Acai-bær: Fordele og kontraindikationer

Acai-bær er kendt for deres høje indhold af antioxidanter. Adskillige videnskabelige undersøgelser forbinder indtagelse af dem med sundhedsmæssige fordele. Vil du vide mere om det?
Acai-bær: Fordele og kontraindikationer
Leonardo Biolatto

Bedømt og godkendt af læge Leonardo Biolatto.

Sidste ændring: 17 november, 2022

Acai-bær kommer fra Euterpe oleracea-palmen , der dyrkes i Sydamerika, især i landene i Amazonasområdet, hvor de er et grundføde. De ligner en drue med en blå-lilla farve, men med et gult frugtkød, der dækker et stort frø.

De er ca. 2,5 cm store og har en jordagtig smag, der er blevet beskrevet som en kombination af smagen af brombær og bitter chokolade. Da det er en letfordærvelig fødevare, eksporteres frugtkødet ofte frosset, som tørret pulver eller som saft. Er du interesseret i at lære mere om dens ernæringsmæssige egenskaber og fordele? Læs videre!

Acai-bærs ernæringsmæssige egenskaber

En stor del af de sundhedsmæssige fordele ved acai-bær tilskrives deres ernæringsmæssige egenskaber. Ifølge data indsamlet af USA’s landbrugsministerium (USDA) giver 100 gram af bærrene følgende:

  • Kalorier: 70
  • Fedt: 5 gram
  • Mættet fedt: 1,5 gram
  • Kulhydrater: 4 gram
  • Sukker: 2 gram
  • Fibre: 2 gram
  • A-vitamin: 15 % af de anbefalede daglige værdier
  • Calcium: 2 % af de anbefalede daglige værdier

I mellemtiden tyder oplysninger rapporteret i Archivos Latinoamericanos de Nutrición på, at acai også indeholder andre spormineraler såsom krom, zink, jern, kobber, magnesium, kalium og fosfor.

Derudover er den en betydelig kilde til anthocyaniner, som ikke kun er ansvarlige for dens karakteristiske farve, men også for dens antioxidant egenskaber.

Acar-bær i hænder

Fordele ved acai-bær

Indtil for få år siden var acai-bær kendt som en “superfood” på grund af deres ernæringsmæssige sammensætning. Fordi de giver flere antioxidanter end andre frugter, såsom blåbær og jordbær, blev det endda påstået, at de var helbredende. Ernæringseksperter og sundhedseksperter har dog foretaget nogle præciseringer i denne henseende.

Selv om det er sandt, at de er en næringsrig fødevare, er der ikke nok beviser til at hævde, at de kan helbrede sygdomme. Tilføjelse af dem til kosten bidrager til at forbedre ernæringskvaliteten, men de erstatter ikke medicinsk behandling eller virkningerne af at opretholde en sund og varieret kost.

Med andre ord kan acai have en meget positiv effekt på sundheden, så længe det indgår i en afbalanceret kost. Og hvad er dens vigtigste virkninger? Læs videre.

De hjælper med at bekæmpe oxidativt stress

En af acai-bærenes vigtigste egenskaber er deres antioxidant aktivitet. Mens blåbær har en ORAC-score (oxygen radical absorbance capacity) på 4669, har 100 gram frossen acai en ORAC-score på 15.405.

Disse virkninger tilskrives deres indhold af anthocyaniner, som, når de først er blevet optaget, hjælper med at modvirke virkningerne af oxidativt stress. På mellemlang og lang sigt betyder dette en nedsat risiko for kroniske sygdomme som hjerte-kar-sygdomme, stofskiftesygdomme og kræft.

De hjælper med at regulere kolesterol

Hvis man inkluderer disse frugter i den almindelige kost, kan det hjælpe med at reducere risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Dyreforsøg, som f.eks. det, der blev offentliggjort i Nutrition Research , viste, at acai-tilskud stabiliserer kolesterolniveauet ved at reducere det samlede og LDL- eller dårlige kolesterol.

I mellemtiden viste forskning i Nutrition Journal, at overvægtige voksne, der indtog acai-smoothies to gange om dagen i en måned, havde bedre kontrol over deres lipidprofil ved undersøgelsens afslutning. Der foreslås dog yderligere testning for at bekræfte disse virkninger.

Hjælper med at øge hjernefunktionen

Bioaktive forbindelser i denne fødevare, især dens antioxidanter, hjælper med at beskytte hjernen mod de negative virkninger af aldring. Forskning i Journal of Agricultural and Food Chemistry beskriver, at acai-bær mindsker skader fra inflammation og oxidation af hjerneceller.

På grund af dette siges de at være ideelle til at beskytte hukommelsen og forbedre indlæringsprocesserne. Anekdotiske beviser tyder også på, at dens juice og derivater virker som en naturlig energigivende faktor, der forbedrer årvågenhed.

Andre mulige fordele

I naturmedicin anvendes acai-bær mod forskellige lidelser og sygdomme. Det er ikke en første linje behandling, men det ser ud til at være en hjælp til at reducere nogle symptomer.

Ifølge en artikel fra den amerikanske virksomhed WebMD er der ikke tilstrækkelig dokumentation for følgende:

Kontraindikationer for acai-bær

Mayo Clinic antyder, at acai-bær er sikre for de fleste raske voksne. Alligevel anbefaler de at undgå dem i tilfælde af graviditet eller amning, da man ikke ved, hvad deres virkninger er i disse faser. På den anden side er der ingen kendte bivirkninger ved at indtage frugten.

Nogle rapporter sætter indtagelsen af rå acai-saft i forbindelse med udbrud af den sygdom, der er kendt som “amerikansk trypanosomiasis” eller “Chagas-sygdom”, men der er ingen afgørende beviser.

Smoothie med acai

Hvordan indtager man acai-bær?

Acai-bær og afledte kosttilskud findes normalt i helsekostforretninger. Den bedste måde at indtage dem på er friske, men de har en kort holdbarhed. Derfor findes de normalt i følgende formater:

  • Frossen frugtkød.
  • Tabletter.
  • Pulver.
  • Fødevarer (f.eks. smoothies, geléer eller energidrikke).

Det frosne frugtkød kan bruges til at tilberede hjemmelavede smoothies, f.eks. med mælk eller havregryn. Pulveret kan derimod tilsættes til salater, færdige smoothies, desserter og mange andre opskrifter.

Hvad skal du huske om acai-bær?

På trods af de idéer, der promoveres af markedsføringen om acai-bær, er denne frugt ikke helbredende og har heller ikke superegenskaber. Alligevel er den værdsat for sin ernæringsmæssige sammensætning, som utvivlsomt forbedrer kostens kvalitet.

Et regelmæssig indtag er forbundet med sygdomsforebyggelse og bedre mental koncentration. Det er sikkert for de fleste mennesker, men et moderat indtag anbefales.

Det kan interessere dig ...
30 fødevarer med flavonoider der bekæmper angst
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
30 fødevarer med flavonoider der bekæmper angst

Du er måske blevet overrasket over titlen på denne artikel. Hvordan kan flavonoider i vores fødevarer have noget at gøre med at bekæmpe angst?



  • Marcason W. What is the açaí berry and are there health benefits? J Am Diet Assoc. 2009 Nov;109(11):1968. doi: 10.1016/j.jada.2009.09.017. PMID: 19857637.
  • Neida S, Elba S. Caracterización del acai o manaca (Euterpe olerdcea Mart.): un fruto del Amazonas [Characterization of the acai or manaca (Euterpe oleracea Mart.): a fruit of the Amazon]. Arch Latinoam Nutr. 2007 Mar;57(1):94-8. Spanish. PMID: 17824205.
  • Mertens-Talcott SU, Rios J, Jilma-Stohlawetz P, Pacheco-Palencia LA, Meibohm B, Talcott ST, Derendorf H. Pharmacokinetics of anthocyanins and antioxidant effects after the consumption of anthocyanin-rich acai juice and pulp (Euterpe oleracea Mart.) in human healthy volunteers. J Agric Food Chem. 2008 Sep 10;56(17):7796-802. doi: 10.1021/jf8007037. Epub 2008 Aug 12. PMID: 18693743.
  • de Souza MO, Souza E Silva L, de Brito Magalhães CL, de Figueiredo BB, Costa DC, Silva ME, Pedrosa ML. The hypocholesterolemic activity of açaí (Euterpe oleracea Mart.) is mediated by the enhanced expression of the ATP-binding cassette, subfamily G transporters 5 and 8 and low-density lipoprotein receptor genes in the rat. Nutr Res. 2012 Dec;32(12):976-84. doi: 10.1016/j.nutres.2012.10.001. Epub 2012 Nov 1. PMID: 23244543.
  • Udani JK, Singh BB, Singh VJ, Barrett ML. Effects of Açai (Euterpe oleracea Mart.) berry preparation on metabolic parameters in a healthy overweight population: a pilot study. Nutr J. 2011 May 12;10:45. doi: 10.1186/1475-2891-10-45. PMID: 21569436; PMCID: PMC3118329.
  • Poulose SM, Fisher DR, Larson J, Bielinski DF, Rimando AM, Carey AN, Schauss AG, Shukitt-Hale B. Anthocyanin-rich açai (Euterpe oleracea Mart.) fruit pulp fractions attenuate inflammatory stress signaling in mouse brain BV-2 microglial cells. J Agric Food Chem. 2012 Feb 1;60(4):1084-93. doi: 10.1021/jf203989k. Epub 2012 Jan 20. PMID: 22224493.
  • Nóbrega AA, Garcia MH, Tatto E, et al. Oral transmission of Chagas disease by consumption of açaí palm fruit, Brazil. Emerg Infect Dis. 2009;15(4):653-655. doi:10.3201/eid1504.081450