Kan du træne under sygdom?

Hvis du er syg, kan du træne med lav intensitet og kort varighed. Det vigtigste er dog, at du gør det hjemme eller udendørs, så du ikke smitter andre.
Kan du træne under sygdom?

Skrevet af Cristian Minich

Sidste ændring: 09 august, 2022

Når vi bliver forkølede eller har hovedpine eller ondt i halsen, opstår spørgsmålet ofte: Hvad gør vi med træningen? Nogle gange føler vi os på trods af noget ubehag stærke nok til at lave fysisk aktivitet. Vi bør dog ikke kun tænke på vores fysiske tilstand , men også på andres sundhed. Læs videre for at finde ud af, om du kan træne under sygdom.

I tilfælde af milde symptomer kan vi træne, men ikke på en konventionel måde. Generelt kan træning med den intensitet, som vi er vant til, forværre tilstanden.

Det udsætter os også for risiko for skader, da vi er svagere. Hvis vi sænker intensiteten og forkorter træningen, er det dog muligt at udnytte tiden og udføre nogle aktiviteter. På den anden side skal du huske, at du kan smitte andre mennesker.

Hvordan ved jeg, om jeg kan træne under sygdom?

Det er ikke let at kunne afgøre, hvornår vi skal træne, og hvornår vi skal holde pause, hvis vi er syge. Grundreglen er, at vi skal være opmærksomme på kroppen og se, om vi har energi nok.

Visse situation kræver aktiviteter med lavere intensitet. At konsultere en læge er altid den bedste løsning.

Ud over at gå til lægen for at få ekspertrådgivning er der nogle ting, du kan huske på.

Hvis du er syg med symptomer over halsen, kan du træne

Nogle specialister hævder, at hvis symptomerne er til stede fra halsen og opefter, er det muligt at udføre visse aktiviteter. Man skal dog udføre dem med mindre intensitet og i kortere tid.

Aktiviteten må ikke indebære anstrengelse eller forårsage træthed. Faktisk har en undersøgelse fastslået, at motion med lav intensitet hos patienter, hvis sygdom er let til moderat i sværhedsgrad, kan udføres sikkert under lægeligt tilsyn.

Hvis du har en af følgende tilstande, kan du udføre moderat aktivitet:

  • En mild forkølelse: Du kan træne hjemme eller udendørs. Det afhænger alt sammen af, hvor meget energi du har. Husk dog at træffe hygiejniske foranstaltninger for ikke at smitte andre.
  • Tilstoppet næse: Hvis det kun er ubehag og lidt åndenød, kan motion være produktivt for at afhjælpe tilstoppelse. Gå- eller cykelture er gode aktiviteter.
  • Ondt i halsen: Mange gange føler vi smerter i halsen, når vi får influenza, selv om en forkølelse også kan forårsage ubehag i dette område. Hvis det er mildt, kan vi lave moderate øvelser.
  • Øresmerter: Dette kan skyldes en infektion. Hvis det kun er generende, er det muligt at lave visse øvelser. Under alle omstændigheder skal vi huske på, at meget bevægelse kan forværre smerten i området.
Kvinde holder pause på løbetur, da hun har valgt at træne under sygdom

Infektioner tager vores energi fra os, så vi vil ikke kunne træne med samme intensitet.

Du vil måske også nyde at læse denne artikel: 7 videnskabeligt underbyggede tips til motivation til at træne

Hvis du har symptomer under halsen, er det ikke tilrådeligt at dyrke fysisk aktivitet

Hvis dine symptomer derimod er under halsen, er den bedste løsning at hvile og komme sig, før du genoptager fysisk aktivitet. Husk på, at vi er svage, og hvis vi anstrenger os, kan det forværre sygdommens udvikling.

Det vil være bedre at hvile, hvis du lider af en af disse lidelser:

  • Feber: Vores kropstemperatur stiger, og vi føler os svagere, når dette sker. Derudover risikerer vi at blive dehydreret.
  • Influenza: Influenza giver flere symptomer, som gør det svært at udføre aktiviteter. Det drejer sig bl.a. om feber, ondt i kroppen, træthed og kuldegysninger. Intensiv træning kan forværre tilstanden og forsinke helbredelsen.
  • Hoste: Hyppig hoste kan være et advarselstegn på influenza eller lungebetændelse. Du vil sandsynligvis føle dig mere træt og forpustet, så det er bedst ikke at være aktiv.
  • Dårlig mave: Hvis vi har opkast eller diarré, er vi i risiko for dehydrering. Det er også sandsynligt, at vi kan få en skade på grund af svaghed.

Vi tror, at du måske også vil finde denne artikel interessant: De bedste grunde til at træne om morgenen

Træning hjemme eller udendørs, når du er syg

Træning hjemme er ideelt, når vi udviser nogle symptomer på sygdom. Hovedårsagen er, at vi kan sprede sygdommen til andre. Faktisk fremhæver en undersøgelse fra 2021, at atleter altid har en tendens til at fortsætte sin træning på trods af tegn på sygdom. Det afgørende er, at det gøres på en måde, der ikke bringer andres sundhed i fare.

At sætte sig mål, som vi ikke ønsker at droppe, eller frygten for at blive dømt af andre mennesker og samfundet generelt kan føre til, at vi sætter vores og andres sundhed på spil.

En anden mulighed er at træne udendørs, hvor vi kan tage flere forholdsregler og holde en sikker afstand til andre. Aktiviteter med lav intensitet som f.eks. gåture, udstrækningsøvelser eller yoga kan være en god løsning.

Person går på trapper

Gåture med lav intensitet i et let tempo er en god mulighed for at fortsætte med at træne under sygdom.

Pas på dit og andres helbred, når du vælger at træne under sygdom

Når vi er syge eller føler os utilpas, er det bedst at hvile og prioritere genoptræning. Hvis symptomerne er milde, kan vi lave øvelser med lav intensitet for at holde tempoet oppe.

Husk, at dit helbred er vigtigere end træning. At miste en eller to dages aktivitet vil ikke have en negativ indvirkning på dine præstationer i det lange løb.

Du bør også tage hensyn til personerne omkring dig, da du let kan smitte dem. Det klogeste er at blive hjemme eller benytte sig af udendørs aktiviteter for at træne let.

Det kan interessere dig ...

Vidste du, at ferier holder virale sygdomme væk?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Vidste du, at ferier holder virale sygdomme væk?

Vi elsker alle at rejse og komme væk fra huset i nogle dage. Men vores ferier kan også hjælpe med at holde virale sygdomme væk.



  • Hekmatikar AHA, Shamsi MM, Ashkazari ZSZ, Suzuki K. Exercise in an Overweight Patient with Covid-19: A Case Study. Int J Environ Res Public Health. 2021 May 30;18(11):5882. doi: 10.3390/ijerph18115882. PMID: 34070847; PMCID: PMC8199307. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34070847/
  • Orchard JW, Orchard JJ, Puranik R. ‘Stay home when sick’ advice: implications for sport and exercise. BMJ Open Sport Exerc Med. 2021 Oct 12;7(4):e001227. doi: 10.1136/bmjsem-2021-001227. PMID: 34712490; PMCID: PMC8513267. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34712490/