Brug af durra og dets næringsmæssige egenskaber

I dag vil du opdage de næringsmæssige egenskaber i durra, der er et glutenfrit korn, du kan inkludere i dine opskrifter. Lær alt om det i denne artikel!
Brug af durra og dets næringsmæssige egenskaber

Sidste ændring: 22 juni, 2021

I dag vil vi fortælle dig om de næringsmæssige egenskaber i durra, der minder om mange andre kornsorter. Vi vil også fortælle dig, hvordan du kan bruge det i køkkenet.

Durra er et korn, der er egnet til direkte menneskelig indtagelse eller produktionen af alkoholiske drikkevarer. Det er også populært til fodring af kvæg, da det har en høj næringstæthed.

Det er vigtigt at bemærke, at durra er sjælden i de fleste vestlige lande, når det kommer til menneskelige diæter. Du kan dog bruge det til din fordel, da det er en fødevare med et højt indhold af komplekse kulhydrater og kostfibre. 

Næringsmæssige egenskaber i durra

Som vi allerede har nævnt, indeholder durra et højt antal kulhydrater. Specifikt indeholder det 72 gram per 100 gram.

Fra et energimæssigt synspunkt bidrager det med 329 kalorier per 100 gram, og det indeholder omkring 10,6 gram protein. Fedtstofferne er mindre signifikante, da det kun indeholder 3,4 gram lipider per 100 gram.

Blandt mikronæringsstofferne skiller vitamin B3 sig ud med 3,7 milligram og vitamin B9 med 20 milligram. Det indeholder kun 2 milligram natrium, hvorfor det er egnet for folk, der lider af forhøjet blodtrykDenne fødevare indeholder også andre mineraler såsom calcium, jern, kalium og fosfor. 

Brune kerner
Durra indeholder kostfibre og mineraler. Kalium og calcium er en del af dets komposition, og det bidrager positivt til knoglernes og hjertets sundhed. 

Du er måske også interesseret i: Fem mærkelige tegn på, at du lider af vitaminmangel

Fordele ved durra

Takket være de næringsmæssige egenskaber i durra er det gavnligt for kroppen. Vi vil fortælle dig om disse fordele og videnskabens holdning i forbindelse hertil.

Reduceret risiko for forstoppelse

Kostfibre har vist sig at være et afgørende næringsstof for at opretholde en sund fordøjelse. Kostfibre reducerer risikoen for forstoppelse ved at øge størrelsen på den fækale bolus og tarmens motilitet, hvilket fremmer hastigheden for transitten. 

Dette skabes af stimuleringen af mekanoreceptorer, der er lokaliseret i fordøjelseskanalens vægge. Disse udsender et nervesignal, der udløser mere intense peristaltiske bevægelser.

Kontrol af blodtrykket takket være de næringsmæssige egenskaber i durra

Et højt indtag af natrium er negativt, når det kommer til at opretholde et hensigtsmæssigt blodtryk. Egenskaberne hos kalium til at udøve den modsatte funktion er dog interessante, når det kommer til at kompensere.

Ifølge forskning, der blev publiceret i International Journal of Cardiology, reducerer dette mineral faktisk blodtrykket. Den gode nyhed er, at durra indeholder en betydelig mængde kalium. Af den årsag kan det være en god idé at inkludere denne fødevare i kosten hos dem, der lider af hjertesygdomme.

Øget knogletæthed

Calcium er et af de elementer, der afgør knogletætheden. Der er evidens for, at assimilationen af dette i tarmen er meget større, når koncentrationen af D-vitamin er tilstrækkelig.

I ethvert tilfælde vil indtaget af dette mineral gennem kosten reducere risikoen for at udvikle knogleskørhed betydeligt. Durra indeholder calcium, så tilstedeværelsen af dette korn i kosten anses for at være positivt for knoglesundheden. 

Kontraindikationer ved durra

Durra indeholder en substans, hydrocyansyre, der kan forårsage helbredsproblemer, hvis det indtages i overdrevne mængder. For at undgå problemer bør du undgå at spise bladene og stilken, da det er her, den højeste koncentration af denne giftige substans findes.

Det er også en god idé at koge det i 45 minutter for at deaktivere resterne af denne substans. Ellers kan du opleve problemer såsom hovedpine. 

Ligeledes er du nødt til at tage i betragtning, at der er folk, der har udviklet allergi over for denne fødevare. I dette tilfælde bør du ekskludere det fra din kost på grund af den reaktion, det producerer, hvilket kan føre til alvorlige lidelser såsom chok.

Hvordan kan durra blive brugt i madlavningen?

Durra bliver brugt i madlavningen ligesom ethvert andet kornprodukt. Den bedste måde at tilberede det på er med vand, som vi allerede har nævnt, i mindst 45-60 minutter over middel varme.

Herfra kan du bruge det som et tilbehør til kød, som en ingrediens i en sauce eller endda som en del af en salat. Det er vigtigt ikke at overskride tilberedningstiden, så det ikke ender med at få en tyggegummi-agtig konsistens, der kan være ubehagelig.

Det kan være brugbart for folk, der lider af cøliaki, at inkludere durra i deres kost.

De næringsmæssige egenskaber i durra gør det til et glutenfrit alternativ

Durra er et korn, der kan udfylde funktionen fra mange kornsorter, der er en del af den almindelige kost.

Det har den fordel, at det ikke indeholder gluten, hvilket gør det egnet for folk, der lider af cøliaki eller intolerance. Visse forbehold er dog nødt til at blive taget, når man tilbereder det, for at undgå dets giftighed.

Det er et fremragende valg til at fuldende dit indtag af kostfibre. Det garanterer også indtaget af komplekse kulhydrater med en lav glykæmisk værdi. Det kombineres godt med saucer, og det er fantastisk pynt.

Nu da du kender til de næringsmæssige egenskaber i durra, hvad venter du så på? Giv det et forsøg!

Det kan interessere dig ...
10 fantastiske ting, majsstivelse kan bruges til
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
10 fantastiske ting, majsstivelse kan bruges til

Majsstivelse er stivelse fra majs eller fint mel. Det er et produkt, som vi som regel kan finde i køkkenet til at lave lækre opskrifter.



  • Christodoulides S, Dimidi E, Fragkos KC, Farmer AD, Whelan K, Scott SM. Systematic review with meta-analysis: effect of fibre supplementation on chronic idiopathic constipation in adults. Aliment Pharmacol Ther. 2016 Jul;44(2):103-16
  • Filippini T, Violi F, D’Amico R, Vinceti M. The effect of potassium supplementation on blood pressure in hypertensive subjects: A systematic review and meta-analysis. Int J Cardiol. 2017 Mar 1;230:127-135.
  • Goltzman D, Mannstadt M, Marcocci C. Physiology of the Calcium-Parathyroid Hormone-Vitamin D Axis. Front Horm Res. 2018;50:1-13.
  • Quiroga, Patricia N., and Valentina Olmos. “Revisión de la toxicocinética y la toxicodinamia del ácido cianhídrico y los cianuros.” Acta toxicológica argentina 17.1 (2009): 20-32.