Er det muligt at leve 100 år?

Er det muligt at blive 100 år gammel eller mere? Ifølge forskere er det muligt. Få alt at vide om svaret på dette spørgsmål her.
Er det muligt at leve 100 år?

Sidste ændring: 26 juli, 2022

Dette spørgsmål bliver stillet af tusindvis af mennesker rundt om i verden: Er det muligt at leve 100 år? Ifølge flere undersøgelser er det muligt at leve et helt århundrede.

For at gøre det skal du naturligvis begynde med sundere vaner fra en tidlig alder. Du kan i det mindste forlænge din forventede levetid en hel del ved at blive sundere. I denne artikel vil vi se nærmere på, om det er muligt at leve 100 år.

Nøglerne til at leve 100 år

Det er ikke et uforklarligt mirakel eller en løgn at sælge et middel til evigt liv. Der er simpelthen visse vaner, du skal have for at leve et længere liv.

Du lever måske ikke 100 år, men mere end 80 eller 90 år, forudsat at der ikke sker en tragedie. Og det bedste af det hele er, at du gør det på en sund måde og nyder hver eneste dag! Følgende nøgler søger at sikre et sundt og fuldkomment liv, hvilket på lang sigt vil resultere i flere og bedre leveår.

1. Hold øje med din krop og vær opmærksom på, hvad den fortæller dig

Hver dag skal du være opmærksom på de signaler, din krop giver dig. Skriv ned, hvordan du har det generelt, om du har sovet godt, og om du føler smerter eller ubehag. For at være mere præcis kan du f.eks. også skrive dit blodtryk ned.

Fortsæt på denne måde i tre måneder, og begynd forfra. Analysér derefter resultaterne. Når du går til lægen eller rapporterer om smerter, vil du således være mere præcis med datoer eller tidspunkter, hvor du begyndte at få det dårligt.

Vi tror, at du måske også vil være interesseret i at læse dette: Få mere at vide om de forskellige typer af aldring

2. Regelmæssighed i dit liv for at leve 100 år

Kroppen har brug for orden og vaner. Det gælder f.eks. altid at stå op på samme tid, gå i seng på samme tid hver dag, spise på samme tid osv. Det mindsker fysisk stress og opretholder den indre balance.

Kroppen sætter pris på regelmæssighed i alle sine aktiviteter, lige fra mad til søvn, motion og arbejde. Prøv ikke at arbejde over eller blive sent oppe for at studere, da dette vil påvirke dit helbred på en holistisk måde.

3. Spis naturligt

Friske grøntsager

Spis friske og lokale sæsonprodukter så meget som muligt for at leve længere og sundere.

Jo mere naturlig maden er, jo bedre er den. Derudover skal det, du putter i munden, opfylde andre krav, f.eks. være friskt og sæsonbestemt. Dette sikrer det korrekte indtag af næringsstoffer.

Prøv at handle i en butik i dit nabolag frem for store supermarkeder. Det er mere sandsynligt, at du får frugt og grøntsager af høj kvalitet på f.eks. et marked.

4. Spis det, der er godt for dig

Hvis du ved, at mælk er dårligt for dig, så skær det ud af dit liv lidt efter lidt. Hvis for meget pasta giver betændelse i din tarm, så undgå det. Hvis appelsiner giver dig halsbrand, er der mange andre frugter til rådighed.

Hvis din læge har ordineret en bestemt diæt, så følg den. Hvis du har diabetes, skal du ikke spise slik. Hvis du lider af højt kolesteroltal, skal du holde op med at spise fedt osv.

På den anden side har en af hemmelighederne ved at kunne leve 100 år (eller i det mindste være tæt på) at gøre med madglæde. Spis ikke bare af pligt eller fordi det er frokosttid. Spis det, du kan lide, og hvis det ikke er helt i orden, kan du reducere portionen, men sørg for at nyde din sunde kost.

5. Spring ikke morgenmaden over for at leve 100 år

Vi bør under ingen omstændigheder springe morgenmaden over. Og pas på: Det handler ikke bare om at indtage en simpel kop kaffe, mens du klæder om for at tage på arbejde.

En udgivelse fra det videnskabelige tidsskrift Nutrition Today fremhæver vigtigheden af en god morgenmad. I den forstand er det normalt bedst at spise en, der indeholder sunde kornsorter, frugt, mejeriprodukter og fibre, mens du sidder ved bordet og om muligt taler med din familie eller laver noget, du nyder.

Der bør ikke være tv i baggrunden, og du bør ikke rejse dig op med få minutters mellemrum for at lægge dine ting i tasken eller lægge makeup!

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Fem kraftfulde grøntsager, man bør spise

6. Tag ikke stoffer og ryg ikke

Undgå at tage stoffer og ryge. Et moderat forbrug er ikke engang OK her, for hver cigaret du ryger eller lille stof du indtager, øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og kræft.

7. Slap af på arbejdet

Kvinde på kontor slapper af for at kunne leve 100 år

At mindske stress på arbejdet er en af de bedste måder at sikre, at du lever længere (og lykkeligere).

Det kan virke umuligt at opnå, men det er det slet ikke. Lad ikke andre menneskers problemer tære på dit sind og din krop. Hvis du har en chef, der er meget på farten, kan du få ham eller hende ned i gear og formidle din ro i sindet. American Psychological Association har udgivet en meget interessant vejledning til bekæmpelse af dette problem.

Prøv at gå udenfor i din frokostpause, gå en tur eller spis i en park. Andre idéer?

  • Rejs dig op, mens du sidder ved dit skrivebord.
  • Træk vejret dybt.
  • Gå ikke i stramtsiddende tøj.
  • Luk øjnene i et par sekunder for at slappe af.
  • Lad ikke andres nerver påvirke dig.

8. Oprethold en passende vægt for at leve 100 år

Overvægt eller fedme øger chancerne for at lide af forskellige sygdomme, især kroniske sygdomme. Det drejer sig om alt fra hjertesygdomme til gigt, kolesterol og diabetes.

Ved at tabe dig vil du f.eks. lette presset på dine knæ. Kontakt en ernæringsekspert for at planlægge en afbalanceret kost.

9. Bevar en god kropsholdning

Mand på kontor har ondt i ryggen

Dårlig kropsholdning kan forårsage muskelsmerter, gigt, dårlig blodcirkulation, åndedrætsforstyrrelser, hovedpine, træthed og endda forstoppelse.

Uanset om du arbejder hele dagen siddende eller stående, skal du bevare en korrekt kropsholdning. Det betyder, at du skal holde ryggen ret, skuldrene lavt, nakken og hovedet i samme position.

Dårlig kropsholdning er ensbetydende med muskelsmerter, gigt, dårlig blodcirkulation, åndedrætsbesvær, hovedpine, træthed og endda forstoppelse.

10. Bevæg din krop

En stillesiddende livsstil tager år af dit liv. Når du bruger mange timer på at sidde foran computeren, kan du tage på i vægt. Desuden kan det påvirke kolesterol-, fedt- og blodsukkerniveauet, øge produktionen af appetithormoner og bidrage til væskeophobning og cellulite.

Gå, vær aktiv, dyrk sport, og vælg en aktivitet, der er sjov for dig. Mindst 30 minutter om dagen er indiceret ifølge WHO.

11. Hold dig i godt selskab

En lykkelig familie

Vi er sociale væsener, så at omgive os med godt selskab er en af de bedste måder at passe på vores helbred på.

At være i kontakt med mennesker får os til at passe bedre på vores helbred og hygiejne og tvinger os til at indgå i samtaler. Desuden producerer et godt møde med venner hormoner, der fører til lykke, for ikke at nævne fordelene ved at være i et forhold. Vi er trods alt sociale væsener, og det gør os lykkelige!

Ændr dine vaner for at leve et sundt liv, og du vil være tættere på at opfylde drømmen om at leve 100 år!

Det kan interessere dig ...
Vidste du, at grøn te forlænger levetiden?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Vidste du, at grøn te forlænger levetiden?

Antioxidanterne i grøn te hjælper med at reducere dannelsen af frie radikaler. Vi ønsker at tale om, hvordan grøn te forlænger levetiden.