Hvad er superkvinde syndrom?

22 november, 2020
Superkvinde syndrom opstår hos kvinder, der mener, at de er i stand til at gøre alt uden at bede om hjælp. Over tid kan det forårsage følelser af frustration, skuffelse og stress. Hvordan kan vi bekæmpe det? Læs med for at finde ud af det!

Har du nogensinde hørt om superkvinde syndrom? Det er ret gængs hos kvinder, der spiller Wonder Woman og kan udføre tusind opgaver uden at vise tegn på træthed.

Før du lærer mere om det, er det vigtigt at slå fast, at dette syndrom indtil videre ikke er i nogen manualer til diagnose. Det er heller ikke en lidelse, og det har ikke nogen officiel anerkendelse af det medicinske samfund.

Hvorfor taler vi så om dette emne mere og mere for hver dag? Svaret er, at antallet af kvinder, der er således, er stigende. Emnet har derfor fået mere opmærksomhed.

Hvad er superkvinde syndrom?

Træt kvinde ved computer

Meget ligesom superman komplekset opfører superkvinder sig, som om alle omkring dem er inkompetente. Med andre ord er det kun dem, som kan udføre opgaverne ordentligt. Disse kvinder har også tendens til at kræve meget af sig selv, så de opfører sig, som enhver superhelt ville gøre. De er stærke, udødelige og de lader til at have kræfter til at bekæmpe alt.

Det er dog nødvendigt at slå fast, at dette slet ikke kun er positivt. Dette syndrom kan faktisk nemt forårsage følelsesmæssig udmattelse, fordi nogle studier forbinder det med stress.

Som beskrevet i forskning i emnet kan disse kvinder opleve skyldfølelse, kronisk træthed, forstyrrende tanker og endda angst og depression, når de ikke længere kan leve op til deres egne forventninger.

Før man oplever disse negative symptomer, er det derfor bedst at reflektere lidt for at sikre, at man ikke lider af superkvinde syndrom. Selvom det kan synes som en god ting, så kan det have skadelige konsekvenser over længere tid.

Læs også: Tegn og symptomer på høje østrogenniveauer

Hvordan er kvinder med superkvinde syndrom?

Overordnet set er disse ting blandt de mest fremtrædende karaktertræk:

  • De udfører individuelle opgaver og arbejder ikke godt i grupper.
  • De uddelegerer aldrig ansvarsområder. Derimod føler de sig stolte, når de opnår tingene alene.
  • De beder aldrig om hjælp, end ikke i deres værste øjeblikke.
  • Deres ego er stort.
  • De er som regel stolte kvinder, der aldrig viser tegn på svaghed.
  • De accepterer alle opgaver tildelt til dem på arbejdet, selv hvis de er ved at kollapse eller oplever en følelsesmæsig krise.
  • De føler, at de vil blive set som svage eller uduelige, hvis de beder om hjælp.

Er der nogen fordele ved at være en superkvinde?

Nogle kvinder – og dele af samfundet – finder det desværre fordelagtigt at være en superkvinde. Det er typisk på grund af de følgende årsager:

  • En følelse af styrke og intelligens.
  • Det er tilfredsstillende, at andre roser alle de ting, man kan gøre.
  • Det føles rart at være i stand til at hjælpe andre.
  • Øget selvtillid og motivation.

Personerne omkring superkvinder har det selvfølgelig også godt nogle gange, fordi hun gør deres liv nemmere ved at tage sig af alt! Det har dog også mange ulemper.

Udmattet kvinde grundet superkvinde syndrom

Hvis du kan identificere dig med superkvinde syndrom, så er det meget vigtigt at vide, at denne livsstil kan føre til mange problemer såsom de følgende:

  • Når man altid er tilgængelig over for andre, mister man fokus på sit eget arbejde.
  • Man kan opleve frustration, fordi ens styrke og opmærksomhed er fokuseret på andre.
  • Føle sig drænet for al energi, især sidst på dagen.
  • Man kan føle sig vred på sig selv eller bemærke en underliggende følelse af at være blevet forladt.
  • Man har kun lidt tid til sig selv, efter man har hjulpet andre.
  • Man føler sig skuffet, når folk ikke værdsætter ens indsats.

Alle disse ting kan føre til betydelige problemer med det psykiske helbred, såsom angst og depression, hvis det står på i længere tid eller kombineres med stress.

Hvordan ved man, om man lider af superkvinde syndrom?

Hvis du har et af disse symptomer, så lider du måske af dette syndrom:

  • Stress.
  • Problemer med at få sovet.
  • Ikke at føle sig særlig afslappet.
  • Mål, som ikke kan nås eller er meget krævende.
  • Mangel på evne til at sige “nej”, når man bliver tildelt en opgave.
  • Ængstelig efter at færdiggøre alt.

Hvis du opdager nogle af disse karaktertræk, så bør du arbejde på at forbedre din egen velvære, hvilket gøres ved at prøve at ændre dette skadelige mønster.

Gå ikke glip af: Kvinders kampdag: for en mere egalitær fremtid

Sådan kan man behandle dette syndrom

  • Anerkend, at du er et menneske. Sandheden er, at du er langt fra en superhelt. Du skal acceptere, at du simpelthen ikke kan gøre alt selv. Ved at gøre det løber du risikoen for at blive syg.
  • Glem din lyst til at kontrollere alt. Hvor meget du end prøver, så vil tingene ikke altid gå, som du ønsker det. Du skal give plads til usikkerhed og til, at tingene kan ske af sig selv.
  • Husk, at alle er ansvarlige for deres eget liv. Det er fint at ønske at hjælpe andre, men det bliver skadeligt, når du gør alt for dem.
  • Lær at uddelegere. Andre kan også udføre opgaver, og de kan udføre dem ordentligt. Opfør dig ikke, som om folk er inkompetente. Det vil kun begrænse deres potentiale til at vokse.
  • Søg hjælp, hvis det er nødvendigt. Det kan være godt for mange at få noget ekstra støtte og vejledning fra en terapeut eller psykolog, uanset hvad grunden er. Hvis du føler, du har brug for noget ekstra støtte, så må du aldrig tøve med at bede om det.

Følg disse vejledninger, så vil du blive forbløffet over dit potentiale til at opleve ro. Fokusér på dig selv og begynd at prioritere. Det er muligt at få en bedre livskvalitet.

  • Arlene Oramas Viera. (2013). “Estres Laboral Y SÍNDROME DE BURNOUT EN DOCENTES CUBANOS De Enseñanza Primaria. Ministerio De Salud Pública De Cuba Escuela Nacional De Salud Pública Instituto Nacional De Salud De Los Trabajadore. https://doi.org/Abraham, A. (2000). El enseñante es también una persona. Conflictos y tensiones en el trabajo docente. Barcelona: Gedisa. Aguayo, R., Vargas, C., de la Fuente E. & Lozano, L. (2011). A meta-analytic reliability generalization study of the Maslach Burnout Inventory. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11(2), 343-361.
  • Elola, J. (2015). “La multitarea baja el rendimiento.”
  • M del Pilar, Q. (2011). El Impacto de las Nuevas Tecnologías y las Nuevas Formas de Relación en el Desarrollo. Revista de Psicología Educativa. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n2a3
  • Salinas., D. (2012). Estrés. In Prevención y afrontamiento del estrés laboral.