Sådan kan man indtage baldrian korrekt

Ved du, hvordan du indtager baldrian korrekt? Denne plante har beroligende virkninger og er ideel til at afhjælpe søvnforstyrrelser.
Sådan kan man indtage baldrian korrekt

Sidste ændring: 26 juli, 2022

At indtage baldrian kan fungere som et hjælpemiddel til at berolige nerverne og forbedre søvnkvaliteten. Denne plante, hvis videnskabelige navn er Valeriana officinalis, er blevet populær verden over som et naturligt beroligende middel, da det reducerer episoder af angst og stress.

Det anslås, at det indeholder mere end 120 kemiske komponenter, blandt hvilke antioxidanter, valerianesyre og isovaleresyre skiller sig ud.

Desuden fremgår det af en gennemgang af undersøgelser offentliggjort i Neuroscience, Neurology & Psychiatry, at roden af planten er grundlaget for ca. 11 plantelægemidler mod søvnløshed. Ved du, hvordan du indtager det korrekt?

Hvad er baldrian?

Valeriana officinalis, bedre kendt som “baldrian”, er en lægeplante, der er hjemmehørende i Asien og Europa. I dag dyrkes den også i andre lande i verden, og den er faktisk grundlaget for mange farmaceutiske produkter med beroligende egenskaber.

Dens blomster anvendes til fremstilling af parfume og æteriske olier. Det er imidlertid dens rod, der normalt fremstilles til medicinske formål. Den har en stærk jordisk lugt, da den indeholder flygtige olier og andre forbindelser, der giver den dens egenskaber.

Baldriante

Egenskaber ved baldrian

Baldrian udmærker sig ved sine beroligende egenskaber, da det hjælper med at berolige nervesystemet og hjernen. På grund af dette er det et af de mest populære midler til at lindre virkningerne af stress, angst, søvnløshed og nervøsitet.

En artikel offentliggjort i Farmacia Profesional tilskriver disse virkninger til dens koncentration af stoffer som f.eks:

  • Sesquiterpener.
  • Iridoider
  • Kulhydrater.
  • Stivelse.
  • Fedtsyrer.
  • Fenoliske syrer.
  • GABA.
  • Glutamin.
  • Arginin.
  • Spor af alkaloider.
  • Harpiks.
  • Flavonoider.
  • Triterpener.
  • Æterisk olie med et højt indhold af monoterpener.

Hvordan virker baldrian?

Stoffer som valeriannsyre, isovalerinsyre og antioxidanter giver baldrian beroligende virkninger. Således hjælper dens tilberedning i ekstrakter og teer med at kontrollere søvnforstyrrelser og reducere angst.

Vi tror, at du vil finde dette interessant: Man kan tjekke angstniveau med denne test

Især roden af planten er blevet undersøgt for dens interaktion med gamma-aminosmørsyre (GABA), en kemisk komponent, der er ansvarlig for at regulere nerveimpulser i hjernen og nervesystemet. Ifølge en udgivelse i Neuropharmacology mindsker valeriansyre nedbrydningen af GABA i hjernen, hvilket resulterer i en følelse af ro.

Andre stoffer, såsom hesperidin og linarin, er blevet positivt relateret til plantens beroligende og anxiolytiske evne. På grund af dette tilskrives den følgende fordele:

  • Kontrol af stresstilstande.
  • Reduktion af nervøsitet og rastløshed.
  • Regulering af hjerterytme.
  • Reduktion af muskel- og ledsmerter.
  • Lindring af menstruationssmerter.
  • Reduktion af kronisk træthedssyndrom.
  • Bedre søvnkvalitet.
  • Reduktion af afholdenhedssyndromet hos dem, der ønsker at holde op med at ryge.
Kvinde sover med musik i ørerne

Sådan kan man indtage baldrian

Selv om det er et produkt af naturlig oprindelse, bør baldrian indtages med forsigtighed og i de anbefalede doser for hvert enkelt tilfælde. Som med andre planter kan et overdrevet indtag føre til uønskede bivirkninger. I dag kan du finde det i følgende præsentationer:

  • I kapsler: Den dosis, der anbefales af en specialist, bør tages i overensstemmelse med den enkelte patients karakteristika og behov. For at kunne sove bør det tages en halv time før sengetid og højst to timer.
  • Som æterisk olie: Det er den mest populære og anbefalede mulighed, fordi den kommer fra plantens rod. Den kan også bruges gennem en aromatisk diffuser i soveværelset eller ved siden af puden. Konsultér en professionel for at vurdere eventuelle respiratoriske allergier over for dens forbindelser.
  • I infusion: Det er den mest naturlige mulighed, da du kan tage nogle blade af baldrian, som vi har i haven eller i gården. De tilsættes til en kop varmt vand, som skal trække i mindst fem minutter. Generelt anbefales det ikke at drikke mere end tre kopper om dagen, men lægen kan reducere denne dosis endnu mere.
  • I tørekstrakt og væske: I tilfælde af væsken kommer den i form af dråber.

Baldrianforbrug efter alder og type af symptomer

Den sikre dosis af baldrian er ikke klart fastlagt. Alligevel er det i de forskellige præsentationer gjort klart, hvor meget man skal tage for at undgå bivirkninger.

For eksempel ifølge Online Information Center of Authorized Medicines (CIMA af AEMPS) er måden til at indtage baldrian i flydende ekstrakt som følger:

  • Angst: 2 til 6 ml, højst tre gange om dagen.
  • For at fremkalde søvn: En enkelt dosis mellem 30 minutter til en time før sengetid.

Dette er det, der er angivet til voksne, ældre mennesker og børn fra 12 år og derover.

Kontraindikationer ved at indtage baldrian

Ved at indtage baldrian er det vigtigt at tage hensyn til nogle kontraindikationer. For eksempel kan det ikke blandes med alkohol, fordi det forstærker virkningen af døsighed. Det bør heller ikke kombineres med lægemidler mod depression eller beroligende midler.

På den anden side anbefales det ikke at indtage det under graviditet, amning eller hos børn under tre år. Baldrianolie er ikke indiceret til børn under 10 år eller til dem, der lider af luftvejsallergi. Desuden kan denne urt nedsætte virkningshastigheden af visse midler i leveren.

Det er vigtigt at huske på, at det ikke bør indtages kontinuerligt i mere end ti dage i træk, da det kan forårsage afhængighed. Det ideelle er at indtage det i et passende tidsrum med pauser på 15 til 20 dage mellem indtagningerne. Kontakt din læge, hvis du er i tvivl om andet.

Det kan interessere dig ...
At sove med planter i soveværelset: Stjæler de vores ilt?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
At sove med planter i soveværelset: Stjæler de vores ilt?

Er det sandt, at det er dårligt for helbredet at sove med planter? Vi giver dig alle svarene i dette indlæg - læs med og find ud af mere.



  • Baek, J. H., Nierenberg, A. A., & Kinrys, G. (2014). Clinical applications of herbal medicines for anxiety and insomnia; targeting patients with bipolar disorder. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry48(8), 705-715. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0004867414539198
  • Barton, D. L., Atherton, P. J., Bauer, B. A., Moore, D. F., Jr, Mattar, B. I., Lavasseur, B. I., Rowland, K. M., Jr, Zon, R. T., Lelindqwister, N. A., Nagargoje, G. G., Morgenthaler, T. I., Sloan, J. A., & Loprinzi, C. L. (2011). The use of Valeriana officinalis (Valerian) in improving sleep in patients who are undergoing treatment for cancer: a phase III randomized, placebo-controlled, double-blind study (NCCTG Trial, N01C5). The journal of supportive oncology9(1), 24–31. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.suponc.2010.12.008
  • Benke, D., Barberis, A., Kopp, S., Altmann, K. H., Schubiger, M., Vogt, K. E., Rudolph, U., & Möhler, H. (2009). GABA A receptors as in vivo substrate for the anxiolytic action of valerenic acid, a major constituent of valerian root extracts. Neuropharmacology56(1), 174–181. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18602406/
  • Chen, H. W., Wei, B. J., He, X. H., Liu, Y., & Wang, J. (2015). Chemical Components and Cardiovascular Activities of Valeriana spp. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM2015, 947619. Recuperado de: https://doi.org/10.1155/2015/947619
  • Fernández, S., Wasowski, C., Paladini, A. C., & Marder, M. (2004). Sedative and sleep-enhancing properties of linarin, a flavonoid-isolated from Valeriana officinalis. Pharmacology Biochemistry and Behavior77(2), 399-404. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S009130570300368X
  • Hadley, S., & Petry, J. J. (2003). Valerian. American family physician67(8), 1755–1758. Disponible en: https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2003/0415/p1755.html
  • Kelber, O., Nieber, K., & Kraft, K. (2014). Valerian: no evidence for clinically relevant interactions. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM2014, 879396. Disponible en: https://doi.org/10.1155/2014/879396
  • Villar, A., & Carretero, E. (2001). Valeriana officinalis L: Fitoquímica, farmacología y terapéutica. Departamento de farmacología. Facultad de Farmacia. UCM. H30. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-farmacia-profesional-3-articulo-valeriana-officinalis-fitoquimica-farmacologia-terapeutica-13019927

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.