Hvordan du hurtigt kan stoppe muskelkramper

19 november, 2018
Rosmarinekstrakt bekæmper betændelse og fremmer øjeblikkelig cirkulation. Du kan gøre det derhjemme, så du altid har det ved hånden, for en hurtig krampelindrende massage.

Muskelkramper kan være yderst smertefulde, så det er vigtigt, at vide om nogle hurtige og naturlige måder at lindre dem – især hvis du ofte lider af dem. I dagens artikel vil du finde ud af nogle effektive løsninger til hvordan du hurtigt kan stoppe muskelkramper.

Muskelkramper

Denne irritation er langt mere udbredt end du måske tror, hvilket påvirker en ud af hveranden person på over 60 år på regelmæssig basis. Mange mennesker i verden i alle aldre har sporadiske anfald med muskelkramper.

En muskelkrampe startes, når en nerve er irriteret, hvilket får musklen til at sammentrække sig spontant. Den ufrivillige sammentrækning kan vare et par sekunder eller endda minutter.

Udstrækning kan stoppe muskelkramper

Du kan lide af en muskelkrampe overalt i kroppen, men de mest almindelige områder er lægge, lår, fødder og hænder.

Hvis du oplever kroniske muskelkramper, kunne det være forårsaget af en række forskellige faktorer:

  • Mineral mangler – især kalium, magnesium, jern og calcium.
  • Vitamin E mangel.
  • Overdrevent væsketab eller dehydrering (forårsaget af sved, diarré og så videre).
  • Stress.
  • Sygdomme som gigt, åreforkalkning eller fibromyalgi.
  • Tage vanddrivende medicin.

Sporadiske muskelkramper, på den anden side, er normalt forårsaget af:

  • Manglende strækning før eller efter træning.
  • Usædvanlige bevægelser.
  • Udsættelse for kulde.

Du kan stoppe muskelkramper med udstrækningsøvelser

Muskelkramper er forårsaget af en sammentrækning af vævet, så det første skridt er at forsøge at strække det ud. Hvis din krampe er i din læg, for eksempel, så udstræk dit ben helt, ret din fod, og sigt tæerne opad samtidigt med, at du skubber din hæl længere væk fra din hofte.

Hvis din krampe dog er i tæerne, så hold dem med hånden og forsøg at strække hver tå, hver for sig.

3-strække-ud

Læs også:

5 udstrækningsøvelser til naturligt at lindre rygsmerter

Du kan lindre og stoppe muskelkramper med massage

Du kan bruge lidt vegetabilsk olie (oliven, solsikke, sesam, kokos eller mandel) til at massere området med krampe og lægge pres på det. Det er vigtigt at massere i den modsatte retning af smerten.

Det vigtigste er at generere lidt lokaliseret varme og lette bedringen så hurtigt som muligt.

Varmepuder kan også stoppe muskelkramper

En anden måde at påføre varme til området, er at bruge en varmepude. Prøv at strække musklen, mens der anvendes varme, og derefter begynd at massere når den er varmet op.

Alt hvad der kan opvarmes, er en god mulighed, hvis du ikke har en opvarmningsmulighed. Nogle mennesker vælger varmt vand i flasker, for eksempel.

Rosmarinekstrakt

4-rosmarin

Rosmarinekstrakt er et tidløst middel mod en oliefri massage. Det bekæmper betændelse og fremmer øjeblikkelig cirkulation, så det er altid et godt middel at have ved hånden, når du er ramt af en krampe.

En anden fordel er, at det er meget billigt at købe forberedt, eller du kan gøre det selv ved at følge disse enkle trin:

  • Du skal bruge en glasbeholder med et stramt låg.
  • Fyld beholderen med friske kviste af rosmarin. Det bedste tidspunkt er, når planten blomstrer.
  • Tilføj sprit til at dække rosmarinen (findes på ethvert apotek eller købmand).
  • Luk beholderen tæt og lad det sidde i 15 dage i et køligt, mørkt sted.
  • Ryst det lidt hver dag.
  • Efter de 15 dage er gået, si væsken fra og gem det i en mørk glasbeholder, der er tæt forseglet.

Læs også:

Fire enkle øvelser når du har ondt i nakken

Hvordan kan du undgå muskelkramper?

Hvis du lider af kramper mindst én gang om ugen, bør du forsøge at forhindre dem ved hjælp af naturlige midler – og husk, dette kunne være et symptom på en anden ubalance i din krop.

  • Det første skridt er at øge dit forbrug af fødevarer, der er rige på magnesium og kalium, to mineraler der findes i frugt og grøntsager som tomater og bananer. Ren kakao er også en fremragende fødevare til kramper.
  • Begynd at spise salat hver dag, der har nødder og spirer, som vil give dig masser af vitaminer og mineraler.
  • Hvis dine kramper er meget vedholdende, kan du prøve at tage et magnesium supplement.
  • For kramper i benene, sørg for at få koldt vand på området i løbet af dine brusebad.
  • Viburnum ekstrakt er en anden meget effektiv måde at forhindre kramper.
  • Maquirriain, J., & Merello, M. (2007). The athlete with muscular cramps: Clinical approach. Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons. https://doi.org/10.5435/00124635-200707000-00007
  • Hallett, M. (2006). Pathophysiology of writer’s cramp. Human Movement Science. https://doi.org/10.1016/j.humov.2006.05.004
  • Bertolasi, L., De Grandis, D., Bongiovanni, L. G., Zanette, G. P., & Gasperini, M. (1993). The influence of muscular lengthening on cramps. Annals of Neurology. https://doi.org/10.1002/ana.410330207