Øvelser til at lindre slimsækbetændelse i hoften

I dag ønsker vi at fortælle dig om bestemte øvelser, som kan hjælpe med at lindre slimsækbetændelse i hoften. Det første, man bør gøre, er dog at gå til en fysioterapeut. De vil indikere de bedste øvelser til hvert specifikke tilfælde.
Øvelser til at lindre slimsækbetændelse i hoften

Sidste ændring: 08 februar, 2021

Der er en række øvelser, som man kan udføre for at lindre slimsækbetændelse i hoften, hvilket er en smertefuld og generende inflammatorisk sygdom. For at være mere specifik involverer det betændelse i slimsækkene (bursa), hvilket er geléagtige sække, som beskytter muskler, sener og knogler mod hinanden.

I dette særlige tilfælde opstår problemet i sækken, som er placeret mellem lårbenet og bækkenbenet. Dets funktion er som en pude, der reducerer friktion.

Slimsækbetændelse i hoften er en lidelse, der er meget ubehagelig for dem, der lider af det, eftersom det producerer en skarp og intens smerte. Generelt er kvinder mere modtagelige for denne sygdom, der er forbundet med aldring og knogleskørhed. På samme tid kan det også have noget at gøre med andre sygdomme såsom gigt.

Lad os se nærmere på det.

Typer af slimsækbetændelse

Slimsækbetændelse i hoften er ikke den eneste type af slimsækbetændelse, der kan ramme folk.

Det kan faktisk også ramme knæ, skuldre, håndled og albuer. Når det opstår i hoften, er det som regel på grund af tensormusklen i fascia lata (der sidder i indersiden af benet), som gnider mod trochanter. Den førstnævnte er placeret i indersiden af benet, og den sidstnævnte stikker ud øverst ved lårbenet.

Det er også kendt som trochanteritis eller trochanteric bursitis og har to kliniske præsentationer. Den første er resultatet af et slag i området. På den anden side handler den anden om knoglesporer eller utilstrækkelig anvendelse af musklen i hoften.

Det er vigtigt, at en læge udfører en grundig fysisk undersøgelse for at afgøre, hvilken af disse der er tilfældet. Det skyldes, at korrekt diagnose er relevant, når det kommer til at finde en løsning. Det er derudover nøglen i at forhindre problemet i at blive kronisk. Når symptomerne begynder at blive vedvarende, er det meget svært at forbedre processen.

Person med ondt i hoften grundet slimsækbetændelse i hoften

Slimsækbetændelse kan opstå som et resultat af knoglesporer eller slag i området.

Denne artikel vil måske interessere dig: Hofter: dårlige og skadelige vaner du bør undgå

Øvelser til at lindre slimsækbetændelse i hoften

Hvile er det første tiltag til at reducere og eliminere smerten fra slimsækbetændelse i hoften – selv før man udfører nogen øvelser. Hvis smerten er intens, betyder det, at trochanteritis er i et akut stadie. Det bedste, man kan gøre, er derfor at lade hoften hvile ved at bruge en god anatomisk pude af hukommelsesskum.

Når du er over den akutte fase, så bør du begynde en motionsrutine for at gennemføre lindring af smerten. For at kunne gøre det sikkert, anbefaler vi det følgende:

  • Udøv bevægelserne blidt og langsomt.
  • Træk vejret normalt, ånd ind og ånd ud for at undgå spænding. Du vil være nødt til at stoppe, hvis smerten bliver værre.
  • Før man begynder en motionsrutine for at lindre slimsækbetændelse, bør man altid varme op.

Derefter er det næste skridt at lave udstrækning af fødderne. En mulighed er at krydse den ene fod bag den anden og læne kroppen mod den side, der ikke er berørt. Eller man kan ligge på ryggen på gulvet eller en måtte og strække hoftesenen eller hofterne så langt som muligt.

Flere øvelser til at lindre slimsækbetændelse i hoften

En anden mulighed er at udstrække rotatorerne i hoften blidt, mens man ligger ned. Det er en muskel i den ydre del, som giver låret mulighed for at bevæge sig væk fra kroppen. Man bliver selvfølgelig nødt til at være ekstra forsigtig med ikke at fremtvinge bevægelsen for meget, ellers kan man gøre den underliggende skade endnu værre.

En anden øvelse, der styrker området, er at løfte benene lige op, mens man ligger på siden. På samme måde er hip abduction eller at løfte indersiden af låret også nyttigt.

Udstrækning af hoften for at lindre slimsækbetændelse i hoften

Du bør først tale med en fysioterapeut, som vil være i stand til at indikere øvelserne, som man kan udføre derhjemme.

Denne artikel vil måske interessere dig: De bedste øvelser for at få flotte hofter

Supplerende tiltag for øvelser, der lindrer slimsækbetændelse i hoften

En fysioterapeut vil være ansvarlig for at indikere, hvilke øvelser der er bedst i hver enkelt tilfælde. I nogle tilfælde vil fagfolk kombinere manuel fysioterapi med anvendelse af smertestillende. Operation er den sidste løsning, hvis de tidligere tiltag ikke formår at give positive resultater.

Foruden øvelserne til slimsækbetændelse i hoften kan man også påføre kulde til området for at reducere smerten. Det er især nyttigt i det akutte stadie. Hvis din læge anbefaler det, er indsprøjtninger meget effektive, når smerten er lammende.

Du bør også have bestemte rutiner og vaner i baghovedet for at forhindre slimsækbetændelse i hoften i at komme tilbage. Det er for eksempel det følgende:

  • Undgå at overbelaste området.
  • Hav din kropsvægt under kontrol.
  • Sid behageligt for at kunne undgå at lægge for meget pres på hoften.
  • Bær passende fodtøj og hav korrekt kropsholdning.

En effektiv, praktisk og billig form for behandling

Hvis man laver disse øvelser på regelmæssig basis, er det en af de mest effektive måder at kontrollere slimsækbetændelse i hoften på. Ved at gøre det forebygger man ikke blot muskelatrofi, men også udviklingen af gigt.

Det er også en meget prisvenlig metode. Det koster faktisk ikke noget! Man kan derudover lave øvelserne derhjemme og på den måde forebygge fremtidige tilbagefald.

Hvis du har nogen spørgsmål eller har brug for vejledning, bør du gå til en læge.

Det kan interessere dig ...
6 hjælpsomme råd til at forebygge smerter i hofterne
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
6 hjælpsomme råd til at forebygge smerter i hofterne

Selvom nogle øvelser kan være ret hjælpsomme, når det kommer til at forebygge smerter i hofterne, skal du overveje, hvordan din krop reagerer på de...



  • Pertegas, M. V., Navarro, R. S., & Sererols, X. C. (2017). Trocanteritis. Dolor: Investigación, clínica & terapéutica, 32(4), 141-151.
  • Rodríguez, M. A. M. (2010). El arte y la ciencia en la anamnesis. Medisur, 8(5), 28-32.
  • Kaplanek, B. A., Levine, B., & Jaffe, W. L. (2014). Pilates y rehabilitación: Para Síndromes y Artroplastias. Paidotribo.
  • González Duque, A., C. de José Reina, and J. Vaquero Martín. “Bursitis trocantérea.” Medifam 13.1 (2003): 43-48.
  • Merino, Maira Johanna Orozco, and Luis Lasca. “Bursitis Iliopectínea.” Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de Córdoba 73.4 (2016): 306.
  • García, NM Puente, ML Fernández Gómez, and R. Insausti. “Bursitis trocantéreas.” FMC: Formación Médica Continuada en Atención Primaria 8.5 (2001): 351-355.
  • Morgado, I., et al. “Guía de manejo clínico de la artrosis de cadera y rodilla.” Revista de la Sociedad Española del Dolor 12.5 (2005): 289-302.
  • Jiménez, Christian Edgardo, et al. “Programas de educación en salud y entrenamiento de la fuerza en adultos mayores con artrosis de cadera leve a moderada.” Revista médica de Chile 142.4 (2014): 436-442.
  • González Castilla, Roberto, et al. “Bloqueo 3 en 1 para analgesia en pacientes con fractura de cadera.” Medisan 16.11 (2012): 1698-1706.