Døgnrytme: Hvordan påvirker det vores helbred?

Ændringer i døgnrytmen er en risikofaktor for flere sygdomme. Selv om mange mennesker ignorerer det, regulerer de processer, der er afgørende for vores helbred. I denne artikel vil vi fortælle dig alt om det!
Døgnrytme: Hvordan påvirker det vores helbred?

Sidste ændring: 30 september, 2021

Døgnrytme kan sammenlignes med et indre ur, som alle levende væsener har. Mennesker er en del af dette globale økosystem. Derfor er vi også synkroniseret med omgivelserne.

Denne synkronisering opnås takket være døgnrytmer. Disse markerer begyndelsen og afslutningen på forskellige fysiologiske processer, som vores krop udfører i daglige cyklusser. Disse cyklusser reagerer især på to variabler: Lys og mørke.

Dyr, planter og selv de mindste mikrober har dette indre ur, som gør det muligt for dem at synkronisere deres aktivitet med jordens rotationsbevægelse. Deres processer udgør således en biologisk svingningstid på 24 timer, og kronobiologi er studiet af disse fænomener.

Franz Halbert opfandt udtrykket “døgnrytme”. Han introducerede begrebet i 1950. Emnet var dog blevet studeret siden midten af det 19. århundrede. Nogle af de videnskabsmænd, der udviklede begrebet i dybden, var Jeffrey C. Hall, Michel Rosbald og Michel Young i 1980.

Hvordan fungerer døgnrytmer?

Systemet for vores døgnrytme består af en visuel komponent, der er repræsenteret i fotoreceptorerne. Disse genererer et signal, som når frem til effektorsystemerne. Det er et netværk, der udskiller visse stoffer, når det modtager en bestemt stimulus.

Signalet eller informationen når frem til hjernen, hvor det behandles gennem et område kaldet den suprachiasmatiske kerne. Når dette er sket, giver hjernen ordrer til resten af kroppen om at udføre den tilsvarende synkronisering.

Afhængigt af døgnrytmerne føler vi os mere sultne på bestemte tidspunkter af dagen eller føler os mere søvnige. Desuden bestemmer synkroniseringen af dette indre ur, hvor meget energi vi har brug for på et givet tidspunkt af dagen. Som følge heraf regulerer det stofskifteprocesser.

Disse rytmer er en del af det biologiske ur, som er en medfødt tidsindstilling, der findes i alle organismer. Overordnet set findes der tre biologiske ure:

  • Cirkadiane rytmer. Det er cyklusser på ca. 24 timer.
  • Infradiane rytmer. De har mere end 24 timer. Et eksempel er menstruationscyklussen, som varer ca. 28 dage.
  • Ultradiane rytmer. De varer mindre end 24 timer. Et eksempel på disse er søvnfaserne.
Kvinde med ur foran underliv

Du er måske interesseret i: Øget puls under fysisk aktivitet

Hvordan døgnrytme påvirker sundheden

Døgnrytme har ikke direkte indflydelse på vores helbred. Ændringer i denne cyklus gør dog organismer mere tilbøjelige til at lide af visse sygdomme. Forholdet til stofskiftet er afgørende for at forebygge eller fremme visse sundhedsproblemer som f.eks. diabetes og fedme.

Døgnrytmer påvirker og bestemmer i høj grad søvn- og vågencyklusser, hormonelle cyklusser, spisevaner, kropstemperaturer og endda helbredelsesprocesser. Derfor kan ubalance i disse rytmer fremme forekomsten af sygdomme, der er forbundet med disse aspekter af vores helbred.

Uregelmæssigheder i disse rytmer er forbundet med søvnforstyrrelser. Desuden er dette en faktor, der har potentiale til at give anledning til andre fysiske sundhedsproblemer. Desuden er de også relateret til mentale tilstande som depression, bipolar lidelse og affektive lidelser.

Michell Young påpeger, at døgnrytme endda påvirker effektiviteten af lægemidler eller behandlinger som f.eks. kemoterapi. Disse er mest effektive på bestemte tidspunkter af dagen. Faktisk kan der være færre bivirkninger, hvis vi tager visse lægemidler på bestemte tidspunkter.

Søvnløs kvinde med forstyrret døgnrytme ligger i seng

Faktorer, der medfører ændringer i disse cyklusser

Vores døgnrytme kan blive forstyrret og komme i ubalance af flere årsager. I øjeblikket mener specialister, at visse faktorer forbundet med det moderne liv har en negativ indflydelse på dem. F.eks. overdreven brug af kunstigt lys, natarbejde eller arbejde med lidt naturligt lys, spisning på alle tider af døgnet og søvnmangel.

Fænomenet jetlag, som opstår ved pludselig ændring af tidszoner, kan også fremme denne ændring. Andre årsager, der bidrager til at ændre døgnrytmen, er følgende:

  • Stillesiddende livsstil.
  • Ukontrollerede spisevaner.
  • Utilstrækkelige ændringer i søvnmønstre.
  • Interne kropslige mutationer.

Afslutningsvis kan man sige, at disse cyklusser er et middel til at harmonisere med det miljø, vi lever i. Det er afgørende at holde dem i balance for at bevare et godt helbred. Dette kan opnås ved at føre en sund livsstil og frem for alt ved at respektere de naturlige senge- og spisetider.

Det kan interessere dig ...
Hvorfor er det godt at tage et varmt bad inden sengetid?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvorfor er det godt at tage et varmt bad inden sengetid?

At tage et varmt bad inden sengetid er en af de teknikker, specialister anbefaler for at sove bedre. Lær, hvad det gør ved vores krop!



  • Navarro, N. C. (2009). Los fotorreceptores, esas fascinantes células. Sociedad Española de Bioquímica y Biología.
  • Guadarrama-Ortiz, P., Ramírez-Aguilar, R., Madrid-Sánchez, A., Castillo-Rangel, C., Carrasco-Alcántara, D., & Aguilar-Roblero, R. (2014). Controladores del tiempo y el envejecimiento: núcleo Supraquiasmático y glándula pineal. International Journal of Morphology, 32(2), 409-414.
  • Valdez Ramírez, P. (2005). Ritmos circadianos en los procesos atencionales del ser humano (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).