Hvornår er det nødvendigt at spise en fiberfattig kost?

En fiberfattig kost kan være nødvendig i visse perioder, hvor du lider af tarmproblemer. Læs mere om det her i artiklen.
Hvornår er det nødvendigt at spise en fiberfattig kost?

Sidste ændring: 12 januar, 2023

I nogle situationer er det nødvendigt at følge en fiberfattig kost. Vi taler om et vigtigt stof for at opretholde en god tarmsundhed. På visse tidspunkter har det imidlertid kontraindikationer at spise mange fibre. Det kan være nødvendigt at begrænse dit fiberindtag for at håndtere visse sundhedsproblemer på passende vis.

Under alle omstændigheder skal det bemærkes, før man går i gang, at nøglen er at sikre et dagligt indtag på 25 gram fibre. Med dette fungerer det indre miljø optimalt, i hvert fald hvad angår tarm- og fordøjelsessundhed.

Optagelsen af fibre forhindrer ikke blot forstoppelse, men er også afgørende for optagelsen af visse næringsstoffer. Hvornår bør man så reducere fiberindtaget?

Vedtagelse af en fiberfattig kost, hvis der er dysbiose

Det første af de scenarier, hvor fiberindtaget bør reduceres, er ved tarmdysbiose. Det indebærer normalt en bakteriel overvækst af mikroorganismer, der er patogene, hvilket fører til fordøjelsesproblemer.

Fibre er trods alt det vigtigste energisubstrat for de bakterier, der lever i tarmkanalen, men den vækst, som de fremmer, er ikke selektiv. Hvis der er en overflod af dem, der er skadelige for mennesker, vil tilstedeværelsen af dette stof i din kost være kontraproduktiv.

Det skal dog bemærkes, at der findes flere typer af dysbiose. Nogle er forårsaget af et tab af den generelle tæthed af mikroorganismer. I denne sammenhæng er det ikke nødvendigt at begrænse dit fiberindtag, men snarere det modsatte.

I næsten alle situationer af denne type er det dog tilrådeligt at supplere med probiotika. Disse produkter har vist sig at have meget positive virkninger på fordøjelsesfunktionen, da de genopretter balancen mellem mikroorganismerne.

Inden man tyer til en koststrategi af denne type, er det dog altid tilrådeligt at konsultere en ernæringsspecialist. Det kan være nødvendigt at foretage en afføringsanalyse for at kende den præcise årsag til problemet og for at kunne behandle det effektivt.

Det er vigtigt at huske, at der findes mange tarmsygdomme med lignende symptomer, så det er afgørende at få en præcis diagnose.

Illustration af tarmbakterier

Vi tror, at du måske også vil nyde at læse denne artikel: Ved du egentlig, om du får nok fibre?

Begrænsning af fibre ved inflammatoriske tarmsygdomme

Når der er tale om inflammatoriske tarmsygdomme, skal dit fiberindtag også være meget moderat. Denne type sygdom har normalt en autoimmun komponent, og mange aspekter af dens fysiologi er stadig ukendte.

Det man ved er, at reducering af elementer som gluten og fibre kan forbedre behandlingen af denne tilstand, da det fremmer kontrollen af symptomatologien. En undersøgelse offentliggjort i Journal of Gastroenterology and Hepatology bekræfter dette.

Meget afhænger dog af den individuelle tolerance. For nogle mennesker med sådanne sygdomme forårsager fibre oppustethed, mavesmerter og en masse luft i maven. Dette er dog ikke altid tilfældet. I andre tilfælde tolereres det godt, især den opløselige type.

Dette vil afhænge meget af den type specifik tilstand, der har udviklet sig, og de genetiske karaktertræk hos den enkelte person. Det vil også afhænge af den farmakologiske behandling.

På den anden side er det vigtigt at understrege, at det at reducere mængden af fibre på en vedvarende måde har negative konsekvenser på mellemlang sigt for helbredet. Som sagt er dette stof det vigtigste energisubstrat for de sunde bakterier, der lever i tarmene.

Hvis de således ikke formår at reproducere sig, er det muligt, at fordøjelsesprocesserne bliver negativt betinget, hvilket fremgår af forskning offentliggjort i The Journal of Medical Investigation.

Tarmobstruktion og fiberfattig kost

Vi bør heller ikke glemme situationer med tarmobstruktion. I dette tilfælde står vi normalt over for et mekanisk problem, der ikke tillader en korrekt passage af afføringsbolus gennem fordøjelseskanalen.

Nogle gange kræver det kirurgisk behandling, men det er altid nødvendigt at tilpasse kosten. Det er bedst at sikre hyppige og små måltider med lidt fibre.

Det er også vigtigt at huske, at fibre er et ufordøjeligt stof, der øger afføringens volumen betydeligt. Dette er positivt, fordi det giver mulighed for at stimulere tarmens mekanoreceptorer og øger de peristaltiske bevægelser for at undgå forstoppelse.

På trods af ovenstående kan det i tilfælde af stenose eller mekanisk obstruktion være et problem, da det bliver til en blokering. Det skal dog være din læge eller ernæringsekspert, der bestemmer, hvor meget fiberindtaget skal begrænses.

Generelt er det tilrådeligt at justere mønsteret og genindføre stoffet gradvist, efterhånden som problemet er løst, for at undgå større problemer. Faktisk er mangel på fibre i mange tilfælde mere bekymrende end deres tilstedeværelse i visse patologiske tilfælde.

Fødevarer, der skal begrænses i en fiberfattig kost

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Macrogol til behandling af kronisk forstoppelse

Hvilke fødevarer indeholder fibre?

Vi mangler stadig at definere, hvilke fødevarer der indeholder den største mængde fibre. Ofte er det dem af vegetabilsk oprindelse, som f.eks. følgende muligheder:

  • Fuldkorn.
  • Frugt.
  • Grøntsager.
  • Bælgfrugter.
  • Nødder.

Selvfølgelig har ikke alle disse produkter det samme forhold mellem opløselige fibre og uopløselige fibre. Når det er sagt, indeholder nogle grøntsager (som korsblomstrede grøntsager) og fødevarer som bælgfrugter en type fibre, der har en stor kapacitet til at fermentere i tarmene.

De forårsager normalt luft i maven, hvilket er en af grundene til, at personer med en disposition til at lide af dette symptom bør være forsigtige med deres fiberforbrug, især når det genererer smerter og ubehag.

Det er ikke altid nødvendigt at inkludere mange fibre i kosten

Som du har set i denne artikel, er der en række tilfælde, hvor det er en god idé med en fiberfattig kost midlertidigt for at forbedre håndteringen af forskellige tilstande og forebygge de tilknyttede komplikationer.

Takket være denne strategi kan luft i maven og mavesmerter reduceres, samt andre generende symptomer. Diagnosen skal naturligvis være korrekt, og din strategi skal altid overvåges af en fagperson.



  • Judkins, T. C., Archer, D. L., Kramer, D. C., & Solch, R. J. (2020). Probiotics, Nutrition, and the Small Intestine. Current gastroenterology reports22(1), 2. https://doi.org/10.1007/s11894-019-0740-3
  • Gibson P. R. (2017). Use of the low-FODMAP diet in inflammatory bowel disease. Journal of gastroenterology and hepatology32 Suppl 1, 40–42. https://doi.org/10.1111/jgh.13695
  • Kataoka K. (2016). The intestinal microbiota and its role in human health and disease. The journal of medical investigation : JMI63(1-2), 27–37. https://doi.org/10.2152/jmi.63.27

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.