Den bedste kost til type 2 diabetes

19 december, 2019
Type 2 diabetes er den mest almindelige form for diabetes. Imidlertid kan en sund kost, motion og medicin alle hjælpe med at kontrollere blodsukkerniveauet.

Type 2 diabetes er den mest almindelige form for diabetes. Med diabetes type 2 kan bugspytkirtlen producere insulin, men kroppens celler reagerer ikke normalt på det. Derfor kan type 2 diabetes betragtes som en resistens eller intolerance over for insulin. Det er vigtigt at følge en bestemt kost til type 2 diabetes.

I begyndelsen, når denne sygdom opstår, prøver bugspytkirtlen at kompensere for denne resistens ved at producere mere insulin. Med tiden kan kroppen dog ikke opretholde denne produktion. Derefter er den ikke i stand til at producere en tilstrækkelig mængde insulin til at opretholde normale niveauer i blodet.

Cellernes lavere optagelse af glukose får sukker til at ophobes i blodet. Dette medfører to forskellige problemer:

  • Et problem er, at cellerne ikke har nok energi.
  • På den anden side kan de høje niveauer af blodsukker skade en persons øjne, nyrer, nerver og hjerte.

Type 2 diabetes kan kontrolleres gennem visse livsstilsændringer. At opretholde en afbalanceret kost til type 2 diabetes, tage medicin og tage insulin er nogle eksempler på, hvordan type 2 diabetes ofte kontrolleres.

Læs også: Sådan kan man behandle diabetes med laurbærblade

Derudover er der visse næringsstoffer, der er gode for mennesker med diabetes, fordi de hjælper med at regulere det glykæmiske indeks. I dag skal vi se på disse næringsstoffer.

Den bedste kost til type 2 diabetes

Person tjekker blodsukkerniveau

Ændringer i kost, rutinemæssig fysisk træning og medicinsk behandling kan alle hjælpe med at regulere kroppens glukoseniveauer. Derfor er en sund kost normalt en del af hovedbehandlingen af ​​type 2 diabetes.

Lad os se på, hvad der udgør en sund kost til type 2 diabetes.

Kulhydrater

Kulhydrater er en del af kost til type 2 diabetes

Sukkerarter, herunder glukose, er en del af kulhydrater. Derfor kan mange mennesker tænke, at reduktion eller eliminering af deres indtag af sukker kan kontrollere eller helbrede diabetes.

Det er dog ikke helt så enkelt. At eliminere eller reducere sukkerindtaget er ikke nok til fuldt ud at behandle sygdommen.

Kulhydrater har to typer forbindelser. Begge disse forbindelser spiller en vigtig rolle i diabetes:

  • “Enkle” sukkerarter eller enkle kulhydrater frigiver hurtigt en stor mængde glukose i blodet. Hvidt sukker, nogle sødestoffer, frugter, juice, sukkerholdige drikke, mælk og yoghurt, chokolade og kager er alle typer af enkle sukkerarter.
  • Stivelse eller “komplekse” kulhydrater frigiver sukker langsommere og på en mere sund måde. Nogle komplekse kulhydrater inkluderer ris, pasta, kartofler, brød og korn.

På grund af dette er det nødvendigt at reducere dit sukkerindtag samlet set for at kontrollere diabetes.

Heldigvis findes der visse naturlige sødestoffer, der bedre kontrollerer kroppens glukoseniveau og anbefales til personer med diabetes.

Naturlige sødestoffer: Alternativer til type 2 diabetes

Stevia

Når det kommer til naturlige sødestoffer, er stevia en af de vigtigste, fordi det giver smag uden at tilsætte kalorier.

Stevia er fremragende i en kost til type 2 diabetes. Det hjælper med at stabilisere glukoseniveauet og holde det på et mere normalt niveau. Af denne grund kan det siges, at det i en vis grad kan modvirke virkningen af ​type 2 ​diabetes.

Ligeledes har det positive effekter på glukosetolerance og kropsvægt. Derfor er det en gavnlig forbindelse med gode egenskaber for personer med diabetes.

Olier og fedtstoffer

Grøntsagr og fed mad bør overvejes i en kost til type 2 diabetes

I modsætning til kulhydrater påvirker indtaget af fedtholdige fødevarer normalt ikke diabetes. Imidlertid kan overdreven indtag af disse fødevarer medføre reguleringsproblemer med glukoseniveauet.

Tilsvarende kan det også føre til fedme og ændre stofskiftet og den generelle sundhed hos en person, især dem, der lider af diabetes.

Læs også: 7 medicinske infusioner til at behandle diabetes naturligt

Af denne grund anbefales det at undgå mættet fedt. Disse fedtstoffer findes normalt i fødevarer som hamburgere, stegt mad, bacon og smør.

I stedet for at spise disse, er det bedre at vælge fødevarer med flerumættet eller monoumættet fedt. Mad med disse fedtstoffer inkluderer fisk, nødder og vegetabilske olier.

Fibre er en vigtig del af en kost til type 2 diabetes

Som det sidste er fibre meget gode til at kontrollere diabetes. Fødevarer, der indeholder fibre, inkluderer havre, byg, frugt, grøntsager og bælgfrugter.

Fibre bremser fordøjelsen og optagelsen af kulhydrater. Af denne grund hjælper det med at regulere stigningen i blodsukkerniveau, der opstår efter måltider. Derfor kan fibre hjælpe med at kontrollere glykæmiske niveauer hos personer, der lider af diabetes.