Fordelene ved ingefærolie, og hvordan man laver det derhjemme

Ingefær kan hjælpe på fordøjelsesproblemer, lindre gigt og forbedre huden. Opdag anvendelsesmulighederne og fordelene ved ingefærolie i dag!
Fordelene ved ingefærolie, og hvordan man laver det derhjemme

Sidste ændring: 26 maj, 2021

I dag ønsker vi at tale specifikt om anvendelsen og fordelene ved ingefærolie. Vi vil endda fortælle dig, hvordan du laver det selv! Ingefær, hvis videnskabelige navn er Zingiber officinale, er en plante, der er værdsat for sine medicinske og kulinære anvendelsesmuligheder.

Den mest brugte del af planten er rhizomet, som er en stængel under jorden, der vokser horisontalt og bliver brugt til at lave te og krydre retter i form af tern, pulver og revet ingefær.

Den mest udbredte terapeutiske anvendelse af ingefær inkluderer behandling af fordøjelsesproblemer, lindre smerter fra gigt og eliminere kvalme forårsaget af svimmelhed og graviditet.

Her er nogle andre måder, hvorpå ingefær og ingefærolie kan bidrage til din sundhed.

Hvad er ingefærolie?

Ingefærolie er en tyk væske, der fås ved at udsæte rhizomet fra planten af samme navn for en destillationsproces. Generelt er det en koncentreret olie, som er gul i farven, og dens duft er stærk og krydret. Anvendelsen og fordelene ved ingefærolie er både medicinske og kosmetologiske.

Hvad er fordelene ved ingefærolie?

Selvom mange af fordelene ved ingefærolie er anekdotisk bevist, er der også forskning, der bekræfter, hvordan det kan forbedre helbredet. Lad os se på nogle af dem.

1. Et naturligt anti-inflammatorisk middel

Et studie udgivet i Journal of Oleo Sciene viste, at ingefærolie har anti-inflammatoriske egenskaber, der er i stand til at forebygge ændringer i nyrefunktion, som er forbundet med inflammation. Ligeledes kan det beskytte nyrerne hos gnavere forgiftet med cadmium.

På samme tid fandt forskning af rotter med leddegigt ud af, at selvom en indsprøjtning med ingefærolie ikke kunne reducere akut inflammation i leddene, var det i stand til at eliminere kronisk inflammation.

Som det sidste antydede andet forskning, som blev udgivet i Journal of Medicinal Food, at ved at tilføje ingefærolieekstrakt til kosten hos gnavere med overvægt kan man forebygge vægtøgning og reducere tallene for inflammation.

Vi må overveje, at forskning med mennesker stadig mangler for at kunne bekræfte de anti-inflammatoriske fordele ved ingefær.

Frisk ingefær i skiver

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Støt dit hjerte med seks typer fødevarer fattige på natrium

2. Lindre kvalme

Ifølge traditionel medicin kan indånding af damp fra ingefærolie eliminere kvalme. Lad os se på, hvad videnskaben har at sige om det.

Et studie udgivet i Journal of Alternative and Complementary Medicine havde til formål at evaluere effektiviteten af denne olie mod kvalme efter operationer. I resultaterne rapporterede deltagerne lavere niveauer af opkast end de personer, der indtog en placebo.

Et studie udgivet i BMC Complementary and Alternative Medicine gav dog modstridende resultater. Denne forskning sammenlignede niveauerne af kvalme hos børn efter operationer, når de indåndede en blanding af olier (inklusiv ingefærolie) eller en placebo. Resultaterne viste ingen forskel.

3. Pleje af hud og led

Ifølge et studie udgivet i Journal of Cosmetic Science fungerer olie som et kraftfuldt antioxidant, som kan reducere ru hud, når det kombineres med creme og andre æteriske olier.

Forskning af gnavere, der blev udgivet i Phytotherapy Research, viste, at daglig topisk anvendelse af ingefærolie i kombination med andre æteriske olier kan reducere graden af inflammation ved gigt. Der er dog stadig behov for mere forskning med mennesker.

Andre fordele ved ingefærolie

Andre fordele ved ingefærolie inkluderer de følgende:

Hvordan anvendes ingefærolie?

I madlavning bliver ingefærolie brugt til at give smag, forstærke og tilføje aroma til fødevarer. Eftersom det bør anvendes i små mængder på grund af dets invasive natur, er den generelle anbefaling at kombinere det med andre olier (såsom ekstra jomfru olivenolie).

Aromaterapi

For at opnå fordelene ved denne olie gennem aromaterapi kan man bruge en diffuser eller indånde dampe. Med diffuseren skal du blot følge instrukserne for den model, du har. Hav i baghovedet, at der vil være tilfælde, hvor det vil være nødvendigt at fortynde olien i en smule vand.

For at lave damp, som man kan indånde, anbefaler vi at følge disse trin:

  1. Varm vandet, indtil det damper, og hæld det i en beholder.
  2. Tilføj en eller to dråber ingefærolie.
  3. Tag et håndklæde over hovedet.
  4. Dæk dine øjne, placér dit hoved over beholderen og ånd dybt ind.

Typisk anvendelse

Hvis du vil påføre ingefærolie på din hud, bør du altid fortynde det med en bærerolie. Nogle olier, der har denne funktion, er mandelolie, kokosolie, jojobaolie og avocadoolie.

Bivirkninger og forbehold

Ingefærolie anses som sikkert med få bivirkninger. Derudover bør man have i baghovedet, at mange af disse bivirkninger er på grund af uvidenhed, som det er tilfældet med at påføre det på huden uden at fortynde det først. Det er altid en god idé at prøve en lille smule først.

På den anden side kan høje doseringer af denne olie forårsage syrlighed, diarré og irritation i munden. Gravide og ammende kvinder bør ikke indtage det uden at have talt med en læge. Gravide kvinder især må ikke tage mere end et gram om dagen.

Børn over to år kan tage det for at lindre kvalme, kramper og hovedpine. Det er dog også nødvendigt at tale med en specialist i dette tilfælde.

Personer, der får blodfortyndende medicin, bør ikke tage det uden professionelt opsyn, eftersom det øger risikoen for at forbløde. Noget lignende sker med diabetikere og hypersensitive patienter, eftersom en kombination af medicin og olie kan sænke blodsukkerniveauerne og blodtrykket for meget.

Ingefærolie af frisk ingefær

Hvordan laver man ingefærolie derhjemme?

Du kan lave det derhjemme med disse ingredienser og instrukser.

Ingredienser

  • Frisk ingefær.
  • Olivenolie.

Instrukser

  1. Skræl ingefæren, hak den i små stykker og riv den.
  2. Kom den revne ingefær i en skål med olivenolie.
  3. Bland det, stil det i ovnen og lad det stå i to timer.
  4. Mens det er i ovnen, forberedes en beholder, som du skal dække med et stykke sterilt, hvidt stof.
  5. Når de to timer er gået, hældes blandingen over stoffet, og det presses ned i beholderen.
  6. Derefter kommes olien i en glasbeholder med et tætlukkende låg, og det opbevares på et køligt, tørt sted.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Seks hostemidler med ingefær

Husk på dette vedrørende ingefærolie

Ingefærolie fås fra rhizomet af planten af samme navn, og det er nemt at genkende på dets stærke og krydrede duft. Det bliver ofte brugt, når det kombineres med andre olier til at krydre salater.

Ligeledes kan fordele såsom at reducere inflammation, forbedre hudens tilstand og lindre angst opnås ved topisk anvendelse og teknikker såsom aromaterapi.

Med hensyn til dets bivirkninger bør man ikke bruge for meget, selvom det er sikkert at anvende. Børn, gravide og ammende kvinder bør tale med en læge, før de begynder at indtage det.

Det kan interessere dig ...
Egenskaber og anvendelse af ingefær
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Egenskaber og anvendelse af ingefær

Den mest gængse anvendelse af ingefær er til at behandle lidelser i fordøjelsessystemet. Det stimulerer faktisk produktionen af mavesyre.



  • Akinyemi, A. J., Faboya, O. L., Paul, A. A., Olayide, I., Faboya, O. A., & Oluwasola, T. A. (2018). Nephroprotective Effect of Essential Oils from Ginger (Zingiber officinale) and Turmeric (Curcuma longa) Rhizomes against Cadmium-induced Nephrotoxicity in Rats. Journal of oleo science, 67(10), 1339–1345. https://doi.org/10.5650/jos.ess18115
  • Funk, J. L., Frye, J. B., Oyarzo, J. N., Chen, J., Zhang, H., & Timmermann, B. N. (2016). Anti-Inflammatory Effects of the Essential Oils of Ginger (Zingiber officinale Roscoe) in Experimental Rheumatoid Arthritis. PharmaNutrition, 4(3), 123–131. https://doi.org/10.1016/j.phanu.2016.02.004
  • Oliveira, C. T., Lacerda, D. R., Zicker, M. C., Martins, L. B., Teixeira, M. M., de Araujo, R., & Ferreira, A. (2019). Ginger (Zingiber officinale Rosc.) Ameliorated Metabolic and Inflammatory Dysfunction Induced by High-Refined Carbohydrate-Containing Diet in Mice. Journal of medicinal food, 22(1), 38–45. https://doi.org/10.1089/jmf.2018.0062
  • Lee, Y. R., & Shin, H. S. (2017). Effectiveness of Ginger Essential Oil on Postoperative Nausea and Vomiting in Abdominal Surgery Patients. Journal of alternative and complementary medicine (New York, N.Y.), 23(3), 196–200. https://doi.org/10.1089/acm.2015.0328
  • Kiberd, M. B., Clarke, S. K., Chorney, J., d’Eon, B., & Wright, S. (2016). Aromatherapy for the treatment of PONV in children: a pilot RCT. BMC complementary and alternative medicine, 16(1), 450. https://doi.org/10.1186/s12906-016-1441-1
  • Leelapornpisid, P., Wickett, R. R., Chansakaow, S., & Wongwattananukul, N. (2015). Potential of native Thai aromatic plant extracts in antiwrinkle body creams. Journal of cosmetic science, 66(4), 219–231.
  • Komeh-Nkrumah, S. A., Nanjundaiah, S. M., Rajaiah, R., Yu, H., & Moudgil, K. D. (2012). Topical dermal application of essential oils attenuates the severity of adjuvant arthritis in Lewis rats. Phytotherapy research : PTR, 26(1), 54–59. https://doi.org/10.1002/ptr.3509
  • Khodaie, L., & Sadeghpoor, O. (2015). Ginger from ancient times to the new outlook. Jundishapur journal of natural pharmaceutical products, 10(1), e18402. https://doi.org/10.17795/jjnpp-18402
  • Nievergelt, A., Huonker, P., Schoop, R., Altmann, K. H., & Gertsch, J. (2010). Identification of serotonin 5-HT1A receptor partial agonists in ginger. Bioorganic & medicinal chemistry, 18(9), 3345–3351. https://doi.org/10.1016/j.bmc.2010.02.062
  • Miao, Y., Sun, Y., Wang, W., Du, B., Xiao, S. E., Hu, Y., & Hu, Z. (2013). 6-Gingerol inhibits hair shaft growth in cultured human hair follicles and modulates hair growth in mice. PloS one, 8(2), e57226. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0057226