03 december, 2020
I denne artikel vil vi kigge på nogle af de mest almindelige årsager til menstruationssmerter, og hvad du kan gøre for at lindre dem.

Du bør være opmærksom på de produkter, du bruger til den intime hygiejne, og lave positive ændringer i din livsstil, hvis du vil lindre smertefuld menstruation. Læs med her og find ud af mere om emnet.

Et stort antal kvinder har oplevet smertefuld menstruation mindst én gang i deres liv. Smerten og ubehaget overgår ofte almindelige menstruationskramper. Faktisk oplever nogle kvinder irriterede kønsorganer, fulgt af en kløende, sviende fornemmelse.

Nogle af disse symptomer kan endda skyldes infektioner. Heldigvis findes der mange måder at forebygge og behandle denne form for smerte på.

Som regel kan du reducere denne form for ubehag, og lindre det ved at ændre bestemte vaner. Du bør dog søge læge, hvis dine smerter er voldsomme.

I denne artikel vil vi kigge på nogle af de mest almindelige årsager til menstruationssmerter, og hvad du kan gøre for at lindre dem.

Smertefuld menstruation og hvordan du kan lindre det

Det typiske ubehag ved menstruation kan skyldes mange faktorer. Du kan ikke styre den hormonelle aktivitet og tilstedeværelsen af visse sygdomme, men du kan styre dine vaner og formindske ubehaget.

1. Hold dig væk fra giftige produkter til intimhygiejnen

Der findes i dag en bred vifte af produkter til intimhygiejne, som har til formål at gøre din menstruation mindre ubehagelig.

Men mange af de konventionelle produkter, såsom bind, trusseindlæg og tamponer, er fremstillet af plastik, konventionelt bomuld (ofte sprøjtet med pesticider) og andre kemikalier, som ikke er gode for den vaginale mikrobiota.

Problemet er, at alle disse produkter er medvirkende til ansamling af sved, bakterier og affaldsstoffer, som kan ende med at føre til dårlig lugt. For slet ikke at nævne hvor meget de irriterer din hud, giver kløe og andet ubehag.

Mange af produkterne indeholder blandt andet glyphosat. Og hyppig kontakt med det kemikalie er en risikofaktor for sygdomme, såsom endometriose, og kan i værste fald føre til barnløshed.

Heldigvis findes der mange alternativer på markedet, lavet af helt naturlige, økologiske bestanddele. De kan indeholde økologisk bomuld, træfibre og vegetabilsk stivelse. Nogle virksomheder tilbyder serier af bind, trusseindlæg og økologiske, åndbare bomuldstamponer, som er uden blandt andet duft- og farvestoffer.

Mange af disse produkter til den intime hygiejne har endvidere fået gode anmeldelser. Kvinder, som har prøvet dem, hævder, at det har mindsket den irriterende kløen og svien, og endda visse aspekter af menstruationskramper. Disse udtalelser er ikke videnskabelige, men de er værd at lægge mærke til.

Forskellige bind

2. Brug produkter fremstillet af økologisk bomuld

I forbindelse med det ovenstående, vil vi gerne understrege betydningen af at bruge økologiske produkter. De fleste af os bruger konventionelle produkter uden rigtig at vide, hvad de er lavet af. Producenterne har heller ikke interesse i, at du ved for meget om sammenhængen mellem produkter til intimhygiejne og vaginalt ubehag.

Udover at have dårlig indflydelse på miljøet, er den type af bomuld, som de fleste kvinder bruger til intimhygiejne, også skadelig for kvindens velvære. Dyrkelsen af den bomuld er blandt de mest giftige i verden, da der bruges flere pesticider end ved nogen anden afgrøde. Som du ser, hævdes produkter af økologisk bomuld at være fri for disse giftstoffer.

En undersøgelse fra 2015 af forskere fra Falcudad de Ciencias Exactas ved Universidad Nacional de la Plata viste, at 85% af de konventionelle produkter, de analyserede, indeholdt glyphosat.

Dette giftige kemikalie findes også i ukrudtsmidlet Roundup, som ofte bruges på konventionelt bomuld verden over. Der findes dokumentation for, at dette kemikalie kan føre til fertilitetsproblemer og sygdomme.

Læs også: Mastalgi: Beskrivelse og årsager

3. Bliv væk fra aggressive kemikalier

Vagina er en af de mest følsomme områder på en kvindes krop. Selvom dens mikrobiota beskytter mod mange infektioner, kan den ikke nedbryde eller fjerne de kemikalier, den bliver udsat for, når man bruger visse produkter.

Der findes mindst fem bestanddele i produkter til intimhygiejne, som betegnes som giftige:

  • Plastik. Dette element, ud over at være forurenende, bidrager til et svedigt intimmiljø, som fører til ubehagelige lugte, irritation og infektioner.
  • Dioxiner. Dette kemikalie er resultatet af at blege vat med klorin. De er blevet kædet sammen med hormonelle forstyrrelser og kan give fertilitetsproblemer ifølge en detaljeret rapport fra verdensundhedsorganisationen.
  • Superabsorberende polymer (SAP). Dette er et restprodukt fra råolie, som kan forårsage irritation og ubehagelige lugte.
  • Pesticider. Disse er giftige kemikalier, som anvendes til at sprøjte bomuldsafgrøderne.
  • Farvestoffer. Er helt unødvendige og fører ofte til ændringer i den vaginale mikrobiota, som resulterer i irritation og en forhøjet risiko for infektioner.

Hvordan kan du undgå disse kemikalier og få en mindre ubehagelig og smertefuld menstruation? Det handler simpelthen om at lære at vælge. Der findes mange økologiske produkter, som kan hjælpe dig med den månedlige menstruation.

4. En bedre kost kan bidrage til at lindre en smertefuld menstruation

At regulere dine kostvaner er meget vigtigt, når du vil reducere menstruationssmerter. Ifølge en undersøgelse, trykt i lægetidsskriftet Obstetrics and Gynecology, kan en kost, som er rig på grøntsager og fattig på fedt, reducere intensiteten af PMS og dysmenorré (menstruationskramper).

Kosten spiller en rolle mod smertefuld menstruation, hvilket denne kvinde med salat er klar over

5. Prøv varmeterapi

Varmeterapi er gennem mange år blevet brugt som behandling mod menstruationssmerter. Forskning trykt i Evidence-Based Nursing har konkluderet, at varme er lige så effektivt som ibuprofen, når det drejer sig om menstruationskramper. Det skyldes, at det reduceres hævelser og fremmer afslapning.

6. Brug anti-inflammatoriske miksturer til at lindre en smertefuld menstruation

Her taler vi om naturlige, terapeutiske løsninger mod ubehag ved menstruation. Faktisk konkluderede en anmeldelse i Iranian Journal of Pharmaceutical Research, at naturmedicin er en lovende måde at lindre menstruationssmerter. Brug kamille, ingefær, kanel eller mynte.

Glem ikke: Kamille og persille middel mod amenoré eller manglende menstruation

7. Få regelmæssig motion

Hold dig aktiv hele vejen gennem din menstruationscyklus. For fysisk aktivitet stimulerer frigørelsen af endorfiner, også kendt som “velvære-hormoner”. Derfor kan 20 minutters moderat motion hver dag hjælpe dig med at lindre dine menstruationssmerter og dermed forbedre dit humør.

8. Praktisér afslapningsteknikker

Brug noget tid på at meditere, dyrke yoga eller en anden form for afslapningsteknik. De kan alle bidrage til at lindre ubehag ved menstruation. Ikke alene vil det have en god virkning for dit humør, det vil også hjælpe til at lindre vaginale smerter og ubehag.

Kvinde dyrker yoga

9. Lad være med at medicinere dig selv

Mange smertestillende midler i håndkøb kan hjælpe mod menstruationskramper. Men vær opmærksom på ikke at overdosere dem. Faktisk bør du tale med din læge eller apoteker om den rigtige dosis. Når det handler om andre symptomer, som kløe og irritation, er du nødt til at kende årsagen, får man kan afgøre den rette behandling.

10. Tal med din læge, hvis du oplever smertefuld menstruation

Menstruation er fra naturens side en lille smule ubehagelig og smertefuld i en eller anden grad. Men det kan være en god idé at tale med lægen, hvis dine symptomer er alvorlige og vedvarende. Af og til kan kramper, irritation, svien og dårlig lugt kræve særlig behandling. Du kan derfor have behov for flere tests for at afgøre dette.

Konklusion om smertefuld menstruation

Kort fortalt; vær opmærksom på de produkter til intimhygiejne, du bruger, og vælg de økologiske alternativer uden irriterende eller skadelige stoffer. Du bør også kigge på dine vaner og tale med en læge.

  • Nicole W. A question for women’s health: chemicals in feminine hygiene products and personal lubricants. Environ Health Perspect. 2014;122(3):A70–A75. doi:10.1289/ehp.122-A70 
  • Fashemi B, Delaney ML, Onderdonk AB, Fichorova RN. Effects of feminine hygiene products on the vaginal mucosal biome. Microb Ecol Health Dis2013;24:10.3402/mehd.v24i0.19703. Published 2013 Feb 25. doi:10.3402/mehd.v24i0.19703 
  • Barnard, N. D., Scialli, A. R., Hurlock, D., & Bertron, P. (2000). Diet and sex-hormone binding globulin, dysmenorrhea, and premenstrual symptoms. Obstetrics and Gynecologyhttps://doi.org/10.1016/S0029-7844(99)00525-6 
  • Akin, M. D., Weingand, K. W., Hengehold, D. A., Goodale, M. B., Hinkle, R. T., & Smith, R. P. (2001). Continuous low-level topical heat in the treatment of dysmenorrhea. Obstetrics and Gynecologyhttps://doi.org/10.1016/S0029-7844(00)01163-7 
  • Safarzadeh, A., Zare, S., Yousefabadi, S. R., & Ghoreishinia, G. (2016). The relationship between Exercise and premenstrual syndrome. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 
  • Jasuja, Veena. (2013). Relaxation Technique and Premenstual Syndrome: A Psychophysiological Study.. IOSR Journal of Dental and Medical Sciences. 8. 17-22. 10.9790/0853-0811722.