Smertefuld ægløsning: Fremragende behandlingsmidler

Smertefuld ægløsning: Fremragende behandlingsmidler
Smertefuld ægløsning: Fremragende behandlingsmidler

Sidste ændring: 29 marts, 2019

Smertefuld ægløsning er noget som mange kvinder døjer med hver måned, men mange kvinder ved ikke hvordan man skal behandle eller forebygge disse smerter. For at undgå smerte under ægløsning kan du prøve nogle naturlige lægemidler eller tale med din gynækolog for at se, om der er nogen løsning, der er mere passende til dig.

Smertefuld ægløsning er en af de mest alvorlige kilder til ubehag hos kvinder i deres reproduktive alder.

Smerten fremstår som kramper i maven. For næsten alle os kan dette problem være en reel plage fordi smerten kan være så alvorlig og heftig.

Nogle kvinder kan opleve smerter i lår- eller lårområdet, som kan afholde dem fra at udføre selv de enkleste opgaver.

Dette er en meget almindelig lidelse. Men man skal ikke ignorere fremkomsten, hvis det ledsages af andre symptomer. Vi anbefaler at du snakker med din læge hvis du bemærker noget der er helt uden for det normale.

I dagens artikel hjælper vi dig med at håndtere de forfærdelige virkninger af smertefuld ægløsning, som kan komme fra forskellige årsager.

Læs også: 5 utrolige citron skønhedsbehandlinger du kan lave hjemme

Hvad er ægløsning?

Ægløsning er den proces, hvor dine æggestokke frigør et modent æg, der er klar til befrugtning.

Denne proces forekommer typisk mellem den anden og tredje uge af din menstruationscyklus. Men det kan dog variere afhængigt af hver kvindes hormonelle niveauer.

Ægløsning forekommer i tre faser:

  • Follikulær: Denne fase begynder på den første dag af din menstruation. På dette tidspunkt er den lille taskeformede pose, hvor ægget vil blive indeholdt, blive udviklet. Når denne pose har udviklet sig fremmer det produktionen af østrogen.
  • Ovulatorisk: Dette sker i løbet af de næste 36 timer. Når østrogenniveauer øges og producerer sekretionen af enzymer, modnes ægget og bliver frigivet. I løbet af dette stadie er sammentrækninger i livmoderen, der er ansvarlige for den smerte, du føler, vil begynde.
  • Post-ovulatorisk: Efter ægløsning udvikles corpus luteum. Denne er den fase, hvor du udskiller hormonet progesteron. Hvis ægget ikke befrugtes, bryder corpus luteum ned og får blodkarrene til at briste. Med dette begynder din næste menstruation.

Kend din krop

Det er meget vigtigt at forstå din menstruationscyklus. Selvom det måske ser ud til at være indlysende, er det kun nogle kvinder der er opmærksomme på det.

Din menstruationscyklus kan variere to til tre dage ud af hver måned uden at forårsage nogle store alarmer. Men hvis der er store ændringer, er det en god ide at besøge din læge.

Pas på symptomer på smertefuld ægløsning

  • Meget intens smerte eller smerte, som varer tre eller flere dage
  • En brændende følelse eller smerte ved vandladning
  • Feber eller overdreven svedtendens
  • Opkastning eller kvalme

Alt dette er tegn på, at noget er galt. Således bør du se en læge så hurtigt som muligt.

Læs også: 7 slags hjernemad der styrker din hjerneaktivitet

Anbefalinger til at undgå smertefuld ægløsning

Nedenfor har vi lavet nogle anbefalinger til at lindre menstruationssmerter:

Prøv at slappe af

Hvis du tilføjer muskelspænding til den krampe, der produceres ved ægløsning, forværrer du kun din smerte endnu mere.

Men udstrækning vil lindre smerter i din krop. Derudover kan du også prøve nogle yogastillinger, som vil hjælpe dig med at frigive nogle spændinger.

Drik varm te for at undgå smertefuld ægløsning

Desuden kan de anti-inflammatoriske og afslappende egenskaber i kamillete og honning give fremragende resultater.

Ingredienser

  • 1 kop vand (250 ml)
  • 1 tepose eller 1 tsk. kamille (10 g)
  • 1 tsk. honning (7,5 g)

Forberedelse

  • Først tilsættes kamille i koppen med kogende vand sammen med en teskefuld honning.
  • Lad det så sidde i fem minutter og nip det langsomt.

Påføring af varme kompresser kan også hjælpe med at lindre smertefuld ægløsning

Varme hjælper med at gøre dine muskler afslappede og øger cirkulationen i din mave.

Tag et varmt brusebad

Derudover har varmt vand en beroligende effekt, fordi varmen beroliger nerveenderne i din krop.

Varme frigiver også endorfiner, en neurotransmitter, der er ansvarlig for lindring af smerte.

Undgå at drikke koffein

Det er blevet bevist at koffein bremser for blodkarrene, hvilket øger din følsomhed over for smerte.

Tag smertestillende piller

 

Prøv nogle smertestillende midler ved håndkøb som ibuprofen eller paracetamol. Disse er ansvarlige for at hæmme produktionen af prostaglandiner, et stof der genererer sammentrækninger i livmoderen og resulterer i smerte.

Hvis hjem retsmidlerne og smertestillende midler ikke er nok til at lindre din smerte, så skal du overveje receptpligtige præventionsmidler til din hormonelle cyklus. Det har vist sig, at disse midler er meget effektive til behandling af smertefuld ægløsning.

Lad ikke smerten få dig ned med nakken!

På trods af hvor irriterende det kan være, er symptomer og smerter ved ægløsning noget, som kvinder beskæftiger sig med hver måned. Men for nogle kvinder går deres menstruationscyklus næsten ubemærket hen.

Men du skal dog være opmærksom på eventuelle ændringer, som du ikke anser for at være normale. Trods alt har forebyggelse altid været den bedste måde at undgå store problemer på.

Husk at besøge din gynækolog regelmæssigt fordi det er vigtigt at holde dit helbred i så en så god tilstand som muligt.

Det kan interessere dig ...
3 dages betalt orlov for “smertefuld menstruation”?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
3 dages betalt orlov for “smertefuld menstruation”?

Det diskuteres mange steder, om det er en god idé at give betalt orlov for smertefuld menstruation til kvinder der lider af dem. Læs med her.



  • Navarro, H., & Morera, J. (1997). Los anticonceptivos orales: criterios de selección, utilización y manejo. Información Terapéutica Del Sistema Nacional de Salud21, 1–10.
  • O’Herlihy, C., Robinson, H.P., and de Crespigny, L.J.C. (1980). Mittelschmerz is a preovulatory symptom. British Medical Journal 280, 986.
  • Monterrosa, A. (2001). Dismenorrea primaria: visión actual. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecologia52(4), 1–13.
  • Larroy, C., Crespo, M., and Meseguer, C. (2001). Dismenorrea funcional en la Comunidad Autónoma de Madrid: Estudio de la prevalencia en función de la edad. Revista de La Sociedad Espanola Del Dolor 8, 11–22.
  • Lete, I., Dueñas, J.L., Serrano, I., Doval, J.L., Pérez-Campos, E., Martínez-Salmeán, J., and Coll, C. (2009). Efectos beneficiosos no anticonceptivos de la píldora anticonceptiva. Semergen 35, 505–510.