5 frugter til at afbalancere dit kolesteroltal

25 november, 2018
Det kan være en stor hjælp for os at tilføje disse frugter til vores kost. De kan hjælpe os til at få et bedre overordnet helbred og endda regulere vores kolesteroltal.

Kolesterol er et af de stoffer, som vores lever producerer. Det er vigtigt for vores helbred. Et ordentligt kolesteroltal er meget vigtigt for vores velvære og indre balance. I denne artikel vil vi snakke om 5 frugter til at afbalancere dit kolesteroltal.

Afbalancer dit kolesteroltal

Dette er vigtig information, fordi mange personer stadig tror, at kolesterol er dårligt og skadeligt.

Nøglen er at afbalancere dit kolesteroltal. Det er også vigtigt at afholde mængden af dårligt kolesterol eller LDL fra at blive forøget.

LDL er dårligt, fordi det er det stof, som ophober sig i vores pulsårer. Lidt efter lidt fratager det os vores gode helbred.

En anden information, vi bør huske på, er, at vores kroppe producerer kolesterol. Hvis vores kroppe producerer den korrekte mængde for os, så kan det udgøre en fare for vores kroppe at få kolesterol fra andre kilder.

Der er flere situationer, hvor vi bliver nødt til at være forsigtige. Nogle af disse situationer er, hvis vi er over 40 år gamle, overvægtige eller har en familiehistorie med højt kolesteroltal. I disse situationer bliver vi nødt til at være forsigtige med, hvad vi spiser.

I denne artikel ønsker vi at dele nogle informationer om at bekæmpe kolesterol. Vi kan gøre dette ved at ændre vores livsstil, undgå et stillesiddende liv og gøre vores kost mere farverig og fuld af smag.

Se også:

Fire kostvaner der kan regulere dit kolesteroltal

I dag vil vi fokusere på vores kost. Og hvilken bedre måde er der til at gøre den fuld af smag end ved at anvende frugter?

Ved at anvende disse fødevarer, kan vi afbalancere vores kolesteroltal.

1. Avocadoer, mere end en frugt rig på smag

Du vil måske spørge, “vil avocadoer virkelig hjælpe med at afbalancere mit kolesteroltal?” Svaret er ja. I virkeligheden behøver vi blot at spise en halv avocado om dagen. Sammen med en sund kost kan dette hjælpe os til at se forandringer i  vores kolesteroltal på omkring en måned.

  • Avocadoer er en sund kilde til enkeltumættede fedtstoffer. Disse hjælper ens hjertes tilstand.
  • Denne type fedt bliver omdannet til energi (det bliver ikke opbevaret). Det mindsker mængden af lipider i vores kroppe. Og det kan endda hjælpe os til at regulere vores blodsukker.
  • En anden vigtig information er forbundet med niacin. Niacin, som også kaldes B3-vitamin, hjælper med at afbalancere vores kolesteroltal.
  • Avocaoder er ikke den eneste fødevare, som har denne egenskab. Vi kan også spise asparges, pærer, kartofler, svampe, artiskokker og bønner. Disse hjælper allesammen til, at vi får B3-vitamin.

2. Pink grapefrugt, glimrende til at afbalancere ens kolesteroltal

Pink grape

Hvis man kan spise pink grapefrugt, så bør man gøre det. Grunden: få frugter har så mange positive effekter, samtidig med at det mindsker dårligt kolesterol.

  • Når det er sagt, så er det også vigtigt at vide, at det kun vil være effektivt, hvis man er konsekvent med det. Man bliver nødt til at spise en halv grapefrugt hver dag til morgenmaden. Man bør også være sikker på, at den er økologisk.
  • Ifølge en undersøgelse, der blev udgivet i  Journal of Agricultural and Food Chemistry, har grapefrugt fremragende fordele. For de personer, som har problemer med at kontrollere sit kolesteroltal med medicin, kan det hjælpe til at mindske deres kolesteroltal, hvis de spiser grapefrugt.
  • Antioksidanterne, som denne frugt har, er glimrende. Uden tvivl hjælper de med at øge personens livskvalitet takket være dets egenskaber, som beskytter hjertet.

Man bør også huske på, at grapefrugt kan føre til en dårlig reaktion kombineret med nogle typer medicin. Man bør tale om dette med sin læge eller apoteker.

3. Appelsinjuice til godt kolesterol

For at forstå, hvorfor appelsinjuice hjælper med at afbalancere ens kolesterol, så bliver vi nødt til at snakke om steroler.

  • Du har sikkert hørt om steroler. De har en kemisk opbygning lignende kolesterol.
    De er et naturligt stof, der findes i frugter såsom appelsiner, i nogle grøntsager, tørret frugt, frø og endda vegetabilske olier.
  • Steroler mindsker både det totale kolesteroltal og mængden af LDL i ens krop.
    Selvom appelsiner kun giver os en lille mængde af steroler, så gør de også noget andet. Appelsiner øger mængden af HDL eller godt kolesterol i vores krop.

Så vi bør spise appelsiner hver dag. Hvis vi samtidig følger en balanceret kost, så vil vi kunne se resultaterne næste gang, vi går til lægen.

Anbefalet læsning:

5 kostfejl, du skal undgå hvis du har højt kolesteroltal

4. Jordbær, en sund fristelse

Jordbaer
Jordbær er sunde. Og de kan hjælpe os til at mindske mængden af kolesterol. Men de er kun gode for os, hvis vi spiser dem så naturligt som overhovedet muligt. Det betyder intet sukker eller chokolade.

  • Jordbær, ligesom andre bær, mindsker mængden af lipoproteiner. Det betyder en mindre mængde af LDL.
  • Hvis vi kan, så bør vi spise mellem 10 og 15 jordbær om dagen. Dette skyldes, at de også kan mindske triglycerider takket være dets antioksidanter.

Nemme forandringer i ens kost, ligesom at øge mængden af røde frugter, som vi spiser, kan være meget nyttige. Røde frugter indebærer ting såsosm tranebær og endda røde vindruer. De hjælper vores hjertes helbred direkte.

5. Et æble om dagen… Afbalancerer dit kolesteroltal?

Et æble kan blive spist på mange forskellige måder. Det kan være sammen med havregryn om morgenen, i en salat med selleri og nødder til frokost eller endda som æblejuice om eftermiddagen.

Dette er en god ting at have med i sin kost. Man kan spise det, som man selv ønsker det, men man bør være konsekvent.

Grunden til, at æbler hjælper os med at afbalancere dit kolesteroltal, er på grund af dets skræl. Æbleskræl indeholder både pektin og polyfenoler.

Takket være dem kan vi bedre bearbejde kolesterol. Vi kan endda mindske de inflammatoriske molekyler, som ofte er fundet ved hjertekarsygdomme.

Vi ved, at frugt i sig selv aldrig vil være nok. Så vi bliver nødt til at foretage en ændring i vores kost. Dette kræver en indsats hver dag.

Noget så nemt som at tilføje frugt til vores salat for at give farve kan hjælpe med at afbalancere vores kolesteroltal. En anden mulighed er, at tage et æble med os, når vi går nogen steder. På denne måde har vi en sund snack til, når vi begynder at blive sultne.

Hvis vi bruger den viden, som vi har, så kan disse frugter udføre mirakler for vores helbred.

  • Abdelhamid AS., Brown TJ., Braiard JS., Biswas P., et al., Omega 3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascualr disease. Cochrante Database Syst Rev, 2018.
  • Gorinstein S., Caspi A., Libman I., Lerner HT., et al., Red grapefruit positively influences serum triglyceride level in patients suffering from coronary atherosclerosis studies in vitro and in humans. J Agric Food Chem, 2006.
  • Cheng Y., Xu C., Huang R., Song J., Li D., et al., Butyrate from pectin fermentation inhibits intestinal cholesterol absortion and attenuates atherosclerosis in apolipoprotein E-deficient mice. J Nutr Biochem, 2018. 56: 175-182.