6 råd til at forebygge slidgigt efter 35

12. juni 2019
Hvis du ikke passer på dine led, kan du komme til at lide af ledproblemer i en tidlig alder. I dag, vil vi give dig 6 råd til at forebygge slidgigt.

Slidgigt er et ord, der ofte bliver associeret med aldring. Når alt kommer til alt, antager vi ofte, at denne tilstand kun påvirker ældre folk, som et resultat af tidens gang. I dag, vil vi give dig 6 råd til at forebygge slidgigt.

Vidste du dog, at slidgigt er en lidelse, der er relateret til brug og slid af leddene? Der er faktisk adskillige årsager til, at det kan forekomme hos folk, før de bliver 35 år.

I denne artikel, vil vi fortælle dig lidt mere om denne tilstand, så du vil være i stand til at opdage det i tide. Ligesom de fleste sygdomme, kan det også forebygges, hvis du har nogle simple anbefalinger i baghovedet.

Vi anbefaler: Behandling af slidgigt: Simple vaner, som hjælper

Hvad er slidgigt?

Ifølge det internationale forbund for slidgigt, er slidgigt en degenerativ sygdom i leddene, der kan påvirke både brusk, knogler og de bløde væv i leddet. 

Denne sygdom påvirker ikke blot en enkelt del af kroppen. I stedet, involverer den en række indbyrdes afhængige dele, som vi alle er nødt til at passe på: Knogler, brusk og væv.

Målet med ledbrusk er simpelt: Det er der, for at knoglerne kan glide igennem det, så de nemt kan bevæge sig. Nedslidt brusk vil dog eksponere overfladen på knoglen, hvilket forårsager mange smerter, når den gnider mod andre knogler. 

Dette tenderer til at påvirke de mest brugte led, såsom hænderne og rygraden, såvel som dem, der støtter meget vægt, såsom hofterne og knæene.

Ældre, atleter og folk, der udfører manuelt arbejde, er de grupper, der almindeligvis har større risiko.

Hvad er symptomerne?

Blandt de mest almindelige symptomer på slidgigt er:

  • Smerter og stivhed i leddene
  • Fremtrædende hævelse i leddene
  • Smæld eller knirk, når leddene bevæges
  • Reduceret ledfunktion

Hvad er årsagerne til slidgigt?

Mand ligger på sofa med fjernbetjening

Mens det er sandt, at der er mange grunde til, at man kan lide af denne tilstand, er disse de mest almindelige:

  • Inaktiv livsstil
  • Overdreven fysisk aktivitet
  • Mekaniske ændringer i kroppen
  • Skader eller mikrotrauma
  • Svækkelse af brusken, som et resultat af en ringe kost

Selvom det også har en genetisk komponent, er de mest almindelige årsager relateret til livsstilsvaner. Fedme er den primære årsag, så det er vigtigt, at du giver din krop en sund kost, fra en tidlig alder. Overvægtige børn er tilbøjelige til slidgigt senere i deres liv.

Selvom det kan virke ironisk, kan for meget træning også forårsage slidgigt. Selvfølgelig, er det kun, hvis træningen er meget intens, og hvis den udføres overdrevent. Atleter, såsom boksere, fodboldspillere og vægtløftere, tenderer til at udvikle slidgigt over tid.

Hvordan bliver det diagnosticeret?

Som regel, vil en specialist, såsom en reumatolog, fysioterapeut eller ortopæd, diagnosticere slidgigt. Normalt, kan det opdages, når patienten begynder at opleve symptomer, og efter en fysisk eksamination.

Ydermere, kan specialisten bruge tests, såsom røntgen, for at måle alvoren af sygdommen, og til at udelukke andre ledtilstande. Efter at have afklaret sygdommens alvor, vil specialisten indikere den passende behandling. Denne vil tage patientens fysiologiske karakteristika i betragtning.

I de mest alvorlige tilfælde, kan en kirurgisk intervention være den bedste løsning for at lindre symptomerne.

6 råd til at forebygge slidgigt

Ligesom mange andre sygdomme, kan slidgigt også forebygges, da det ikke udelukkende er relateret til genetiske faktorer. Disse faktorer vil dog stadig have en indflydelse. Ens livsstilsvaner er den største faktor, når det kommer til denne sygdom.

Det er relativt simpelt at forebygge denne sygdom, hvis du følger disse råd:

1. Bliv informeret om sygdommen

Dette er vigtigt for alle, ikke blot for dem, der lider af sygdommen. Det er særlig vigtigt, hvis du er en del af den mest almindelige risikogruppe: Kvinder, atleter og folk, der lider af fedme.

At kende til alt, relateret til sygdommen, vil hjælpe dig med at tage de nødvendige forbehold, så du forebygger skader og risikofaktorer for at lide af denne sygdom senere hen. Hvis en af dine familiemedlemmer er diagnosticeret, vil denne information desuden være brugbar, når du skal håndtere deres sygdom.

2. Lav moderat, fysisk aktivitet for at forebygge slidgigt

Fysisk aktivitet hjælper dig med at styrke dine muskler og led. Hvis du er atlet, er det meget vigtigt, at du udfører din fysiske aktivitet under supervision fra din træner. Ydermere, skal du, periodisk, tage til lægen, så han eller hun kan tjekke tilstanden i dine led. Hvis du netop er startet med at træne, er det også vigtigt at have en professionel til at rådgive dig.

Ydermere, bør du komplementere din fysiske aktivitet med informationer om, hvordan øvelserne bør udføres. Det vil hjælpe dig med at mestre hver bevægelse, uden at overanstrenge dine muskler, knogler og sener.

3. Oprethold en balanceret kost for at forebygge fedme

Hvis du er overvægtig, vil det lindre presset på dine led, hvis du taber dig. Dette vil, derved, sænke frembruddet af slidgigt.

At opretholde en balanceret kost vil gøre det muligt for dig at opretholde en sund vægt, som passer til din alder og højde. Du ønsker en kost, der er rig på næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Mindsk dit indtag af mættet fedt, kulhydrater og sukker.

Det vil ikke blot hjælpe dig med at forebygge slidgigt, men også kardiovaskulære sygdomme.

Læs også: 11 nøglefunktioner ved antiinflammatorisk kost

4. Oprethold en kost rig på næringsstoffer, der nærer dit brusk

Det er ideelt at indtage kosttilskud, såsom hydrolyseret kollagen, chondroitinsulfat, glucosamin og hyaluronsyre, til at nære dit brusk. Det anbefales, at du har en kost rig på disse næringsstoffer, eller at du tager dem som piller.

Nogle næringsstoffer, såsom glucosamin, produceres allerede i kroppen. Som du bliver ældre, vil mængden af dette stof dog falde i kroppen og svække leddene. Det er derfor, det er vigtigt at indtage det regelmæssigt.

5. Undgå tung belastning og gentagende bevægelser med dine led

person, der løfter kasser

Det vil svække dine led, hvis du, konstant, lægger stort pres på dine led. Derfor, bør du begrænse, hvor ofte du løfter tunge læs, og du skal gøre det meget forsigtigt. Ligeledes, kan det, at udføre gentagende bevægelser med dine led, nedslide dem, hvilket kan resultere i slidgigt.

  • Hvis du er skadet og udfører krævende aktiviteter eller arbejde, så tag hyppige pauser.
  • Du kan også bære albuepuder og knæpuder til at hjælpe med at beskytte dine led og forebygge fremtidige komplikationer.

6. Brug passende sko for at forebygge slidgigt

Du bør lede efter sko, der bidrager med stabilitet, når du går, og som affjedrer sålene på dine fødder korrekt. Dette er de bedste sko til at hjælpe med at forebygge slidgigt.

Ydermere, bør du ikke gå med højhælede sko for ofte. Mens du stadig kan gå med højhælede sko til specielle begivenheder, anbefaler vi ikke, at du bruger dem på daglig basis. Det vil kun skabe ustabilitet i din krop, ved hvert skridt du tager.

Din risiko for at falde er meget højere. Ydermere, vil disse sko ikke absorbere stødet mellem gulvet og din fod korrekt. Derfor, kan det øge din risiko for skader.

Du kan forebygge slidgigt

Følg disse simple råd for at hjælpe med at forebygge slidgigt. Lad være med at overanstrenge dine led, og vær opmærksom på, at du tager dig af dem.

Hvis du føler smerter i dine knæ, hofter eller hænder, bør du gå til din læge, snarest muligt. Han eller hun vil være i stand til at fortælle dig, hvad problemet kan være. Du skal ikke vente til, det er for sent.

  • Roos, E. M., & Arden, N. K. (2016, February 1). Strategies for the prevention of knee osteoarthritis. Nature Reviews Rheumatology. Nature Publishing Group. https://doi.org/10.1038/nrrheum.2015.135
  • Neogi, T., & Zhang, Y. (2011). Osteoarthritis prevention. Current Opinion in Rheumatology23(2), 185–191. https://doi.org/10.1097/BOR.0b013e32834307eb
  • Bijlsma, J. W. J., & Knahr, K. (2007, February). Strategies for the prevention and management of osteoarthritis of the hip and knee. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2006.08.013