Er det sikkert at tage melatonin hver aften?

Det er blevet meget almindeligt at tage melatonin over hele verden. I nogle lande er det ikke nødvendigt med en recept fra lægen for at tage det.
Er det sikkert at tage melatonin hver aften?

Sidste ændring: 28 marts, 2022

At tage melatonin er blevet et effektivt alternativ for dem, der ikke kan falde i søvn. Der opstår dog spørgsmålet om, hvorvidt det er sundt og sikkert at tage melatonin hver aften. Kan det give problemer eller bivirkninger?

Mange mennesker har valgt at tage melatonin på grund af den stress, som pandemien har forårsaget, og som har skabt stor angst hos mange mennesker. Dette produkt sælges uden recept i næsten alle lande, hvilket gør det meget let at anskaffe sig.

Hvad er melatonin?

Melatonin er et hormon, der produceres naturligt af kroppen. Det udskilles af koglekirtlen, som er placeret over midten af hjernen. Dette stof er også kendt som mørkets hormon.

Stoffet frigives, når solen går ned, dvs. når det er mørkt. Det regulerer søvncyklusser. Under normale forhold begynder en person at føle sig søvnig ca. to timer efter, at kroppen frigiver hormonet.

Næste dag, når solen står op, falder niveauet af dette stof, og det hjælper dig med at vågne. Kort sagt er det ansvarlig for at styre den naturlige søvnproces. Vi finder det i planter, dyr og mennesker.

Melatonintilskud

Melatonin findes på markedet i form af kosttilskud. Hjernen producerer kun en lille mængde naturligt, anslået til ca. 0,2 milligram om dagen. For nogle mennesker er dette måske ikke nok.

Kosttilskud indeholder normalt højere doser. Det har beroligende virkninger, og det hjælper med at få kroppen til at slappe af og forberede den på hvile. På grund af dette er det nyttigt ved søvnforstyrrelser.

En undersøgelse offentliggjort i Journal of Physiology-Paris viste, at melatonin kan bidrage til genoprettelse af søvncyklusen i menneskekroppen. Det er også blevet vist, at det kan reducere angst og rette op på jetlag.

Det er vigtigt at bemærke, at utilstrækkelig hvile har betydelige virkninger på det fysiske og mentale helbred. Det er forbundet med udviklingen af hjertesygdomme samt diabetes og endda demens.

Kvinde oplever søvnløshed

Kronisk søvnløshed ændrer fysiologiske mønstre, der påvirker hjertet, hjernen og det generelle stofskifte.

Er det sikkert at tage melatonin hver aften?

Den tilgængelige dokumentation viser, at det er helt sikkert at tage melatonin på kort sigt. I modsætning til andre sovemidler forårsager det ikke afhængighed eller fremmer en tømmermændseffekt.

Med hensyn til at tage det hver aften er der stadig ubesvarede spørgsmål. Der er ikke nok undersøgelser til rådighed til at give pålidelige data om langtidsvirkninger.

De fleste eksperter er enige om, at det er sikkert at tage melatonin hver aften. Mange mennesker rundt om i verden har brugt dette stof i flere år uden bivirkninger eller negative virkninger.

Den generelle opfattelse er, at da det er et stof, som kroppen producerer naturligt, er kroppen vant til dets tilstedeværelse. Derfor vil et ekstra forbrug ikke give problemer.

Faktisk er der tegn på, at det også har følgende fordele:

  • Det forsinker aldring.
  • Det har antioxidant effekter.
  • Det forebygger fedme.
  • Det påvirker immunforsvaret positivt.

Risici ved indtagelse af melatonin

Indtil videre er der ikke påvist nogen større risici ved indtagelse af melatonin. Faktisk er den del af befolkningen, der indtager det mest, ældre mennesker, som lider af flere sygdomme. Alligevel er der ingen rapporter om større negative virkninger.

Det er værd at bemærke, at melatonin er klassificeret som et kronobiotikum og ikke som et hypnotisk middel. De fleste sovepiller falder ind under sidstnævnte gruppe og giver problemer. Melatonin påvirker derimod kun det indre ur.

Under alle omstændigheder anbefaler eksperterne, at du rådfører dig med din læge, før du begynder at tage det. Lægen kan rådgive dig om, hvorvidt det er den bedste løsning for dig, samt om den korrekte dosis.

Mulige bivirkninger og kontraindikationer ved at tage melatonin hver aften

Kun et lille antal personer har rapporteret om bivirkninger efter indtagelse af melatonin. Disse omfatter hovedpine, svimmelhed, kvalme og døsighed om dagen.

I sjældne tilfælde er der rapporteret om bivirkninger som f.eks:

  • Forbigående depression.
  • Mild rysten.
  • Forvirring eller desorientering.
  • Lavt blodtryk.

Kvinder, der er gravide eller ammer, bør ikke tage melatonin. Det bør heller ikke personer, der lider af depression, krampeanfald eller autoimmune sygdomme.

Hvis man tager anden medicin, er det ideelt at rådføre sig med en læge om mulige interaktioner, så der ikke opstår problemer.

Kvinde sover fredeligt

Rådfør dig altid med en læge, når du tager melatonin

Hvis en person oplever ubehag efter at have taget melatonin, bør vedkommende straks stoppe med at tage det og rådføre sig med en læge. Det kan være nødvendigt med en reduktion i dosis eller fuldstændig at stoppe med at tage det.

Selv om det i mange lande er muligt at tage det uden professionel tilladelse, vil det altid være meget vigtigt at foretage en forudgående konsultation. Ikke alle mærker er ens, og derfor garanterer ikke alle mærker fuld sikkerhed.

Det kan interessere dig ...
Sådan regulerer du din melatonin og sover bedre
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan regulerer du din melatonin og sover bedre

Melatonin er hormonet der er ansvarlig for regulering af mange biologiske funktioner (blandt dem, processen med at falde i søvn og holde sig vågen)...



  • Melatonin: Both master clock output and internal time-giver in the circadian clocks network. (2011, 1 diciembre). ScienceDirect. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0928425711000040?via%3Dihub
  • Posadzki, Pawel P., et al. “Melatonin and health: an umbrella review of health outcomes and biological mechanisms of action.” BMC medicine 16.1 (2018): 1-18.
  • Poza, J. J., Pujol, M., Ortega-Albás, J. J., & Romero, O. (2018). Melatonina en los trastornos de sueño. Neurología.