De sundhedsmæssige fordele ved saunaer

Saunaer bruges ofte til afslapning. De har dog mange andre interessante fordele for den hjertekar- og nervesystemets sundhed. Tjek dem ud!
De sundhedsmæssige fordele ved saunaer

Sidste ændring: 10 oktober, 2021

Saunaer er populære til afslapning. Der er desuden mange andre sundhedsmæssige fordele ved saunaer. Det er sikkert for de fleste mennesker, ifølge en artikel i Harvard Health Publications, selv om det altid er klogt at tage nogle forholdsregler.

Folk går normalt i en sauna efter svømning eller en spabehandling. Dens positive virkninger på hjertekarsystemet og musklerne er ubestridelige, men det er ikke egnet for alle. Men hvad siger beviserne? Hvornår bør du give afkald på det?

Typer af sauna

Den traditionelle sauna består af et rum, som regel med trævægge og -sæder, hvor der er en ovn eller varme sten, der afgiver varme. Denne varme er normalt tør og giver en luftfugtighed på mellem 10 og 20%.

Luftfugtigheden varierer dog afhængigt af landet. For eksempel har tyrkiske saunaer tendens til at have et højere niveau sammenlignet med traditionelle finske saunaer. Derudover er der en anden forskel i varmeforsyningen.

  • Træ kan opvarme rummet og give høje temperaturer og lav luftfugtighed.
  • Et elektrisk varmeapparat, der normalt er tilsluttet gulvet, har samme effekt som en træopvarmet sauna.
  • En infrarød sauna opvarmer ikke hele rummet, men kun personens krop gennem infrarøde bølger (dette skyldes, at den når lavere temperaturer end de to andre rum, men producerer den samme mængde sved).
  • Dampbade er anderledes end saunaer, da varmen ikke er tør, men fugtig, så man sveder på grund af den høje luftfugtighed.
En sauna af træ

Læs om: Terapeutisk massage: Typer og fordele

Hvad er en sauna til?

Mennesker er ensvarme. Det betyder, at eksterne temperaturvariationer normalt ikke påvirker os. Hovedsageligt fordi kroppens mekanismer gør det muligt for os at opretholde en stabil indre temperatur.

Disse mekanismer er tydelige, når vi er inde i en sauna, da der er en stigning i den ydre temperatur. Kroppen reagerer på følgende måde:

  • Der sker en forøgelse af diameteren på porerne i huden, hvilket giver mere blodgennemstrømning i huden, og blodet kan være mere i kontakt med det ydre. Som følge heraf kan vi komme af med varmen.
  • Små mængder vand og salte udstødes gennem hudens porer for at afkøle kroppen (sved). Desuden fjernes varme ved fordampning.
  • Hjertet udstøder blodet hurtigere, og hudens blodgennemstrømning øges.
  • Dampniveauet øges og fugter luftvejene. Derved afgives varme.

Som du kan se, er saunaens hovedfunktion at øge kropsvarmen for at aktivere alle disse reguleringsveje. Men hvad er formålet med det?

Sundhedsmæssige fordele ved saunaer

Aktivering af alle de mekanismer, der er forklaret ovenstående, er afslappende og beroliger os. Det forbedrer vores blodcirkulation og giver lindring til spændte muskler, især i nakke og hoved.

Man kan slappe endnu mere af ved at meditere under sauna-sessioner. Desuden holder denne rolige tilstand ved og hjælper dig til at sove bedre.

Forbedrer saunaer hjertekarsystemets sundhed?

Undersøgelser viser, at saunaen kan have en vis fordel for personer med forhøjet blodtryk. Dette skyldes den vasodilatation, der produceres i kroppen af den øgede varme. Desuden viser de også, at saunaer kan forbedre den kraft, hvormed venstre hjertekammer i hjertet udstøder blodet hos patienter med kronisk hjertesvigt.

En undersøgelse, der blev offentliggjort i 2014, evaluerede forholdet mellem saunaer og deres virkning på forekomsten af hjertekarsygdomme. Der er dog brug for yderligere forskning for at kunne fastslå en klar sammenhæng.

I ovennævnte undersøgelse, der blev offentliggjort i det medicinske tidsskrift JAMA Internal Medicine, blev 2315 midaldrende mænd fra det østlige Finland undersøgt i næsten 20 år. De kategoriserede deltagerne efter, hvor ofte de gik i sauna, og vurderede derefter, om de oplevede hjertekarsygdomme i denne periode.

Undersøgelsen viste, at saunaer er en beskyttende faktor mod hjertekarsygdomme af enhver art i den mandlige befolkning. Undersøgelsen understreger dog behovet for yderligere forskning af dette emne. Desuden bør det ikke være førstevalg på trods af fordelene.

Mand nyder de forskellige fordele ved saunaer

Fordele ved saunaer: Kan de reducere risikoen for Alzheimers sygdom?

I samme undersøgelse fra Finland blev der ikke kun set på hjertekarsygdomme, men også på forekomsten af demens hos de 2315 mandlige frivillige.

Mænd, der gik i sauna to eller tre gange om ugen, reducerede risikoen for demens med 22% og risikoen for Alzheimers sygdom med 20%. De mænd, der gik i sauna fire til syv gange om ugen, havde dog næsten 65% lavere risiko for begge neurodegenerative sygdomme.

På trods af disse konklusioner er den reducering, der blev fundet i undersøgelsen, ikke så betydelig, som det kan se ud til. Det skyldes, at der kan være andre relaterede elementer. Patienter med demens bruger f.eks. normalt ikke saunaer.

Andre mulige fordele ved saunaer

En artikel i American Journal of Medicine beskriver de forskellige fordele, der er forbundet med saunaer. Den konkluderer dog, at der er behov for mere forskning og forsøg, før vi kan tage nogen af disse påstande til os.

  • Sammenfattende kan man sige, at saunaer fører til væskeudstødning, men dehydrerer ikke huden. Desuden kan de være gode for personer med psoriasis, men sved kan forværre kløen hos personer med atopisk dermatitis.
  • Saunaer fremmer afslapning, og hjernen opfatter mindre smerte. Derfor er de et hjælpemiddel til at lindre smerter og ledbevægelighed ved sygdomme som leddegigt.
  • Desuden lindrer saunaer symptomerne hos patienter med astma og kronisk bronkitis, fordi de giver fugt til luftvejene.

Risici ved at gå i sauna

Saunaer giver flere fordele end risici hos raske mennesker. Personer med en fortid med hjertekarsygdomme bør dog først rådføre sig med deres læge. Hvad er de potentielle risici?

Dehydrering

Hvis man udskiller meget væske, kan man blive dehydreret. Faktisk kan du miste op til en halv liter vand i løbet af en tur i sauna. Det kan være dårligt for folk med nyreproblemer, som ikke kan kontrollere vandtabet. Det er derfor vigtigt at drikke vand, før og efter du går i sauna.

Et glas vand med is

Ændringer i blodtrykket

Vasodilatation sænker blodtrykket, så en tur i sauna kan forværre tilstanden hos en person med ukontrolleret basal hypotension.

Din krop kan også hæve dit blodtryk for at stabilisere det, hvis du går fra det varme miljø i rummet til det køligere vand i bassinet. Det kan således føre til forbigående hypertension, hvilket vil føre til besvimelse.

Ting, man bør huske på om saunaer

Som du kan se, er der masser af beviser for at støtte nogle af de sundhedsmæssige fordele ved saunaer. Alligevel skal du være forsigtig for at undgå ulykker eller uønskede reaktioner. Gå straks ud af saunaen, hvis du føler dig svimmel eller får hovedpine.

Som det sidste skal personer med en allerede eksisterende sygdom eller gravide konsultere en læge, før de går i sauna. Denne fagperson bør kunne afgøre, om saunaer er sikre for dem.

Det kan interessere dig ...
Hænger sved og vægttab sammen?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hænger sved og vægttab sammen?

Mange mennesker tror, at man taber sig mere, jo mere man sveder. Men her kan du læse om hvordan sved og vægttab egentlig hænger sammen.



  • Hannuksela ML, Ellahham S. Benefits and risks of sauna bathing. Am J Med. 2001;110(2):118‐126. doi:10.1016/s0002-9343(00)00671-9
  • Crinnion WJ. Sauna as a valuable clinical tool for cardiovascular, autoimmune, toxicant-induced and other chronic health problems. Alternative Medicine Review. 2011.
  • Laukkanen T, Khan H, Zaccardi F, Laukkanen JA. Association Between Sauna Bathing and Fatal Cardiovascular and All-Cause Mortality Events. JAMA Intern Med. 2015;175(4):542–548.
  • Källström M, Soveri I, Oldgren J, et al. Effects of sauna bath on heart failure: A systematic review and meta-analysis. Clin Cardiol. 2018;41(11):1491-1501. doi:10.1002/clc.23077
  • Laukkanen T, Kunutsor SK, Khan H, Willeit P, Zaccardi F, Laukkanen JA. Sauna bathing is associated with reduced cardiovascular mortality and improves risk prediction in men and women: a prospective cohort study. BMC Med. 2018;16(1):219. Published 2018 Nov 29. doi:10.1186/s12916-018-1198-0
  • van der Wall EE. Sauna bathing: a warm heart proves beneficial. Neth Heart J. 2015;23(5):247-248. doi:10.1007/s12471-015-0676-7