11 fantastiske måder at bruge bananskræller på

Når det kommer til din sundhed, vil fordelene ved at bruge bananskræl både topisk og som et ekstrakt være mærkbart.
11 fantastiske måder at bruge bananskræller på

Sidste ændring: 13 november, 2018

Bananer er en af de mest populære frugter hele året rundt. Det er ikke kun fordi de er tilgængelige i løbet af enhver sæson, men fordi de er lækre og har en høj næringsværdi. De har en betydelig mængde af vitaminer, mineraler og antioxidanter, som gør dem til en af de bedste fødevarer til at supplere din kost med. Men hvad en masse mennesker ikke engang er klar over er, at den del, som vi generelt smider ud – bananskræller – indeholder vigtige egenskaber, der også giver fantastiske fordele. Og du kan faktisk bruge bruge bananskræller til rigtig mange ting. Læs med!

Faktisk indeholder bananskræller flere fibre end kødet i en banan og tilføjer aminosyrer, der er vigtige for kroppen.

De er lige så behageligt smagende som frugten, og det er værd at lære omkring de fordele, du får fra dem, sammen med alternative måder at bruge dem.

Lad os komme i gang!

1. Du kan bruge bananskræller mod hovedpine

Du kan bruge bananskræller mod hovedpine

Det høje indhold af kalium koncentreret i bananskræl er et godt middel mod almindelige hovedpine.

Du kan indtage det ved hjælp af ekstrakt, eller du kan endda placere det på din pande og din nakke for at få en afslappende effekt.

2. Vorter

Den hvide del af skrællen er en vidunderlig løsning til de ubehageligt udseende vorter, der popper op på forskellige dele af kroppen.

Disse virkninger er ikke umiddelbare, men ved at sætte dem på hver dag med en selvklæbende bandage, vil du løse dit problem i løbet af bare et par dage.

3. Forstoppelse

En af nøglerne til at løse forstoppelse og andre fordøjelsesproblemer er at øge dit forbrug af fiber.

Fordi bananskræller indeholder flere fibre end selve bananen, så drik det i form af en te eller føj det til en smoothie for at forbedre din tilstand.

4. Du kan bruge bananskræller til at bekæmpe akne

Banankræl er godt mod akne

Sammensætninger indeholdt i den hvide del af bananskrællerne er et godt middel mod akne, bumser og hudorme.

Gnid det på to gange om dagen. Bumsen vil udtørre hurtigere, inflammationen på huden vil gå ned, og dine porer vil være mindre blokeret.

5. Hvidere tænder

Selvom det ikke virker som en professionel tandblegning, så gnid bananskræl på dine tænder til at hjælpe med at reducere den gule misfarvning.

Dagligt brug fjerner pletter, der klæber sig til tandemaljen, og efter flere uger, vil det efterlade dig med skinnende tænder.

6. Insekt bid

insekt-bid

Ved at gnide et lille stykke bananskræl på dine insekt bid, kan du reducere betændelse og kløe.

Dette er et af de ældste midler der findes mod myggestik.

7. Blå mærker

De regenererende egenskaber i bananskræller er nyttige til at fremskynde helbredelsen af sår og blå mærker.

Indtagelse af det som en te hjælper med at forbedre blodcirkulationen og det har også en beroligende effekt, når det anvendes topisk.

8. Møbel poleringsmiddel

Bagsiden af bananskræller kan bruges til at give glans til læder og træ møbler, køkkenredskaber og andet tilbehør, der mister deres glans på grund af støv.

Bare gnid det på i tre minutter, og gør det straks mere skinnende ved at tørre det over med en ren klud.

9. Du kan også bruge bananskræller til at forbedre dit humør

forbeder-dit-humoer

Bananskræller har en koncentreret, høj mængde af den essentielle aminosyre kaldet tryptophan. Dette er relateret til en stigning i produktionen af serotonin.

Passende niveauer af denne neurotransmitter tillader os at være i godt humør, at være begejstret, og at opleve velvære.

En kop bananskræl te er en god løsning på stress og depressive tilstande.

10. Du kan  bruge bananskræller til at få skinnende sko

Bananskræller kan anvendes til at give sløve eller mishandlede sko glans. I dette tilfælde har det en tilsvarende virkning, som når det bruges på møbler. Bare anvend skrællen og gnid det af med en klud.

11. Hjertekar sundhed

Det fosfor og kalium, der sidder i bananskræller er en fantastisk løsning på for højt blodtryk og høje kolesteroltal.

Disse essentielle mineraler beskytter blodkarenes sundhed, forbedrer blodcirkulation og forhindrer dårlige kolesterol fra at oxidere i årerne. 

Selvfølgelig kan de ikke erstatte ordineret medicin til at kontrollere disse sygdomme, men regelmæssig indtagelse kan være en fremragende supplement for at holde niveauerne, der hvor de burde være.

Hold dig for øje

For at få det bedste resultat, anbefaler vi at bruge friske bananskræller. Når de er nedkølet mister de en vigtig del af deres egenskaber.

Hvis du vil gemme dem i én dag eller to, er det bedst at placere dem i et køligt område væk fra varmekilder eller sollys.

Før indtagelse af det, sørg for at vaske det rigtig godt for at fjerne enhver snavs fra miljøet og smitsomme kilder.

Nu kender du bare nogle af de mange ting du kan bruge bananskræller til, så nu behøver du ikke spilde dem længere.

Det kan interessere dig ...
Det sker der med din krop, hvis du spiser to bananer om dagen
Bedre LivsstilRead it in Bedre Livsstil
Det sker der med din krop, hvis du spiser to bananer om dagen

Ud over at have en god smag er bananer også meget sunde. Hvis du ikke tror på dette, så prøv at spise to bananer om dagen, og se, hvordan din krop reagerer



    • ShinichiSomeya et al. “Antioxidant compounds from bananas (Musa Cavendish)”, Food Chemistry, Volume 79, Issue 3, November 2002, Pages 351-354
    • Kanazawa K, Sakakibara H., “High content of dopamine, a strong antioxidant, in Cavendish banana”, J Agric Food Chem. 2000 Mar;48(3):844-8.
    • Fox C, Ramsoomair D, Carter C., “Magnesium: its proven and potential clinical significance”, South Med J. 2001 Dec;94(12):1195-201.
    • Pereira A, Maraschin M., “Banana (Musa spp) from peel to pulp: ethnopharmacology, source of bioactive compounds and its relevance for human health”, J Ethnopharmacol. 2015 Feb 3;160:149-63.
    • PingyiZhang, Roy L., Whistler James,  N.BeMiller, Bruce R.Hamaker, “Banana starch: production, physicochemical properties, and digestibility—a review”, Carbohydrate Polymers, Volume 59, Issue 4, 15 March 2005, Pages 443-458