Liste over godkendte fødevarer til ketokuren

Ketokuren begrænser kulhydrater. Ønsker du at vide, hvilke fødevarer den tillader? Læs med for at finde ud af listen over godkendte fødevarer til ketokuren.
Liste over godkendte fødevarer til ketokuren

Sidste ændring: 10 februar, 2021

Personer, der er interesserede i ketokuren, ønsker også at kende til listen over godkendte fødevarer til ketokuren. Det er en kostplan, som er blevet populær de seneste år på grund af dets mulige sundhedsmæssige fordele.

Den hjælper folk til at tabe sig og tjener også til at reducere epilepsianfald hos patienter, der ikke reagerer på medicin. Eksperter forsker faktisk i, om det kan være en behandlingsmulighed til diabetes.

Denne kost er baseret på et simpelt princip: Begrænsning af kulhydrater. Eftersom det eliminerer en hel fødevaregruppe, er denne kost ikke for alle. Dem, der følger den, er selvfølgelig i stand til at opleve positive ændringer i deres kropskomposition på kort tid.

Listen over godkendte fødevarer til ketokuren

Som vi nævnte ovenstående, er ketokuren en kostplan, som ikke tillader indtag af kulhydrater. Af den grund bliver man nødt til at kende til de fødevarer, man kan spise regelmæssigt, så man ikke laver nogen fejl. Læs om dem nedenstående.

Keto skrevet med grøn farve

Fødevarer af animalsk oprindelse er godkendte fødevarer til ketokuren

Alle animalske produkter er godkendt i ketokuren. Kød, fisk og æg er proteiner, som udgør basen af fødevarepyramiden til ketokuren.

Det er essentielt at sikre indtaget af protein for at undgå nedbrydning af muskler, hvilket forhindrer udviklingen af sarkopeni på mellem og lang sigt. Videnskabelige beviser antyder, at folk bør indtage mere end 0,8 gram per kilogram af deres kropsvægt om dagen, hvilket er det minimum, der er etableret af Verdenssundhedsorganisationen.

Man bliver nødt til at være forsigtig med måden, man tilbereder fødevarer på. Det er altid bedst at tilberede dem på grillen, i ovnen eller i vand. Man bør undgå panering, eftersom det introducerer kulhydrater.

Ligeledes er det bedst ikke at friturestege fødevarer for at undgå dannelsen af giftige affaldsstoffer, som kan påvirke helbredet. Et eksempel på disse vil være aromatiske kulbrinter (PAH). Ifølge forskning udgivet i tidsskriftetScientific Resorts, kan de øge risikoen for kræft.

De fødevarer, man kan spise, er dermed:

  • Hvidt kød.
  • Rødt kød.
  • Hvid fisk.
  • Fed fisk.
  • Skaldyr.
  • Æg.
  • Mejeriprodukter.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Nedsæt indtaget af kulhydrater for hurtig vægttab

Grøntsager, der er godkendte fødevarer til ketokuren

De fleste grøntsager er fattige på kulhydrater. Af den grund kan de inkluderes i ketokuren. Husk dog ikke at spise for mange rodgrøntsager.

Vi bliver nødt til at understrege, at når vi taler om grøntsager, refererer vi også til de grønne. Man bliver nødt til at undgå frugter i store mængder, eftersom deres indhold af fruktose kan ødelægge processen med ketose. Det er det metaboliske grundlag for ketokuren. Det består af at producere energi i kroppen gennem kilder, der er anderledes end de sædvanlige.

Tilhængere af denne type kost argumenterer for, at fruktose er i stand til at øge risikoen for leversygdomme, hvilket er noget, som nylige studier lader til at kunne bevise. Ligeledes bliver man også nødt til at begrænse bælgfrugter. Det skyldes, at disse fødevarer også indeholder sukker, som er i stand til at påvirke omdannelsen af fedtsyrer.

Grøntsagerne, man kan inkludere, er de følgende:

  • Korsblomstrede grøntsager.
  • Selleri.
  • Salat.
  • Bønner.
  • Løg.
  • Spinat.
  • Squash.
  • Peberfrugt.
  • Avocado.

Når du tilbereder disse produkter, bør du undgå panering, præcis ligesom med kød. Det er bedst at tilberede dem på grillen eller dampe dem. Hvis du tilbereder dem med vand, er det bedst ikke at smide vandet ud for ikke at undgå tab af vandopløselige vitaminer.

Denne artikel vil måske interessere dig: Tre lækre opskrifter på grøntsagspaté

Fede fødevarer

Som det sidste bør du inkludere fede fødevarer regelmæssigt i ketokuren. Disse giver omega-3 og omega-6 fedtsyrer, der er nødvendige for ordentlig funktion af kroppen.

Den førstnævnte har blandt andet evnen til at regulere systemisk inflammation. Ifølge et studie udgivet i tidsskriftet, American Family Physician, hjælper et regelmæssigt indtag af disse med at reducere risikoen for hjertekarsygdomme.

Når det kommer til fede fødevarer, refererer vi grundlæggende til:

  • Vegetabilske olier.
  • Fed frugt (avocado).
  • Nødder.

Man bør altid indtage disse produkter rå for at undgå at eliminere eller påvirke den ernæringsmæssige værdi. Hvis man eksponerer lipider for høje temperatur, øges produktionen af transfedtsyrer. Ifølge videnskabelig litteratur har disse substanser inflammatoriske evner, som kan skade kroppen.

Drikkevarer, der er godkendt til ketokuren

Når det kommer til ketokuren, er det altid vigtigt at være opmærksom på listen over godkendte drikkevarer. Vand er altid den bedste løsning. Det er bedst at indtage det alene. Man kan dog til tider vælge vand med brus.

Både kaffe og te er tilladt. Det er dog vigtigt ikke at bruge sukker eller kunstige sødemidler for at undgå at forårsage stress på bugspytkirtlen. Det er muligt at fortynde dem med noget mælk.

Ketokuren tillader et sporadisk indtag af små mængder af alkohol. Eksperter bakker dog ikke op om det, eftersom alkoholholdige drikkevarer påvirker helbredet negativt på andre måder.

Godkendte fødevarer til ketokuren

Eksempel på menu med godkendte fødevarer til ketokuren

Her er et eksempel på en menu med fødevarer til ketokuren, som kan give nogle idéer til at udvikle sine egne menuer.

Morgenmad:

  • En kop kefir med frø og nødder.
  • 2 stegte æg med 100 gram hindbær.

Frokost:

  • Bagt kylling med broccoli og peberfrugt.
  • Grillet laks med asparges og avocado.

Mellemmåltid:

  • Yoghurt med hørfrø og stykker af ananas.
  • Kalkun og ost.

Aftensmad:

  • Bagt havabbor med en grøn salat.
  • Grillede spareribs med avocado og blomkål.

Introducér en variation af fødevarer i ketokuren

Som du har set, kan du planlægge en varieret ketokur indenfor de tilladte grupper af fødevarer. Hvis du har nogen tvivl, bør du gå til en specialist. De vil kunne give dig præcise og personliggjorte indikationer.

Husk, at ketokuren ikke er for alle. Nogle personer kan ikke holde sig til denne kostplan eller lider af sygdomme, som betinger deres overordnede helbred. De kan dermed ikke følge begrænsende kostplaner.

Det kan interessere dig ...
Fordele og ulemper ved keto kuren
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fordele og ulemper ved keto kuren

Den ketogene diæt, eller keto kuren, blev populær over hele verden for sine utrolige fordele til at tabe sig hurtigt. Her er alt du skal vide om de...



  • Wolfe RR., Cifelli AM., Kostas G., Kim IY., Optimizing protein intake in adults: interpretation and application of the recommended dietary allowance compared with the acceptable macronutrient distribution range. Adv Nutr, 2017. 8 (2): 266-275.
  • Stec AA., Dickens KE., Salden M., Hewitt FE., et al., Occupational exposure to polycyclic aromatic hydrocarbons and elevated cancer incidence in firefighters. Sci Rep, 2018.
  • Horst KWT., Serlie MJ., Fructose consumption, lipogenesis, and non alcoholic fatty liver disease. Nutrients, 2017. ç
  • Rogers TS., Seehusen DA., Omega 3 fatty acids and cardiovascular disease. Am Fam Physician, 2018. 97 (9): 562-564.
  • Ahmed SH., Kharroubi W., Kaoubaa N., Zarrouk A., et al., Correlation of trans fatty acids with the severity of coronary artery disease lesions. Lipids Health Dis, 2018.
  • Braillon A., Alcohol: cardiovascular disease and cancer. J Am Coll Cardiol, 2018. 71 (5): 582-583.
  • Hernández Alcántara, Gloria, Arturo Jiménez Cruz, and Montserrat Bacardí Gascón. “Efecto de las dietas bajas en carbohidratos sobre la pérdida de peso y hemoglobina glucosilada en personas con diabetes tipo 2: revisión sistemática.” Nutrición Hospitalaria 32.5 (2015): 1960-1966.
  • da Cunha Vaz, Inês Dias. “Dieta Cetogénica e Resistência à insulina.” (2019).
  • Covarrubias Gutiérrez, P., M. Aburto Galván, and L. F. Sámano Orozco. “Dietas cetogénicas en el tratamiento del sobrepeso y la obesidad.” Nutrición Clínica y Dietética y Hospitalaria 33.2 (2013): 98-111.
  • Espinoza, C. “Dieta cetogénica en pediatría.” Sanjurjo, P, Baldellou, A. Diagnóstico y Tratamiento de Enfermedades Metabólicas Hereditarias. 3a ed. Madrid: Ergón. C/arboleda 1 (2010): 265-273.