Okra: Egenskaber, anvendelse og fordele

Ved du hvad okra er? Det er en eksotisk frugt, som du kan drage fordel af i dit køkken. Lær alt om det her!
Okra: Egenskaber, anvendelse og fordele

Sidste ændring: 26 oktober, 2021

Okra er en frugt, der bruges i madlavning som en grøntsag. Det stammer oprindeligt fra Afrika, og det tilhører bomulds- og hibiscus-familien.

Selvom dyrkning af okra er gået tabt gennem historien, har den spredt sig til Asien, Amerika og USA. Denne frugt er en bælgfrugt, der minder om peberfrugt, men har aflange striber. Skæres den, får skiverne en stjerneform.

Okra er meget alsidig i køkkenet i sin rå eller kogte form. Men dens slim giver den en slimet konsistens, der ikke er tiltrækkende for nogle personer.

Så det er ofte bedst i gryderetter, såsom den populære New Orleans gumbo, der har afrikanske rødder kombineret med fransk og spansk oprindelse.

Ernæringsværdier

North Carolina Department of Agriculture beskriver den ernæringsmæssige sammensætning af en portion okra på 90 gram. Energiindtaget er kun 33 kalorier, da det er 90% vand og kun 7% kulhydrater. Opløselig fiber dominerer, som kroppen ikke fordøjer.

Den indeholder 21 milligram C-vitamin, hvilket dækker 26% af den anbefalede næringsværdi. Det giver 53 mikrogram K-vitamin og 26% af den anbefalede værdi.

Som fremhævet af Nutrients magazine, anerkender videnskab C-vitamin for at være en potent antioxidant og for at deltage i immunfunktion. Mens magasinet Open Heart kommenterer på K-vitamins rolle i blodkoagulation.

Derfor anbefaler eksperter at indtage okra i sin rå form for at drage fuld fordel af dets C-vitaminindhold. Dette skyldes, at varme, som det chilenske ernæringsblad henviser til, ødelægger det. Magnesium, vitamin A og B6, som okra indeholder, dækker 14% af de daglige behov, og frugten dækker 15% af vores folsyrebehov.

Selvom dets proteinniveau kun er 2%, er det højere end for andre frugter og grøntsager. En artikel fremhæver, at indtag af protein deltager i vægtkontrol og muskelmassesyntese.

Mulige fordele ved okra

Okra giver en række sundhedsmæssige fordele på grund af tilstedeværelsen af antioxidantkomponenter, såsom polyfenoler. Det har også opløselige fibre og lektin. Nedenstående fortæller vi mere.

1. Det er en kilde til antioxidanter

Okra er en frugt, der indeholder mange antioxidanter, som nogle eksperter beskriver som forbindelser, der blokerer den skade, frie radikaler forårsager.

Tidsskriftet Nutrients har bekræftet antioxidantvirkningen af polyfenoler og flavonoider som isoquercetin i okra. En artikel i denne forbindelse knyttede polyfenols beskyttende rolle til hjerte-kar-sygdomme i undersøgelser af mennesker, dyremodeller og laboratorieundersøgelser.

Andre eksperter har også fundet den positive effekt af polyfenol til forebyggelse af hjernens aldring og dens konsekvenser for kognition, læring og hukommelse.

En ældre mand med hukommelsestab ser på en liste

Læs også: Antioxidant-juice til at lindre gigt

2. Okra kan være gavnlig for diabetes

Medicinske undersøgelser om håndtering af diabetes med indtag af okra er stadig i de tidlige stadier af forskningen. Nogle af dem angiver, at okravand kan forbedre blodsukkerniveauet hos drægtige rotter med svangerskabsdiabetes.

Samtidig har videnskaben også demonstreret den reducerende effekt af ristede okrafrø på blodsukkeret. Derfor er det en del af behandlingen af diabetes i Tyrkiet.

Høje niveauer af fiber er vigtige, når det kommer til kost til personer med diabetes. Undersøgelser viser, at fiberindtag kan fremme bedre glykæmisk kontrol og øge insulinfølsomheden. Okra indeholder 7% opløselig fiber.

3. Det reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme

Sekretariatet for Agroindustry i Buenos Aires offentliggjorde, at den fremherskende fiber i okra er af den opløselige type gennem de slimhinder, der giver den den særlige klæbrighed, når den er rå. Derfor fungerer det som et fortykningsmiddel i kulinariske præparater.

Denne slim kan binde sig til kolesterol under fordøjelsen og udskille den gennem afføringen i stedet for at absorbere den i tarmen. Dette hjælper med at rense arterierne og reducere risikoen for hjerteanfald eller hjertesygdomme.

I en undersøgelse, der evaluerede okras evne til at sænke blodlipider, involverede test af tre grupper mus: En på en fedtholdig kost uden okra og de to andre på samme kost med kosttilskud med 1% eller 2% okra i pulverform.

Det blev konstateret, at gruppen, der tog okratilskud, eliminerede mere kolesterol i afføringen. Slimhinden viste stærk binding til galdesyrer på laboratorieniveau. Dette kan bidrage til dets potentielle anvendelse i behandlingen af forhøjet kolesterol.

Et andet bidrag fra okra vedrørende hjertesygdomme har at gøre med dets høje polyfenolindhold. I denne henseende viste en mangeårig undersøgelse af 1139 mennesker, at dem, der indtog kost rig på polyfenol, havde lavere niveauer af inflammatoriske markører.

4. Det har fordele mod træthed

Indtagelse af okra kan føre til hurtigere restitution efter træning. Dette demonstreres af en undersøgelse om forbedring af restitutionstider og træthed, når man indtager denne frugt.

5. Okra kan have kræftbekæmpende virkninger

Lectin er en type protein, der findes i nogle grøntsager, herunder okra. Det kan hæmme væksten af kræftceller.

I denne forbindelse fandt en laboratorieundersøgelse om brystkræftceller frem til, at lectin i okra kan forhindre vækst af maligne celler med 63%. I metastatiske mus opdagede man også, at okraekstrakt dræbte kræftceller.

På trods af disse gunstige resultater skal det bemærkes, at disse undersøgelser blev udført på laboratorieniveau uden anvendelse hos mennesker. Mere forskning er nødvendig for at opnå endelige konklusioner.

6. Okra kan favorisere forekomsten af graviditet

En portion okra dækker 15% af behovet for folsyre eller vitamin B9. Dette vitamin er grundlæggende hos gravide kvinder og hjælper med at reducere risikoen for defekter i neuralrøret. Ifølge anbefalinger bør gravide kvinder indtage op til 400 mikrogram folsyre om dagen.

Potentielle risici og kontraindikationer ved okra

Der skal udvises forsigtighed, når man indtager okra under behandlingen af nogle sygdomme. For eksempel viser diabetes ved en undersøgelse, at det ikke bør kombineres med metformin, da det kan forstyrre dets absorption. Diabetespatienter bør informere deres læge, hvis de leder efter alternative behandlinger med denne frugt.

Andre forholdsregler, der skal tages i betragtning, er, at det indeholder høje niveauer af oxalater, som bliver til nyre- og galdesten. Når du tilbereder det, bør der også tages nogle forholdsregler, fordi overfladen har en slags meget små hår, der kan være aggressive over for maven og huden.

En bunke frisk okra
Hvis en diabetespatient indtager metformin, skal de informere deres læge om, at denne frugt indgår i deres kost, da der kan være interaktioner.

Sådan bruges okra

Okra er meget alsidig i køkkenet. Det kan tilberedes rå til salater eller tørres for at forbedre dens smag.

Men da den indeholder slim, er en god måde at bruge den på i form af gryderetter på grund af dens fortykkende effekt. Du kan også stege den indbagt i en dej.

Derudover går den meget godt til andre grøntsager, såsom koriander, tomat, peberfrugt og persille til tilberedning af kød eller fisk. Syltet er det et glimrende alternativ til at erstatte bitterheden med en sur smag. Læg blot hvidløg, ærter og sort peber på bunden og okra bælge på toppen i gentagne lag. Tilsæt derefter sukker, salt og eddike.

Samlet set er okra en fødevare, der giver fordele for hjerte, hjerne og graviditet. Så bortset fra nogle forholdsregler, der skal tages i betragtning, kan det være en del af en sundere kost.

Det kan interessere dig ...
Hvad er pseudokorn, og hvad er fordelene ved dem?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvad er pseudokorn, og hvad er fordelene ved dem?

Pseudokorn kan forbedre kosten takket være deres indhold af næringsstoffer. Opdag fordelene ved pseudokorn, og hvordan du spiser dem!



  • Carr AC, Maggini S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017 Nov 3;9(11):1211. doi: 10.3390/nu9111211.
  • DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of vitamin K. Open Heart. 2015;2(1):e000300. Published 2015 Oct 6.
  • Judith King, Saturnino de Pablo. Estabilidad de las vitaminas. Extractado y adaptado de: “pérdidas de vitaminas durante el procesamiento de los alimentos”. Rev. Chil. Nutr. Vol. 15, (Nº 3), 143- 152, 1987.
  • Pasiakos SM. Metabolic advantages of higher protein diets and benefits of dairy foods on weight management, glycemic regulation, and bone. J Food Sci. 2015 Mar;80 Suppl 1:A2-7.
  • Wang H, Chen G, Ren D, Yang ST. Hypolipidemic activity of okra is mediated through inhibition of lipogenesis and upregulation of cholesterol degradation. Phytother Res. 2014 Feb;28(2):268-73.
  • Medina-Remón A, Casas R, Tressserra-Rimbau A, et al. Polyphenol intake from a Mediterranean diet decreases inflammatory biomarkers related to atherosclerosis: a substudy of the PREDIMED trial. Br J Clin Pharmacol. 2017;83(1):114-128.
  • Tressera-Rimbau A, Arranz S, Eder M, Vallverdú-Queralt A. Polifenoles dietéticos en la prevención del ictus. Oxid Med Cell Longev . 2017; 2017: 7467962.
  • Xia F, Zhong Y, Li M, Chang Q, Liao Y, Liu X, Pan R. Antioxidant and Anti-Fatigue Constituents of Okra. Nutrients. 2015 Oct 26;7(10):8846-58.
  • Lobo V, Patil A, Phatak A, Chandra N. Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health. Pharmacogn Rev. 2010;4(8):118-126.
  • Sarubbo F, Esteban S, Miralles A, Moranta D. Efectos del resveratrol y otros polifenoles en Sirt1: Relevancia para la función cerebral durante el envejecimiento. Curr Neuropharmacol . 2018; 16 (2): 126-136.
  • Tian ZH, Miao FT, Zhang X, Wang QH, Lei N, Guo LC. Therapeutic effect of okra extract on gestational diabetes mellitus rats induced by streptozotocin. Asian Pac J Trop Med. 2015 Dec;8(12):1038-1042.
  • Fujii H, Iwase M, Ohkuma T, et al. Impact of dietary fiber intake on glycemic control, cardiovascular risk factors and chronic kidney disease in Japanese patients with type 2 diabetes mellitus: the Fukuoka Diabetes Registry. Nutr J. 2013;12:159.
  • Khatun H, Rahman A, Biswas M, Islam AU. La fracción soluble en agua de Abelmoschus esculentus L interactúa con la glucosa y el clorhidrato de metformina y altera su cinética de absorción después de la coadministración en ratas. ISRN Pharm . 2011; 2011: 260537.
  • Xia F, Zhong Y, Li M, et al. Antioxidant and Anti-Fatigue Constituents of Okra. Nutrients. 2015;7(10):8846-8858. Published 2015 Oct 26.
  • Vojdani A. Lectins, agglutinins, and their roles in autoimmune reactivities. Altern Ther Health Med. 2015;21 Suppl 1:46-51
  • Monte LG, Santi-Gadelha T, Reis LB, Braganhol E, Prietsch RF, Dellagostin OA, E Lacerda RR, Gadelha CA, Conceição FR, Pinto LS. Lectin of Abelmoschus esculentus (okra) promotes selective antitumor effects in human breast cancer cells. Biotechnol Lett. 2014 Mar;36(3):461-9.
  • Vayssade M, Sengkhamparn N, Verhoef R, Delaigue C, Goundiam O, Vigneron P, Voragen AG, Schols HA, Nagel MD. Antiproliferative and proapoptotic actions of okra pectin on B16F10 melanoma cells. Phytother Res. 2010 Jul;24(7):982-9.