Fakta om kropsfedt, som du sikkert ikke kendte til

Vi går ofte op i at reducere vores kropsfedt. Der er imidlertid nogle fakta om kropsfedt, som måske vil ændre din opfattelse af denne vigtige del af den menneskelige krop!
Fakta om kropsfedt, som du sikkert ikke kendte til
Carlos Fabián Avila

Bedømt og godkendt af læge Carlos Fabián Avila.

Skrevet af Ekhiñe Graell

Sidste ændring: 25 august, 2022

Kropsfedt er blødt og får ofte et dårligt ry. Men spændende fakta om kropsfedt indebærer, at det også spiller en vigtig rolle for at holde vores krop i gang. Vi lagrer ekstra energi i kropsfedt. Det holder os varme og giver polstring til vores indre organer.

Det udskiller også kemikalier, der spiller en rolle for appetitten. Desuden er det med til at regulere menstruationscyklussen.

Med andre ord er det i sunde mængder et meget nødvendigt organ. Folk synes dog ikke at være særlig interesserede i kropsfedt, bortset fra hvordan man taber det.

Læs videre for at lære nogle af de fakta om kropsfedt, som du sikkert ikke kendte!

1. Fakta om kropsfedt: Det findes i forskellige farver

Fakta om kropsfedt illustreres af kvinde med optegninger af fedt på kroppen
Der findes forskellige former for kropsfedt, som faktisk findes i forskellige farver.

Når du tænker på fedt, tænker du højst sandsynligt på det hvide substans i maven, hofterne og lårene, som lagrer energi, indtil du får brug for det.

Der findes dog også brunt fedt, som er mest almindeligt hos nyfødte, fordi det hjælper dem med at holde deres kropstemperatur stabil uden at fryse.

I virkeligheden viser det sig, at voksne også har små mængder brunt fedt. Der mangler dog stadig meget forskning for at finde ud af præcis, hvilken rolle det spiller.

I 2012 offentliggjorde de forskellige forskere fra University of Sherbrooke en undersøgelse, der viser følgende:

  • Når deltagerne i undersøgelsen (som alle var mænd) blev udsat for lave temperaturer, hjalp det brune fedt i deres kroppe med at holde dem varme ved at bruge hvidt fedt som brændstof. Med andre ord forbrændte det brune fedt det hvide fedt for at give kroppen den nødvendige energi og varme.

Vi tror, at du måske vil kunne lide at læse: Sådan kan man hurtigt skære ned på kalorier

2. Ikke alle har brunt fedt

Kvinde måler sin talje

Men folk, der er overvægtige, har næsten intet brunt fedt. For nylig har forskere undersøgt, om det er manglen på brunt fedt, der forårsager fedme, eller om det er det ekstra hvide kropsfedt, der forhindrer aktivering af brunt fedt.

Ifølge forsker Shingo Kajimura fra UCSF Diabetes Center har voksne omkring 50 gram brunt fedt, der kan forbrænde energi svarende til omkring 4,5 kilo hvidt fedt om året.

Folk begynder dog at miste brunt fedt i slutningen af 40’erne og begyndelsen af 50’erne. Man mener, at dette kan være relateret til fedme og alder.

  • Kajimura har gennemført forsøg med brunt fedt i mus for at se, om det er i stand til at aktivere eller hæmme væksten af hvidt fedt. Han har forklaret, at hans hold har fundet en hæmmer, der kan stoppe det enzym, der hjælper fedtet med at vokse. Han er nu på jagt efter den brune fedt-aktivator, som han håber kan føre til en kur mod fedme.
  • Shawn Talbott, der er ernæringsbiokemiker, sagde, at mængden af brunt fedt hos mennesker er så lille, at det ikke kan anses for at være i stand til at forbrænde kalorier eller holde vores krop varm.
  • På den anden side sagde Kajimura, at et lægemiddel, der stimulerer det brune fedts energiforbrændende egenskaber, er en “realistisk fremtid”, hvis denne forskning fortsætter.

3. Fakta om kropsfedt: Det holder os varme

Termometer til at tjekke kropstemperatur

Alle fedtceller, ikke kun de brune, kan mærke temperaturen direkte og reagere på kulde ved at frigive deres energi som varme, ifølge en undersøgelse fra 2013 rapporteret af ScienceNOW.

Vi ved, at du vil kunne lide denne artikel: Kulhydratfattig kost til vægttab: Hvad du behøver at vide

4. Motion kan ændre fedtcellers DNA

Mængden af fedt, som vores kroppe bærer, bestemmes delvist af genetik. Forskere fra Lund University Diabetes Center i Sverige har imidlertid fundet ud af, at motion kan spille en rolle i forhold til at tænde eller slukke for visse gener, der er involveret i fedtlagring.

  • For at undersøge dette sugede forskerne fedtceller fra snesevis af stillesiddende, men raske svenske mænd.
  • Derefter udsatte de dem for en seks måneders kur med bevægelse eller to ugentlige aerobic-timer.
  • Efter de seks måneder havde mændene tabt sig og var sundere.
  • Men ikke nok med det: Mange af fedtcellens gener var også blevet ændret. Nogle af dem har noget at gøre med fedtlagring og risikoen for at udvikle fedme eller diabetes.

5. Fakta om kropsfedt: Ikke alle fedtceller er ens

Nogle mennesker er overvægtige og metabolisk sunde, mens andre har stofskiftesygdomme som diabetes, højt blodtryk og højt kolesteroltal.

Det viser sig, at disse forskelle kan ses på celleniveau. En ny undersøgelse i tidsskriftet Diabetology tyder på, at fedtceller hos usunde overvægtige mennesker ser anderledes ud og opfører sig anderledes end fedtceller hos raske overvægtige mennesker.

  • I stedet for at producere nye celler til at lagre mere fedt, svulmer de oprindelige fedtceller hos usunde overvægtige mennesker bare op til deres bristepunkt. Dette fører til betændelse og fedtophobning i organer som lever og hjerte.
  • Fedtcellerne hos sunde overvægtige mennesker er derimod mindre. Desuden danner de nye fedtceller, når der er brug for mere fedt, og derefter lagrer de det.

6. Menneskeligt kropsfedt er fuld af potentielle stamceller

Fedtceller symboliserer spændende fakta om kropsfedt

Tro det eller ej, men de potentielle stamceller, der findes i kropsfedt, ligner dem, der stammer fra embryoner.

I 2009 fandt forskere fra Stanford School of Medicine ud af, at menneskeligt fedt, der blev fjernet under fedtsugning, indeholdt alsidige celler, der kan induceres til at blive til pluripotente stamceller eller celler, der kan blive til fedt, knogler eller muskler.

Processen var lettere end at omdanne hudceller til stamceller.

7. Fakta om kropsfedt: Fedtceller har også brug for søvn

Ved at spare på søvnen kan du skade din fedtlegemes evne til at reagere på insulin. Alt dette kan føre til vægtøgning eller diabetes i fremtiden.

Faktisk har forskere fra University of Chicago Medical School lavet følgende eksperiment:

  • De rekrutterede syv unge, slanke, raske mennesker til at deltage i undersøgelsen.
  • Den første uge tilbragte de 8,5 timer i sengen i fire nætter i træk.
  • En måned senere tilbragte de kun 4,5 timer i sengen i fire nætter i træk.
  • Under de to søvnperioder var deres fødeindtag identisk.
  • I slutningen af hver periode på fire dage fjernede forskerne fedtceller fra de frivilliges maver. På den måde kunne de måle, hvordan de reagerede på insulin.
  • Efter fire nætter med korte søvnperioder var fedtcellernes insulinfølsomhed blevet reduceret med 30 procent.

Konklusion

Fedt kan føre til problemer som f.eks. fedme. Det er dog ikke alt ved fedme, der er negativt. Fedt har derimod egenskaber og virkninger på menneskekroppen, som er positive, og det er vigtigt, at vi forstår, hvad de er.

Hvis du har tvivl om dit fedtniveau, anbefaler vi, at du går til lægen, så hun eller han kan vurdere det og ordinere den mest hensigtsmæssige behandling.

Det kan interessere dig ...
Tyndere ben – Sådan kan du reducere fedt i dette område
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tyndere ben – Sådan kan du reducere fedt i dette område

Det kan være komplekst under visse omstændigheder at reducere fedt for at få tyndere ben, men det er ikke umuligt. Læs her, hvad du kan gøre.



  • Manuel Moreno, G. (2012). Definición y clasificación de la obesidad. Revista Médica Clínica Las Condes. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70288-2
  • Rubio Hererra, M. A., Salas-Salvadó, J., Barbany, M., Moreno, B., Aranceta, J., Bellido, D., … Vidal, J. (2007). Consenso SEEDO 2007 para la evaluación del sobrepeso y la obesidad y el establecimiento de criterios de intervención terapéutica. In Revista Española de Obesidad. https://doi.org/10.1016/S0025-7753(07)72531-9
  • Godínez Gutiérrez, S. A., Marmolejo Orozco, G. E., Márquez Rodríguez, E., Siordia Vázquez, J. de J., & Baeza Camacho, R. (2002). La grasa visceral y su importancia en obesidad. Revista de Endocrinología y Nutrición.
  • Casanueva, E., & Flores-Quijano, M. E. (2008). Nutriologia Medica. In Nutriología Médica. https://doi.org/10.1016/j.jvolgeores.2004.08.004

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.