Hvad er virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer på den mentale sundhed?

Virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer indebærer, at de forværrer det mentale helbred gennem inflammatoriske og oxidative mekanismer.
Hvad er virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer på den mentale sundhed?

Sidste ændring: 25 januar, 2023

Masseproducerede ultraforarbejdede fødevarer har en række negative virkninger på vores mentale sundhed. Disse produkter indeholder inflammatoriske stoffer, som kan forringe den neurale plasticitet. Men virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer indebærer mere end det.

Det skal bemærkes, at disse fødevarer er fremstillet med kunstige tilsætningsstoffer af tvivlsom kvalitet. Disse kan også påvirke mikrobiotaen, som bestemmer passagen af giftige stoffer til hjerneområdet.

Hvad er virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer på den mentale sundhed?

Ifølge forskning offentliggjort i tidsskriftet Neurology øger regelmæssig indtagelse af industrielle ultraforarbejdede produkter forekomsten af demens og andre neurodegenerative sygdomme. En af årsagerne er, at deres tilstedeværelse i kosten påvirker ophobningen af toksiner i kroppen, såsom beta-amyloidforbindelser.

Det er vigtigt at bemærke, at ultraforarbejdede produkter også kan fremme dannelsen af frie radikaler i kroppen og deres efterfølgende aflejring i vævene.

Fra dette punkt vil aldringsprocesserne blive fremskyndet. Det har endda været muligt at forbinde indtagelsen af disse produkter med øget skrøbelighed hos ældre ifølge en undersøgelse offentliggjort i The Journals of Gerontology.

Afslutningsvis kan du finde nyere forsøg, der forbinder tilstedeværelsen af fabriksforarbejdede fødevarer i kosten med en højere forekomst af depression hos voksne. Risikoen er endnu højere, når niveauet af fysisk aktivitet er lavt.

Når alt kommer til alt, er forbedring af kosten og undgåelse af en stillesiddende livsstil to nøglepunkter, når målet er at bevare et godt helbred.

Under alle omstændigheder er det ikke alle ultraforarbejdede fødevarer, der er lige skadelige. De værste er dem, der er fremstillet med fedtstoffer af dårlig kvalitet, såsom raffineret kokosolie eller palmeolie. Disse er de mest inflammatoriske.

En hjerne lyser op i en rød farve for at illustrere virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer på hjernen

På det biologiske plan kan hjernen ophobe giftstoffer fra de ultraforarbejdede fødevarer, vi spiser.

Vi tror, at du måske også vil være interesseret i at læse dette: 7 hjertesunde fødevarer til kvinder

Virkningerne af ultraforarbejdede fødevarer på tarmmikrobiotaen

Den tætte kommunikation, der eksisterer mellem tarmen og hjernen, er nu kendt. Den formidles i vid udstrækning af mikrobiotaen, dvs. de mikroorganismer, der lever i fordøjelseskanalen.

Derfor vil opretholdelse af deres mangfoldighed og tæthed bidrage til at reducere risikoen for at få sygdomme. Blandt dem er depression, angst og neurodegenerative sygdomme.

Kosten kan i høj grad påvirke mikrobiotaens funktion og egenskaber. Simpelt sukker, kunstige tilsætningsstoffer og transfedtstoffer påvirker mikroberne i fordøjelseskanalen negativt. Dermed er der større sandsynlighed for, at giftstoffer krydser tarmbarrieren og når blodbanen og derefter spredes til forskellige væv.

For at undgå dette problem er det ikke kun nødvendigt at reducere forbruget af ultraforarbejdede fødevarer, men det er også afgørende at inkludere fermenterede fødevarer af mælkeoprindelse og fibre i tilstrækkelige mængder i vores rutiner.

I denne forstand anbefaler de vigtigste kostråd, at man indtager mindst 25 gram fibre hver dag for at opleve fordele.

Ikke alle fibre genererer den samme effekt. Den, der har større indvirkning på mikrobiotaen, er den opløselige type. Den øges i størrelse med vand og gærer. Det tjener som et energisk substrat for bakterier, og takket være det syntetiseres antiinflammatoriske forbindelser, såsom kortkædede fedtsyrer. Butyrat ville være et eksempel.

En sund mikrobiota til behandling af depression

Mikrobiota-tarm-hjerne-aksen studeres i stigende grad. Nyere forskning har vist, at det kan være muligt at forbedre kliniske tilstande af psykisk sundhed med en korrekt omkomposition af mikrobiotaen.

Med andre ord kan probiotika måske tilføjes til behandlingen af depression i den nærmeste fremtid. Modulatorer af bakteriefloraen kunne øge patienternes respons på antidepressive midler.

I overensstemmelse med denne tankegang ville en reduktion af ultraforarbejdede fødevarer i kosten være en beskyttende faktor for mental sundhed. En reduktion kan forbedre mikrobiotaen, og dermed vil risikoen for at udvikle depressive eller ængstelige kliniske tilstande kunne kontrolleres.

Deprimeret mand ligger under tæppe

Kostens rolle vil være afgørende i behandlingen af depressive tilstande ud over brugen af medicin.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Aflatoksiner i fødevarer: Hvad du skal vide

Ultraforarbejdede fødevarer skader den mentale sundhed

Ultraforarbejdede fødevarer har en negativ effekt på menneskers mentale sundhed. De øger niveauet af inflammation og oxidation i kroppen. De kan endda indeholde giftige elementer, der ophobes i vævene og forstyrrer den normale fysiologiske funktion.

Derfor bør deres tilstedeværelse i din kost begrænses mest muligt.

Ved at opretholde gode rutiner kan du forbedre dit mentale helbred. Et uundværligt aspekt er kvaliteten af din søvn samt fysisk træning og sunde vaner.

Psykisk sundhed er kompleks og har flere årsager. Forbedring eller forværring af den kan ikke tilskrives en enkelt faktor. Alligevel synes den negative rolle, som ultraforarbejdede fødevarer spiller, at være indlysende.

Det kan interessere dig ...
5 konsekvenser af overdrevet indtag af ultraforarbejdede fødevarer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
5 konsekvenser af overdrevet indtag af ultraforarbejdede fødevarer

Ultraforarbejdede fødevarer indeholder en række ingredienser, der er skadelige for menneskekroppen, hvis vi spiser dem i overskud.



  • Li H, Li S, Yang H, et al. Association of Ultraprocessed Food Consumption With Risk of Dementia: A Prospective Cohort [published online ahead of print, 2022 Jul 27]. Neurology. 2022;10.1212/WNL.0000000000200871. doi:10.1212/WNL.0000000000200871
  • Sandoval-Insausti H, Blanco-Rojo R, Graciani A, et al. Ultra-processed Food Consumption and Incident Frailty: A Prospective Cohort Study of Older Adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2020;75(6):1126-1133. doi:10.1093/gerona/glz140
  • Gómez-Donoso C, Sánchez-Villegas A, Martínez-González MA, et al. Ultra-processed food consumption and the incidence of depression in a Mediterranean cohort: the SUN Project. Eur J Nutr. 2020;59(3):1093-1103. doi:10.1007/s00394-019-01970-1
  • Castañeda Guillot, Carlos. “Microbiota intestinal y trastornos del comportamiento mental.” Revista Cubana de Pediatría 92.2 (2020).
  • Jimenez-Badilla, Iveth, and Luis Acuña-Amador. “Evidencias clínicas del uso de moduladores de la microbiota intestinal para el tratamiento de trastornos mentales: una revisión bibliográfica sistemática.” Psiquiatría Biológica 28.2 (2021): 100315.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.