Fucha ryori: En buddhistisk vegetarisk kogekunst

Fucha ryori er en type japansk kogekunst, der er blevet bevaret gennem tiderne. Vi forklarer, hvad det er, og hvilke ingredienser det indeholder.
Fucha ryori: En buddhistisk vegetarisk kogekunst
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og kontrolleret af ernæringsekspert Maria Patricia Pinero Corredor.

Sidste ændring: 11 november, 2022

Fucha ryori er en type kogekunst, som ikke er særlig kendt og praktisk talt skjult i det japanske køkkens mystik. Det er en variation af det vegetariske køkken fra det buddhistiske tempel Shōjin rōyri. Fucha betyder “drikke te sammen” og har rødder i den gamle kinesiske vane med at drikke te efter arbejde eller meditation.

I dag er det dog noget helt andet. Det bruges til at beskrive kogekunsten i Ōbaku-skolen inden for zenbuddhismen. Dette er en af de tre vigtigste zen-skoler i Japan. Derfor er fucha ryori meget tæt på den japanske kultur.

Det henviser især til kogekunsten i klostre – i dette tilfælde hos buddhistiske munke. Er du interesseret i at lære mere om det? Her fortæller vi dig, hvad det er, og hvilke fordele det har.

Hvad er fucha ryori?

Fucha ryori er en kulinarisk tradition, der har sin oprindelse i buddhistiske templer. Det er en type vegetarisk mad, som tilberedes og spises af buddhistiske munke. Selv om det oprindeligt var en tradition i Kina, spredte den sig til Japan i det 17. århundrede, da Ming-dynastiets munke måtte flygte til bjergene fra Manchus.

Da de først havde slået sig ned der, begyndte de at udvikle deres traditioner. En af dem var fucha ryori. Oprindeligt blev maden serveret på brede vermilion-røde borde. På disse blev der placeret en stor tallerken, som fire personer kunne dele.

I Kina indføres der imidlertid individuelle tallerkener til at spise måltidet af. I Japan er det også almindeligt at servere separate portioner og at placere nogle specielle retter på en fælles tallerken.

I fucha ryori betyder denne måde at servere retter på balance, raffinement og enkelhed – tre træk, der kendetegner asiatisk mad. Som det fremgår af en kulturel gennemgang vedrørende fucha, er det en form for samarbejde mellem templer og et symbolsk udtryk for buddhismen.

Matcha-pulver i skål

Forskellige retter i fucha ryori

Fucha ryori er sammensat af forskellige fødevarer med sundhedsmæssige fordele. De vigtigste af disse er nævnt nedenstående.

Matcha-te

Der tales meget om matcha-te, som er porten til fucha. Det er en ingrediens i pulverform, der er udvundet af den samme plante som grøn te. På grund af dens dyrkning og sammensætning har den dog flere fordele.

Den har især en høj koncentration af polyfenolen epigallocatechin-3-gallat (EGGG ), der er kendt for sin antioxidant og slankende virkning. Den indeholder også vitaminer, mineraler og andre catechiner, der giver den følgende virkninger:

  • Anti-inflammatoriske egenskaber.
  • Kræftbekæmpende potentiale.
  • Hjertebeskyttende virkninger.
  • Antivirale egenskaber.
  • Potentiale til at forbedre den kognitive funktion.

I fucha indgår græskarsuppe i en ret kaldet Syunkan sammen med andre ingredienser som f.eks:

  • Gulerodsruller.
  • Agurk.
  • Japansk hvid radise og tang.
  • Shiso-blade.
  • Shîtake-svamp.
  • Tørret tofu med hvedegluten.
  • Sennepssauce.
  • Tang og yams.
  • Stegte tofu-ruller med aubergine i sød misosauce.
  • Tofu-flødeboller med gulerødder.
  • Shîtake-svampe og hvedegluten.
  • Stegt tofu med hvedegluten.

Den centrale ingrediens er dog græskarsuppe. Denne fødevare er kendt for sit rigelige indhold af fibre og antioxidanter. Desuden har den et højt indhold af A-vitamin. Således giver den følgende virkninger:

  • Antiinflammatoriske egenskaber.
  • Reduktion af fordøjelsesproblemer som f.eks. forstoppelse.
  • Forebyggelse af kroniske sygdomme forbundet med oxidativ stress.

Abrikos

En anden fucha-ret er Umeboshinohinohinodeage. Den indeholder abrikos og består også af små stykker agurk med pilerod-pulver, ingefær og japansk peber. Retten handler dog udelukkende om abrikosen.

En af de vigtigste fordele ved denne frugt er, at den har et højt indhold af A-vitamin. Den har 1.926 IU pr. 100 gram. Derudover skiller den sig ud som en kilde til kalium og C-vitamin. Den har således astringerende, antioxidant og antiinflammatoriske egenskaber.

Den har blandt andet et lavt kulhydratindhold og et rigt indhold af vand og fibre. Af denne grund er den velegnet til diabetespatienter. Alligevel er det noget, der bør anbefales af en læge.

Friske abrikoser, som er almindeligt i fucha ryori

Pilerod

Pilerod er en almindelig ingrediens i fucha ryori. Det er pulver, der bruges til at tykne saucer, supper og andre fødevarer, som er meget almindeligt i det asiatiske køkken. Det består af stivelse, der stammer fra forskellige tropiske knolde, f.eks. fra pileurtplanten, Maranta arundinacea.

Denne ingrediens anvendes i fucha ryori-retter, hvor der også anvendes ingredienser som f.eks:

  • Gulerødder.
  • Agurker.
  • Ingefær.
  • Japansk peberfrugt.
  • Sojabønner.
  • Konjac-gelé.
  • Japanske radiser.
  • Sennep.
  • Spinat.
  • Tofu.
  • Kartoffelmos.
  • Bambusskud.
  • Grøntsager og frugter af alle slags.

Hvad skal man huske på om fucha ryori?

Fucha ryori er en gammel skik, der stadig eksisterer i dag. Den er blevet overleveret mellem buddhistiske generationer. I dag er det en type vegetarisk måltid, der er blevet tilskrevet sundhedsmæssige fordele. Det er også en måde at leve på.

Det kan interessere dig ...
Principperne for japansk indretning
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Principperne for japansk indretning

Japansk indretning indfanger uden tvivl en smuk kultur. Udnyt disse tips baseret på århundreders erfaring og spar på pladsen og værdsæt naturen.



  • Ambros. (2019). Partaking of Life: Buddhism, Meat-Eating, and Sacrificial Discourses of Gratitude in Contemporary Japan. In Religions (Vol. 10, Issue 4, p. 279). MDPI AG. https://doi.org/10.3390/rel10040279
  • Joanna Kochman, Karolina Jakubczyk,* Justyna Antoniewicz, Honorata Mruk, and Katarzyna Janda. Health Benefits and Chemical Composition of Matcha Green Tea: A Review. Molecules. 2021 Jan; 26(1): 85. Published online 2020 Dec 27. doi: 10.3390/molecules26010085
  • Amin MZ, Islam T, Uddin MR, Uddin MJ, Rahman MM, Satter MA. Comparative study on nutrient contents in the different parts of indigenous and hybrid varieties of pumpkin (Cucurbita maxima Linn.). Heliyon. 2019 Sep 13;5(9):e02462. doi: 10.1016/j.heliyon.2019.e02462. PMID: 31687561; PMCID: PMC6819838.
  • Jyothi AN, Sheriff JT, Sajeev MS. Physical and functional properties of arrowroot starch extrudates. J Food Sci. 2009 Mar;74(2):E97-104. doi: 10.1111/j.1750-3841.2008.01038.x. PMID: 19323747.
  • Wu CS, Liao HT. Interface design and reinforced features of arrowroot (Maranta arundinacea) starch/polyester-based membranes: Preparation, antioxidant activity, and cytocompatibility. Mater Sci Eng C Mater Biol Appl. 2017 Jan 1;70(Pt 1):54-61. doi: 10.1016/j.msec.2016.08.067. Epub 2016 Aug 26. PMID: 27770926.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.