dog ikke en særlig effektiv simulering af træning i lave iltniveauer.

Mand træner med træningsmasker på

Risiciene

En af de største risici er mangel på viden om mængden af ilt, som folk skal bruge for at forblive sunde. Man skal vide, hvordan ventilerne fungerer, og regulere dem meget godt, ud fra ens evner som en atlet.

Hvis man lider af nogen symptomer, såsom pludselig følelsesløshed og ekstrem udmattelse, skal man søge medicinsk opmærksomhed, eftersom det kan indikere hypoxi.

På den anden side er der nogle personer, som ikke bør bruge disse masker overhovedet. De er kontraindikeret til personer, som lider af panikanfald, og gravide kvinder. Det gælder også personer, som har gennemgået organtransplantationer, og personer, der lider af hypothyroidisme og lavt blodtryk.

Har du flere spørgsmål om træningsmasker?

Hvis du stadig har spørgsmål efter at have læst denne artikel, kan du tale med en personlig træner. Eksperter fraråder træning med dem uden professionelt opsyn.

Det kan interessere dig ...
Sprinttræning til at forbedre dit løbetempo
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Sprinttræning til at forbedre dit løbetempo

Sprinttræning er glimrende, hvis man leder efter en fysisk aktivitet, som giver mulighed for at træne hver muskel i kroppen og øge det maksimale løbetempo.



  • Ramos-Campo, D.J.; Martínez, F.; Esteban, P.; Rubio-Arias, J.A. y Jiménez, J.F. (2016). Entrenamiento en hipoxia intermitente y rendimiento ciclista en triatletas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 16 (61) pp. 139-156. Disponible en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista61/artefectos677.htm
  • Diego Fernández-Lázaro. Joseba Díaz, Alberto Caballero, Alfredo Córdova. Entrenamiento de fuerza y resistencia en hipoxia: efecto en la hipertrofia muscular. Biomédica 2019;39:212-20. Doi: https://doi.org/10.7705/biomedica.v39i2.4084
  • Tarqui-Silva, Leonardo. Grado de impacto de la evaluación psicológica durante el entrenamiento en altura con atletas de élite. Revista Investigaciones Altoandina, Vol. 17, Nº. 2, 2015. Pág. 201-206. ISSN 2306-8582, ISSN-e 313-2957
  • Análisis de hematocrito. Mayo Clinic.
  • Los pulmones y el ejercicio. Hoja informativa de la European Lung Foundation (ELF).