Årsager til at inkludere methionin i den almindelige kost

Aminosyrer, som f.eks. methionin, er ikke kun vigtige som en del af kroppens proteiner, men de har også specifikke funktioner. Læs videre for at finde ud af mere om det.
Årsager til at inkludere methionin i den almindelige kost

Sidste ændring: 21 september, 2021

Regelmæssigt indtag af methionin i kosten er vigtigt. Det skyldes, at man kun kan få denne aminosyre, der spiller en så grundlæggende rolle i den normale udvikling, gennem den mad, man spiser.

Mangel på methionin opstår faktisk sjældent, selv om det kan føre til vækstforsinkelse, muskelatrofi, leverskader, sløvhed og hudlæsioner. I dagens artikel vil vi diskutere dets funktioner og de bedste fødevarekilder til denne aminosyre.

Hvad er methionin?

Det er en aminosyre, der indeholder svovl – aminosyrer er byggestenene i proteiner, som er den vigtigste strukturelle komponent i kroppen.

Desuden er methionin en af de ni essentielle aminosyrer for voksne. Ingen af dem er vigtigere end de andre, og kroppen har brug for dem alle for at kunne danne sine strukturer og udføre visse funktioner.

De essentielle aminosyrer adskiller sig dog fra de andre, fordi du kun kan få dem gennem kosten. Kroppen er ikke i stand til at syntetisere dem, og det vil føre til mangel hos de personer, der ikke spiser de nødvendige mængder.

De bedste kilder til methionin i kosten

Fødevarer af animalsk oprindelse er de vigtigste kilder til methionin, fordi animalske proteiner er hele. Det betyder, at de leverer alle de essentielle aminosyrer i de nødvendige mængder. Således vil de sikre og største bidrag af methionin være i:

  • Kylling, kalkun, oksekød og svinekød.
  • Fisk, især tun, ansjoser, makrel, sardin og kuller.
  • Æg.
  • Parmesan, pecorino romano, gruyére, havarti, Edam og andre oste, og endda i sødmælkspulver.

Animalske fødevarer er dog ikke de eneste kilder. Faktisk kan visse fødevarer som sojabønner, kikærter, quinoa, pistacienødder og amaranth levere hele proteiner.

Methionin findes i større mængder i ris, quinoa, havre, paranødder og sesam og i mindre mængder i bælgfrugter som bønner.

Veganere bør altså spise den rette mængde af fuldkorn, bælgfrugter, frø og nødder for at få denne aminosyre.

Veganske grøntsagsdeller

Måder til at indføre methionin i den daglige kost

Methionin skal være til stede i den daglige kost, ligesom alle andre aminosyrer, som kroppen har brug for. Den bedste måde at sikre et tilstrækkeligt indtag er ved at inkludere gode proteinkilder til alle dagens hovedmåltider.

Denne aminosyre har mange positive virkninger på kroppen, men ingen næringsstoffer er magiske i sig selv. Det vigtigste er, at de er til stede på en afbalanceret måde og gennem en sund og velafbalanceret kost.

Som du kan se, er mange andre fødevarer gode kilder til protein, og du kan tilføje dem til en almindelig velafbalanceret kost. Derfor bør det ikke være noget problem at indtage de anbefalede mængder af methionin for sunde mennesker med en kost, der er tilpasset deres behov.

Til gengæld er et overskud af methionin skadeligt og fører til dårlige bivirkninger. Derfor bør man ikke tage kosttilskud, medmindre en læge ordinerer det.

Mulige negative helbredseffekter er knyttet til forekomsten af homocystein, som er en anden aminosyre, der dannes som følge af methioninmetabolismen.

Desuden kan høje niveauer af homocystein i kroppen forårsage inflammatoriske skader i forbindelse med vaskulære og neurologiske sygdomme. Nogle mennesker er mere modtagelige end andre.

Denne aminosyres hovedfunktioner i kroppen

Som en del af proteiner er methionin nødvendigt for at opbygge mange af kroppens vigtigste strukturer såsom knogler, væv og muskler. Desuden indgår det også i enzymer, hormoner og membraner og er nødvendig som forløber for vitaminer.

Fødevarer, der giver methionin

Methionins andre funktioner

  • Det har en antioxidant virkning, da det er i stand til at omdanne methionin til cystein. Cystein er på sin side en forløber for glutathion, som er en vigtig antioxidant. Desuden kan glutathion modvirke frie radikaler og forlænger levetiden for nogle antioxidantvitaminer, f.eks. C- og E-vitamin.
  • Det beskytter det hjertekarsystemet, fordi svovlaminosyrer, såsom methionin og cystein, spiller en vigtig rolle i nedbrydningen af lipider. Derfor kan det være nyttigt til at sænke kolesterol i blodet og forhindre udviklingen af åreforkalkning.
  • Det støtter immunsystemets normale funktion. Et regelmæssigt og normalt indtag af cystein og methionin i kosten er en nødvendighed for at syntetisere disse proteiner.
  • Methionin har et højt svovlindhold. Desuden er dette sporstof nødvendigt for at opretholde visse kropsvæv, såsom hud, hår og negle i god stand.
  • Det har også en afgiftende aktivitet og kan fjerne skadelige stoffer som f.eks. tungmetaller takket være svovlindholdet.

Tilstrækkelige mængder i kosten og fra gode kilder

Afslutningsvis har methionin vigtige funktioner i kroppen, da det er en bestanddel af proteiner. Det skal derfor være til stede i den daglige kost, fordi det er et molekyle, som kroppen ikke selv kan syntetisere.

En kost, der er rig på proteinholdige fødevarer af høj kvalitet, garanterer de anbefalede daglige mængder. Faktisk kan et overskud af methionin skyldes et sundhedsproblem, selv om det er svært at overskride de sikre mængder alene gennem maden.

Det kan interessere dig ...
Sådan regulerer du din melatonin og sover bedre
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan regulerer du din melatonin og sover bedre

Melatonin er hormonet der er ansvarlig for regulering af mange biologiske funktioner (blandt dem, processen med at falde i søvn og holde sig vågen)...



  • Brosnan J.T. The Sulfur-Containing Amino Acids: An Overview. The Journal of Nutrition . Junio 2006. 136(6):1636S-1640S.
  • Garlick P.J. Toxicity of Methionine in Humans. The Journal of Nutrition . Junio 2006. 136(6):1722S-1725S.
  • Martínez Y et al. The role of methionine on metabolism, oxidative stress, and diseases. AminoAcids. Setiembre 2017. 49:2091-2098.
  • Oda H. Functions of Sulfur-Containing Amino Acids in Lipid Metabolism. The Journal of Nutrition. Junio 2006. 136(6):1666S-1669S.
  • Peng L. et al. Amino acids and immune function. British Journal of Nutrition. Enero 2007. 98:237-252.
  • Pintó Sala X. La homocisteína como factor de riesgo cardiovascular. Medicina Integral. Setiembre 2000. 36(5):179-185.
  • Wu G, et al. Glutathione metabolism and its implications for health. Journal of Nutrition . Marzo 2004. 134(3):489-92.
  • García, José Mendoza. “Restricción de la metionina en la dieta y aumento de la longevidad.” Encuentros en la Biología 3.131 (2010): 61-63.