Naturmedicin mod fibromyalgi: Sådan lindrer du

· 1. februar 2016
Det er fint at drikker urtete, men en afbalanceret kost er afgørende for at behandle fibromyalgi. Det er især godt, at spise fødevarer, der indeholder magnesium, selen og C-vitamin.

Fibromyalgi er en sygdom, der ofte forveksles med gigt, og som berører 4% af befolkningen, især kvinder mellem 40 og 50 år. Det medfører ledsmerter og påvirker musklerne, men inflammerer dem ikke. Læs med og bliv klogere på, hvad fibromyalgi er, og hvordan du kan benytte dig af naturmedicin mod fibromyalgi.

Hvad er fibromyalgi?

Fibromyalgi er en sygdom, der bliver stadigt mere almindelig i verden. Den er svær at diagnosticere, og de første symptomer bliver som regel ikke taget alvorligt, fordi folk tror, at det skyldes noget trivielt såsom en forkert bevægelse, dårlig søvn eller en overanstrengelse. Fibromyalgi er en kronisk sygdom, som er karakteriseret ved generelle muskel-knoglesmerter, øget følsomhed og ubehag i visse dele af kroppen. Den findes i muskelområder uden tilsyneladende skader ved lægeundersøgelser, selvom patienten vil udvise følsomhed overfor ændringer i temperatur eller fysisk kontakt.

Den forbindes med sundhedsproblemer som stive led, depression, angst, træthed, hovedpinesmerter i maveregionen, muskelkramper, følelse af at være opsvulmet og dårlig søvnkvalitet.

Sygdommen forveksles med gigt og der findes naturmedicin mod fibromyalgi

 

Årsagerne til fibromyalgi er stadig ukendt. Det tyder dog på at følgende problemer kan have noget med sygdommen at gøre:

  • Ubalance i nervesystemets neurotransmittere.
  • Ændringer i indholdet af visse stoffer, der er ansvarlige for neuro-kemiske processer
  • Svigt i blodtilførslen til visse hjernefunktioner
  • Genetisk (arvelig) disposition
  • Kroniske virusinfektioner
  • Inflammatoriske processer (betændelsestilstande)
  • Muskelsygdomme
  • Depression

De hyppigste symptomer på fibromyalgi er generelle og kroniske smerter i visse områder, som kan være arme og ben, omkring rygsøjlen, nakke, arme, skuldre, lænden, hofterne eller musklerne.

FibromyalgiSensitivePunkter

Smerten er vedvarende og føles stærkere om morgenen, når du vågner, bliver lidt bedre i løbet af dagen, men bliver værre om aftenen eller natten. Smerten forværres, hvis personen forbliver i den samme stilling hele dagen (som f.eks. foran computeren), ved løft, ændringer i klimaet, eller hvis man har det dårligt følelsesmæssigt.

Læs også:

5 tidlige advarselstegn på fibromyalgi

Andre symptomer

Andre hyppige symptomer på fibromyalgi er psykisk og fysisk udmattelse i mange dage i træk, der ikke går væk, selv efter hvile. Der er også folk, der har

  • Ændringer i søvnmønster
  • Muskelstivhed
  • Muskelspasmer
  • Hovedpine
  • Irritabel tyktarm
  • Intolerance over for visse former for medicin
  • Tørre øjne og mund
  • Kolde arme og ben
  • Øget svedudskillelse
  • Kæbesmerter
  • Ængstelig hjertebanken
  • Koncentration og hukommelseproblemer
  • Ustabilitet
  • Muskelspasmer
  • Følsomhed i maven
  • Kramper i benene
  • Opsvulmede fødder og hænder
  • Intense menstruationssmerter
  • Kvalme

Anbefalinger og naturmedicin mod fibromyalgi

ÆblecidereddikeFlaske

Der findes en række urter og planter, der efter sigende skulle virke afslappende på musklerne. Du kan med fordel prøve nogle af dem for at lindre de smerter, som kommer med fibromyalgien. Nogle af de naturlige opskrifter er:

  • Lav en kop te med to tsk. tørret timian og en halv liter vand. Drik en kop om morgenen og en til, når du har lyst, eller hvis smerterne begynder (for eksempel om eftermiddagen).
  • Du kan også prøve at tage timianteen med i badekaret og drikke den, mens det varme vand blødgør dine muskler.
  • Knid en klud med æblecidereddike på det område, der gør ondt.
  • Kog to gram pilebark i en kop vand i fem minutter. Hvis du ikke har det derhjemme, kan du finde det i helsekostbutikker. Drik to til tre kopper dagligt. Drik den første til morgenmaden. Pil indeholder salicin, samt mange smertestillende stoffer, og kan derfor virke lindrende.
  • Tag to teskefulde pulveriseret eller revet ingefær i et glas vand ved stuetemperatur. Drik det med det samme. Gør dette to gange om dagen.
  • Kog en lille spiseskefuld prikbladet perikon i en kop vand i fem minutter. Fjern gryden fra varmen, lad det afkøle, og si det. Drik den varm, og gentag det 2 gange dagligt.
  • Kog 100 gram tørret padderok i en liter vand i en halv time. Tag det fra varmen, si det, og drik to kopper om dagen.
  • Hæld 35 gram morgenfrueblade (tørrede eller friske) i en liter 45% ren alkohol. Lad den stå i 15 dage. Hold den godt dækket i en glasbeholder. Når tiden er gået, så dyp en bomuldskvast eller en klud i det og anvend det som et kompres på det berørte område.

Nogle tips til behandling med naturmedicin mod fibromyalgi

Spis fødevarer, som er rige på magnesium

Nogle af mulighederne er spinat, asparges, salat, ølgær og hvedekim.

Læs også:

Er der en sammenhæng mellem gluten og fibromyalgi?

Tilsæt mere selen til din kost

Dette næringsstof findes i appelsiner, æbler, agurker, græskar, hvidløg, løg og kål.

Indtag mere calcium

Mejeriprodukter er ikke de eneste, der giver calcium, men også frodige grønne grøntsager som spinat eller sølvbede.

Spis mere C-vitamin

Selvom alle tror, at appelsiner er den største kilde til dette vitamin, er der i virkeligheden også andre madvarer, der kan hjælpe dig, som f.eks. jordbær, tranebær og kirsebær.

Er du klar til at behandle med naturmedicin mod fibromyalgi?