Få mere at vide om de forskellige typer af aldring

Aldring sker ikke på samme måde for alle. Generelt varierer det afhængigt af den enkeltes helbredstilstand, vaner og miljø.
Få mere at vide om de forskellige typer af aldring

Sidste ændring: 18 april, 2022

Det er ikke alle, der har de samme typer af aldring, og folk lever nu længere globalt set. For første gang i historien har størstedelen af befolkningen en forventet levetid på 60 år eller mere.

WHO har anslået, at mellem 2015 og 2050 vil procentdelen af klodens indbyggere over 60 år næsten fordobles fra 12 % til 22 %. I Spanien er den forventede levealder f.eks. 80,5 år for mænd og 85,9 år for kvinder, og sidstnævnte er den højeste forventede levetid i Europa.

Alle lande står således over for store udfordringer med hensyn til at sikre, at sundheds- og socialsystemerne er forberedt på at klare denne demografiske ændring. For at gøre dette er vi nødt til at vide, hvilke typer af aldring der findes, og hvilken type aldring der er mest hensigtsmæssig.

I denne artikel forklarer vi dette i detaljer.

Typer af aldring: Hvad forstår vi ved aldring?

Aldring defineres som den kronologiske passage af tid for den menneskelige organisme. Derudover er det i biologien en akkumulering af flere cellulære og molekylære skader over tid, hvilket fører til en nedgang i både fysiske og mentale kapaciteter, og til gengæld øges risikoen for sygdom og død.

Desuden giver den stigende levealder nye muligheder. I løbet af disse ekstra leveår kan folk foretage nye aktiviteter som f.eks. at fortsætte sine studier, starte et nyt erhverv eller genoptage gamle hobbyer.

Udviklingen af disse muligheder afhænger imidlertid i høj grad af den vigtigste faktor: Sundhed. Hvis ældre mennesker kan leve ved godt helbred, vil de som regel kunne gøre de samme ting som en ung person.

Hvis der derimod opstår mange invaliderende sygdomme, vil deres livskvalitet blive betinget. Det er her, de forskellige typer af aldring forekommer.

Kvinde måler blodtryk

Ældningsprocessen ledsages af forskellige ændringer, der påvirker helbredet.

Hvad påvirker aldringen?

Forandringer i aldringen følger ikke den samme linje for alle. Tværtimod sker aldring meget forskelligt hos hver enkelt af os og påvirkes af et væld af faktorer, der betinger os. Først og fremmest er de vigtigste elementer i aldring følgende:

  • Genetiske faktorer.
  • Tidens gang og den naturlige slitageproces.
  • Biologiske faktorer som f.eks. forringelse af kroppens systemer.
  • Livsstil, miljø og sociale situationer.

Det er overraskende, men forskere har fundet ud af, at helbredet ikke så meget svækkes på grund af den brug, vi gør af kroppen, men på grund af manglende brug. Et eksempel på dette er pensionering. Desuden kan kroppen i høj grad ændres og kan forbedres eller vedligeholdes ved fysisk og mental træning.

Egenskaber, der ændrer sig med alderen

Desværre ændrer de særlige kendetegn sig med tiden, også når vi taler om os selv. De karakteristika, der kendetegner alderdommen, omfatter de nedenstående:

  • Heterogenitet: Der er stor variabilitet i menneskers aldring. Nogle stillesiddende personer laver ingen fysisk aktivitet og lever i mange år. Andre derimod tilbringer deres liv i job, der kræver mental smidighed, og når de går på pension, udvikler de en sygdom, der fører til hurtigere aldring.
  • Sårbarhed: Høj risiko for sygdom og skrøbelighed.
  • Komorbiditet: Der er ofte flere sygdomme, der opstår samtidig med hinanden (dominoeffekt).
  • Iatrogene faktorer: Personer, der tager mange lægemidler eller tager medicinen på den forkerte måde. Derfor kan disse lægemidler give betydelige bivirkninger. Det er meget almindelige problemer, som kan gå ubemærket hen og forårsage større sårbarhed.
  • Præcisering: De kan præsentere hyppige sociale underskud. Mange ender med at leve i isolation, hvilket øger skrøbeligheden.
  • Nedsat tilpasningsevne over for forandringer (sociale, miljømæssige og biologiske): Jo ældre de bliver, jo mindre bliver deres komfortzone.
  • Afhængighed af andre mennesker.
  • Negative stereotyper skabt af samfundet giver næring til negative holdninger til ældre mennesker.

Når man kender alle de faktorer og karakteristika, der påvirker os, og som øges med alderen, er der forskellige måder at ældes på, afhængigt af livstype, genetik og det miljø, der omgiver os.

Ældrer mand symboliserer de forskellige typer af aldring

I alderdommen sker der ændringer i den fysiske og mentale sundhed. Disse påvirkes af vaner, miljø og genetik.

Hvilke typer af aldring findes der?

På grund af alt det ovenstående kan aldring ske på forskellige måder:

  • Senescens: Normal aldring, der får os til at miste funktioner lidt efter lidt på en naturlig måde.
  • Succesfuld aldring: Aldring, der varer indtil 90-100 års alderen.
  • Sund aldring (WHO): Aldring uden afhængighed, uden handicaps.
  • Aktiv aldring (WHO): Aldring med maksimal bevarelse af funktionsevnen og med fuld fysisk, mental og social aktivitet.

Gode vaner for sund aldring

Den bedste måde at ældes på ville være at gøre det sundt ved at kombinere aktiv aldring.

Inden 2020 foreslog Verdenssundhedsorganisationen (WHO), at mennesker over 65 år skulle kunne nyde deres fulde sundhedspotentiale og spille en aktiv rolle i samfundet.

For at opnå dette bør der tages hensyn til at fremme sundhed ved at fokusere på at fremme vaner som f.eks:

  • Balanceret ernæring.
  • Daglig fysisk og mental aktivitet.
  • De ældres samspil i samfundet.
  • Et sundt miljø.
  • En social- og velfærdspolitik.
  • Hjælp og støtte.

Det kan konkluderes, at den forventede levetid generelt set hænger sammen med en persons vaner og miljø. For at leve en sund og fredelig alderdom anbefaler specialisterne derfor, at man følger de ovenstående råd.

Desuden er det tilrådeligt at gå til lægen regelmæssigt for at opdage eventuelle sundhedsproblemer hurtigt.

Det kan interessere dig ...
Råd til at håndtere aldring
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Råd til at håndtere aldring

Aldring behøver ikke at være en dårlig ting. Det handler om at finde aktiviteter, der holder os sunde. Få tips til at håndtere aldring.



  • Abades Porcel M, Rayón Valpuesta E. El envejecimiento en España: ¿un reto o problema social? Gerokomos. 2012; 23(4): 151-155
  • Sanchis Sánchez E, Igual Camacho C, Sánchez Frutos J, Blasco Igual MC. Estrategias de envejecimiento activo: revisión bibliográfica. Fisioterapia. 2014; 36(4): 177-186.
  • Organización Mundial de la Salud. Informe mundial sobre el envejecimiento y la salud. Ginebra, 2015. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/envejecimiento-y-salud
  • Chamorro ST. Vejez y sociedad multicultural, 2002. Disponible en: http://www.ugr.es/~pwlac/G18_05Sol_Tarres_Chamorro.html
  • Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. Guía para el envejecimiento activo y saludable, 2014.
    Granda Vega E. Prolongando y mejorando la vida. Farm Profesional. 2002; 16(6): 6-10.
    Martín Lesende I, Martín Zurro A, Moliner Prada A, Aguilera García L. Envejecimiento activo, la mejor «receta» para prevenir la dependencia. Rev Esp Geriatr Gerontol. 2007; 42(2): 4-6