World Digestive Health Day og tarmflora

World Digestive Health Day er et initiativ fra World Gastroenterology Organization, der etablerede det som en dag til at reflektere over mavetarmsygdomme. Dagens artikel vil fortælle dig mere om det.
World Digestive Health Day og tarmflora

Sidste ændring: 26 august, 2021

World Digestive Health Day finder sted hvert år efter forslag fra World Gastroenterology Organization (WGO). Det har fundet sted siden 2005 og har støtte fra mange andre organisationer, der er knyttet til emnet, og i sammenlagt 110 lande.

Den første fandt sted den 29. maj 1958 samtidig med den første verdenskongres for gastroenterologi i Washington, DC. Der definerede de oprettelsen af den verdensenhed, der grupperer specialet. Meget senere, i 2004, blev projektet om en World Digestive Health Day endelig til, og de lancerede det et år senere.

Hvert år er der et tema, et emne relateret til mavetarmsundhed, og de udvikler det over en periode på tolv måneder. De vælger derefter et andet tema det følgende år. Det er en måde at gøre folk opmærksomme på tilstande som mave- eller tyktarmskræft gennem stærke forebyggelseskampagner.

I dag bliver tarmflora mere og mere relevant. Dens pleje og den indflydelse, den kan have på udviklingen af lidelser, bliver forsket i rundt om i verden. Af denne grund er dens tilgang nu et vigtigt emne inden for fordøjelsessundhed.

World Digestive Health Day og tarmflora

Mikrobiom og mikrobiota er ikke de samme ting. Sidstnævnte er det sæt af mikroorganismer, der permanent lever i et område af kroppen. Til gengæld er mikrobiomet alle disse mikroorganismer plus det genetiske materiale, de besidder.

Bakterier befinder sig normalt i tarmen og undergår minimale ændringer under normale forhold. Faktisk udgør de mikrobiota i fordøjelseskanalen på grund af deres stabilitet. Desuden forekommer lidelser, der bliver systemiske, når der er en ændring.

Der er en forbindelse mellem tarmmikrobiom og autoimmune sygdomme, psykiatriske lidelser og degenerative patologier. Allergier er også en vigtig del af den menneskelige balance, fordi disse mikroorganismer ændrer dem.

World Digestive Health Day er en god dag til at gøre folk opmærksomme på, at mikrobiom næsten er som et personligt fingeraftryk. Tarmens bakterielle sammensætning er unik i hvert individ og repræsenterer et kendetegn for deres balance med det indre og ydre miljø.

Ændringer i livsstilsvaner påvirker det, ligesom kosten. Derudover er der en evolutionær proces af disse bakterier, der følger kroppens vækst og udvikling.

En illustration af en tarm

Fortsæt med at læse om: 12 symptomer på beskadiget tarmflora

Tre fødevarer til sund tarmflora

Fokus for World Digestive Health Day er på fordøjelseskanalens velbefindende. Derudover er en vigtig del af det tarmflora, der regelmæssigt er i dette område.

Alt, hvad vi spiser, påvirker tarmfloraen. Faktisk stimulerer nogle fødevarer den kontrollerede vækst af gode bakterier, mens andre ødelægger bakteriekolonier, hvilket tillader indtræden af skadelige bakterier.

Tre fødevarer kan beskytte og endda stimulere den normale tarmflora, og deres indarbejdelse i din kost vil holde eksterne agenter i skak.

Frugt og grønt

Disse indeholder en stor mængde kostfibre, en bestanddel af mad, vi ikke fordøjer. Det regulerer blot peristaltikken – fordøjelseskanalens bevægelse.

Desuden indeholder disse produkter præbiotika. Tarmbakterierne absorberer disse mikrofødevarer, og de hjælper med at styrke og udvikle sig i henhold til organismens behov.

Interessant nok afslørede videnskabelige fund med artiskokker, at disse kan øge antallet af Bifidus-bakterier i tarmen. Desuden beskytter denne gruppe af mikroorganismer tarmsundheden. Præbiotika findes også i linser, kikærter og fuldkorn.

Fermenterede produkter

Fermenterede fødevarer er dem, der allerede har gennemgået delvis bakteriel fordøjelse. Ved gæring tager mikroorganismer sukkeret i produktet og omdanner det til noget andet, såsom alkoholmolekyler.

Yoghurt er et klassisk eksempel på et gæret produkt. Tarmene modtager en dosis bakterier, der er til stede i stoffet, når du spiser det. Derefter bosætter flere af dem sig i tarmen for at fortsætte med at bo der.

Der er dog mere end yoghurt i de gærede muligheder for at fodre din tarmflora. Sauerkraut og kefir er almindelige fødevarer i visse geografiske områder, der opfylder dette kriterium.

Et billede af tarmflora

Få mere at vide: Hvordan lilla sauerkraut kan styrke tarmfloraen

Polyfenoler

Disse er forbindelser, der har øget mængden af videnskabelige undersøgelser vedrørende deres egenskaber. De findes i chokolade, vin, øl, mandler og blåbær.

En tilstrækkelig dosis polyfenoler øger andelen af Bifidus-bakterier i tarmen og har hjertebeskyttende virkning. Dette er dog ikke generelt, og hver polyfenol virker forskelligt i menneskekroppen.

World Digestive Health Day fokuserer på det mikroskopiske

Tarmmikrobiomet er mikroskopisk, i det mindste usynligt for det menneskelige øje. Ikke desto mindre betragtes disse bakterier nu som en del af mennesker. Takket være dem kan vi opretholde fordøjelsesstabiliteten, der giver os mulighed for at overleve.

Som du kan forestille dig, skal vi passe på dem ved at følge en afbalanceret sund kost, der nærer og stimulerer dem. Der er faktisk stadig meget forskning, der skal udføres om denne mikroskopiske verden, men vi kender allerede betydningen af deres indflydelse på menneskers sundhed.

Det kan interessere dig ...
Sådan kan man se, om ens tarmflora er beskadiget
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Sådan kan man se, om ens tarmflora er beskadiget

Opppustethed, luft i maven og langsom fordøjelse kan være et symptom på, at ens tarmflora er beskadiget. Vi vil fortælle, hvordan du kan identifice...



  • Castañeda Guillot, Carlos. “Update in prebiotics.” Revista Cubana de Pediatría 90.4 (2018).
  • García, Breixo Ventoso. Microbiota y metabolismo: la importancia de la microbiota en el correcto funcionamiento fisiológico. Vol. 4. 3Ciencias, 2017.
  • Moreno-Indias, Isabel. “Beneficios de los polifenoles contenidos en la cerveza sobre la microbiota intestinal.” Nutrición Hospitalaria 34 (2017): 41-44.
  • Moreira, Ana Paula Boroni, et al. “Influence of a high-fat diet on gut microbiota, intestinal permeability and metabolic endotoxaemia.” British Journal of Nutrition 108.5 (2012): 801-809.
  • Passos, Maria do Carmo Friche, and Joaquim Prado Moraes-Filho. “Intestinal microbiota in digestive diseases.” Arquivos de gastroenterologia 54.3 (2017): 255-262.