6 grunde til, at dine slankekure mislykkes

Mange slankekure er meget krævende. De opfordrer dig til at spise forarbejdede, kaloriefattige fødevarer, der kan forårsage mangel på visse næringsstoffer, så du ikke kan følge dem på lang sigt. Før eller senere skal du lære at spise sundt.
6 grunde til, at dine slankekure mislykkes

Sidste ændring: 26 august, 2022

Ifølge en undersøgelse fra SEEDO (det spanske selskab til undersøgelse af fedme) fejler 81 % af spanierne i deres kostvaner. For at tabe sig skal du identificere de ting, der forhindrer dig i at følge en diæt, og søge efter løsninger. Derfor vil vi gerne analysere de mulige årsager til, at dine slankekure mislykkes.

Læs videre for at finde ud af de 6 vigtigste årsager.

Oplever du, at dine slankekure mislykkes?

Hvis du følger en slankekur lige nu, har du måske spurgt dig selv, hvorfor det er så svært at følge den. En undersøgelse viser, at to ud af tre personer, der går på slankekur, ikke blot tager den tabte vægt på igen, men faktisk tager mere på, end de havde tabt.

Resultatet er frustration og en ond cirkel, der gør vægten til en rutsjebane med de tilsvarende negative virkninger, både for dit stofskifte og dit humør.

6 grunde til, at dine slankekure mislykkes

1. Du holder op med at spise vigtige sunde fedtstoffer

Kilder til sunde fedtstoffer

Et lavt forbrug af omega-3-fedtsyrer er forbundet med et højere forbrug af usunde fedtstoffer.

Dette kan være hovedårsagen til, at dine slankekure mislykkes. Nogle sundhedseksperter foreslår, at en ubalance i dit forbrug af omega-3 og omega-6 fedtsyrer kan være relateret til fedme.

Ideelt set bør du indtage ca. samme mængde omega-6- og omega-3-fedtsyrer. Men i høj grad på grund af et højt forbrug af forarbejdede fødevarer, som ofte indeholder vegetabilske olier og andre fedtstoffer, er mange menneskers forbrug af omega-6-fedtsyrer for højt i forhold til deres omega-3-indtag.

Hvis du holder op med at spise fødevarer med et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, kan det desuden medføre, at du overspiser, fordi din krop ikke får alle de næringsstoffer, den har brug for, og du får lyst til fedtstoffer af enhver art, hvilket kan føre til overspisning.

2. Der er for stort kalorieunderskud

Da din krop arbejder for at opretholde sin vægt, forbliver du sulten og næringsfattig, når den ikke får nok mad. Når dette sker konsekvent, udløser det en overlevelsesreaktion, hvor kroppen sænker dit stofskifte for at spare ressourcer.

Din krop overvåger intelligent sin kalorieproduktion, fordi den ikke ved, hvornår den får adgang til de næringsstoffer, den har brug for. Det er det, der holder os i live i perioder med sult.

Så paradoksalt nok kan for lavt kalorieindtag faktisk få din krop til at tage på i vægt, fordi dit stofskifte reduceres for at gå i “overlevelsestilstand”.

3. Der er proteinmangel

Fødevarer, der indeholder proteiner

Proteiner bør være en vigtig del af din kost, herunder vegetabilske proteiner.

Mange mennesker ser f.eks. på bælgfrugter som en fødevaregruppe med mange kalorier, der bør undgås, hvis du ønsker at tabe dig.

Sandheden er dog, at disse fødevarer også er en kilde til langsomt absorberende kulhydrater. De holder dig mæt i mange timer. Da de desuden har et højt indhold af protein og hjælper med at udvikle muskelmasse, hjælper de også med at forbrænde fedt.

4. Du dyrker for meget motion

Det er meget vigtigt at dyrke regelmæssig motion, men 30 minutters moderat fysisk aktivitet dagligt er nok. Hvis du derimod træner for intensivt, sætter du kroppens stressrespons i gang.

Hvis du gør det gentagne gange, kan det sætte din krop i en tilstand af kronisk stress. Når det sker, bliver dit immunsystem langsommere, og din krop frigiver stresshormonet kortisol. Det kan bidrage til vægtøgning. Det er også forbundet med immunforsvarsproblemer, depression og infertilitet.

5. Din slankekur forårsager stress

Stresset kvinde

En diæt bør medføre nogle justeringer af din livsstil, ikke restriktioner, der stresser dig.

Overdreven motion er ikke det eneste aspekt af vægttab, der kan udløse kroppens stressreaktion. Konstant at bekymre sig om, hvad du spiser, tælle kalorier og miste glæden ved at spise kan også stresse din krop.

I stedet for at forsøge at tilpasse din livsstil til de strenge regler for en diæt, skal du blot forsøge at spise sund mad, som tilfredsstiller din smag.

Du er måske interesseret i: Forbliv fit og slank gennem sommeren

6. Slankekure mislykkes, fordi de er uholdbare

Slankekure har krævende regler, hvilket gør dem svære at opretholde på lang sigt. Før eller siden skal du lære at spise sundt.

I stedet for at miste en masse tid på at snyde din krop på bekostning af dit nervesystem og dit helbred, kan du arbejde med din krops naturlige funktioner.

Du kan give din krop en konstant strøm af lækker mad, så den kan give dig energi og vitalitet. En konstant strøm af næringsstoffer holder dit blodsukker stabilt, giver dig mulighed for at koncentrere dig og giver dig mental klarhed.

Hvis du lærer at spise sundt uden at sulte dig selv, vil du desuden træffe klogere og mere bevidste beslutninger om, hvilke fødevarer du skal og ikke skal spise og i hvilke mængder.

Dette har været seks grunde til, at dine slankekure mislykkes. Nu ved du det. Prøv at anvende dem, så du kan nå dine mål. Du må ikke give op!

Det kan interessere dig ...
Tre sunde slankekure, som ikke sætter dit helbred i fare
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tre sunde slankekure, som ikke sætter dit helbred i fare

Det er muligt at tabe dig uden at sætte dit helbred i fare. Læs med for at opdage tre sunde slankekure! Har du prøvet dem?



  • Mann T, Tomiyama AJ, Westling E, Lew AM, Samuels B, Chatman J. Medicare’s search for effective obesity treatments: diets are not the answer. Am Psychol. 2007 Apr;62(3):220-33. Review. PubMed PMID: 17469900.
  • Rynders CA, Thomas EA, Zaman A, Pan Z, Catenacci VA, Melanson EL. Effectiveness of Intermittent Fasting and Time-Restricted Feeding Compared to Continuous Energy Restriction for Weight Loss. Nutrients. 2019 Oct 14;11(10):2442
  • Rajan TM, Menon V. Psychiatric disorders and obesity: A review of association studies. J Postgrad Med. 2017 Jul-Sep;63(3):182-190.