Vægttab over 40 – tips og tricks

· 17. december 2015
Hold øje med din kost, spis flere frugter og grøntsager og skær ned på fed mad og forarbejdede sukkerarter.

Er du kvinde og over 40? Som årene går, bliver det sværere og sværere at tabe sig – også selvom du religiøst følger en kostplan og får masser af motion. I denne artikel finder du alt, hvad du har brug for at vide om vægttab over 40, så du kan vinke endeligt farvel til de ekstra kilo.

Kampen mod overvægt kan være lang og svær i alle aldre, men det bliver endnu sværere for kvinder over 40. Din krop reagerer anderledes på slankekure og træning; kalorieforbrændingen nedsættes og du får brug for mere energi og skal anstrenge dig mere for at lave de samme aktiviteter som tidligere.

Tips til vægttab for kvinder over 40

Disse tips og tricks kan hjælpe dig med at tabe dig hvis du har passeret de 40 (især for kvinder).

Tro på at det er muligt

Selvfølgelig er det svært, men det er ikke umuligt. En af de største barrierer, når folk prøver at tabe sig, er at de bliver frustrerede, når de ikke ser resultater på kort sigt. Der er dog ingen grund til at give op – resultaterne tager tid, men de skal nok komme.

Nogle kvinder tror ikke på, at deres kostvaner eller træningsrutine gør en forskel, men det er ikke sandt. En sund kost og regelmæssig motion hjælper dig til at få det bedre og kan desuden hjælpe med at nedsætte risikoen for hjertesygdomme.

2-stress

Lav den rigtige slags motion

Måske synes du, at du er blevet for magelig til super energiske spinningtimer eller bjergklatring. Men fortvivl ikke! Den gode nyhed er, at der er masser af andre motionsformer at vælge fra. Det vigtigste er at du vælger det, der passer bedst til dine behov, baseret på enten din alder og/eller din kropstype.

Vælg en motionsform som du virkelig nyder, for hvis du skal til at presse dig selv igennem bevægelserne, vil du ikke kunne se nogen fordele ved træningen. Det skal være sjovt i sig selv.
Start med en 30-minutters træningssession tre gange om ugen og udvid derefter. Tag en cykeltur, løb en tur eller tag en gåtur med hunden.

Respektér dine måltider

Morgenmaden bør være dagens vigtigste måltid og derefter bør du spise mindre måltider som ender med en let aftensmad. Det er en god idé at spise seks gange om dagen: fire primære måltider og og to snacks, den ene om formiddagen og den anden om eftermiddagen. Dette vil både hjælpe dig med at holde sulten på afstand og din krop vil forbrænde kalorier i fordøjelsesprocessen. Og hold øje med hvad du spiser! Du bør højne dit indtag af frugt og grøntsager (helst rå) og så vidt muligt undgå dybstegte retter, forarbejdet sukker og usundt fedt. Prøv så vidt muligt at undgå alkohol, da det heller ikke gør noget godt for dig.

En god metode til at finde ud af, hvor mange kalorier du bør indtage på en dag, er følgende:  tag din idealvægt i pund (søg på google for at konvertere fra kilo, hvis du ikke er vant til pund) og gang den med 10 hvis du ikke dyrker nogen motion, 13 hvis du dyrker motion en gang om ugen og 15 hvis du dyrker motion mere end tre gange om ugen.
Hvis du gerne vil veje 61 kilo (135 pund) og er rimelig aktiv, altså dyrker motion 3+ gange om ugen, bør du indtage omkring 2025 kalorier om dagen.

3-healthy-meal

Spis naturlige kosttilskud

Du ved sikkert allerede, at når man når de 40, sænkes kroppens produktion af kollagen betydeligt, næsten 50%. Dette kan påvirke meget mere end bare din hud, for mangel på kollagen kan resultere i, at dine knogler og led svækkes betydeligt. Derfor bør du spise naturlige kosttilskud, som desuden kan hjælpe i kampen mod appelsinhud, strækmærker og hængehud.

Hold øje med dit stofskifte

Din stofskifterate er indikator for, hvor mange kalorier din krop skal bruge for at øge, opretholde eller tabe vægt. Tallet varierer og bestemmes på baggrund af alder, køn, hormonniveauer og andre faktorer. Du kan selv udregne din stofskifterate ved enten at finde en metode på internettet eller spørge din læge. Dette tal vil indikere, hvor mange kalorier du skal spise for at tabe dig og vil samtidig tage din alder med i udregningen.

4-scaleSpis rigtigt

Spis altid madvarer som er sunde og gør noget godt for dig og din krop. Dette inkluderer vand med citron, hørfrø, gode fibre i  morgenmaden, kanel, mandler, laks, fuldkorn, grønne bladgrøntsager og røde frugter. Vær opmærksom på, hvor meget du spiser i løbet af dagen.

Få godt med søvn

Søvn er vigtigt i alle aldre, men efter du runder de 40, har din krop et større behov for hvile for at kunne regenerere efter dine daglige aktiviteter. Der er ikke et præcist antal timer, som passer til alle, men sørg for at få mindst seks timers søvn og prøv på at undgå mere end 8 timer pr nat.

Både mangel på søvn og for meget søvn kan provokere kroppen til at lagre mere fedt. Hvorfor? Hvis du får for lidt søvn, vil din krop producere mere af stresshormonet kortisol, hvilket får dig til at spise mere. På den anden side, hvis du sover for meget uden at bevæge dig, vil din krop lagre en større del af det, du spiser, som fedt.

Gå regelmæssigt til lægen

Hvis du ikke synes, du taber dig på trods af sund kost, motion og den rigtige mængde søvn, kan det være, du lider af stofskifteproblemer, som f.eks. problemer med skjoldbruskkirtlen. Mange kvinder lider af for lavt stofskifte uden at være klar over det. Når kroppens stofskifte er for lavt, kan det ikke kun gøre det meget svært at tabe sig, det kan endda resultere i en vægtøgning på trods af en sund livsstil. Andre symptomer på problemer med skjoldbruskkirtlen er bl.a.: kronisk træthed, problemer med blodcirkulationen og kolde hænder og fødder.

FRA INTERNETTET