Hvordan man behandler tyngdefornemmelse i maven naturligt

Tung mave er en irriterende følelse, som de fleste af os har oplevet på et eller andet tidspunkt. Heldigvis findes der naturlige måder at lindre den på. I denne artikel vil vi give dig nogle tips.
Hvordan man behandler tyngdefornemmelse i maven naturligt
Maricela Jiménez López

Skrevet og kontrolleret af læge Maricela Jiménez López.

Sidste ændring: 21 marts, 2022

Tyngdefornemmelse i maven er et meget almindeligt problem i dag på grund af den mad, vi spiser. Vi lider ofte af det efter et meget stort måltid eller et måltid med for meget fedt.

Hvis man ikke spiser afbalanceret, har travlt eller spiser for meget, er det også med til at forværre situationen. Desuden er følelsesmæssige aspekter som bekymringer eller stress også udløsende faktorer.

Opdag nogle hjemmebehandlinger mod tyngdefornemmelse i maven i denne artikel.

Anbefalinger til behandling af tyngdefornemmelse i maven

Hvis du normalt spiser retter med meget fedt, stærke krydderier eller desserter med for meget raffineret sukker samt alkoholholdige drikkevarer, er det mere almindeligt at lide af dette problem.

Årsagen er, at maven har sværere ved at behandle usunde fødevarer. Det er det, der gør, at man føler sig tung eller oppustet efter at have spist, fordi fordøjelsessystemet arbejder på højtryk.

Det første skridt til at undgå problemet med tyngdefornemmelse i maven er at holde øje med, hvad man spiser, især når det drejer sig om pølser, stegt mad, tunge saucer og desserter, der er fyldt med raffineret sukker, eller alkoholholdige drikkevarer. Disse er dårlige på alle måder, fordi de øger kolesteroltallet og skader vores generelle sundhed.

En afbalanceret kost er grundlaget for et sundt liv og dermed en sund mave. Sørg for at spise mere frugt end slik, flere grøntsager end kød og en begrænset mængde saucer, olie, friture og fed mad.

Når du skal tilberede mad, skal du vælge rå eller dampet mad. Du kan også sørge for, at du får nok calcium og magnesium i din kost. Disse hjælper med den tyngde og surhed, der skyldes dårlig fordøjelse.

Fed mad, der kan forårsage tyngdefornemmelse i maven

Sunde vaner, der gavner fordøjelsen

Når du ved, at du skal spise meget – f.eks. til en middag med venner eller en fest – så spis langsomt, mens du tygger maden godt. På den måde vil alting blive mere “bearbejdet” i din mave.

Faktisk anbefales det at spise langsomt i alle tilfælde – ikke kun tunge ved måltider. Sørg for at vælge lette middage og spis en snack mellem måltiderne, f.eks. frugt eller nødder.

Efter middagen kan du spise yoghurt til dessert, fordi det indeholder probiotika, der hjælper fordøjelsen og forbedrer tarmfloraen.

I mellemtiden anbefales det ikke at gå i seng lige efter middagen. Sørg for at vente mindst 30 minutter eller en time, især hvis du har spist mere end én ret eller et tungere måltid.

Øvelser til lindring af tyngdefornemmelse i maven

Nogle yogaøvelser kan hjælpe dig med at forbedre dit kredsløb og din fordøjelse ved at stimulere maven. Du kan f.eks. ligge på ryggen, mens du bøjer benene og vikler armene om dem og trykker forsigtigt på maven. Dette vil også hjælpe med luft i maven og fremme cirkulationen i benene og dermed forhindre følelsen af oppustethed.

Faktisk hjælper moderat fysisk aktivitet med at fjerne gasser og reducere symptomerne hos patienter, der er ramt af mavesmerter og tyngdefornemmelse i maven.

Vi tror også, at du vil nyde at læse denne artikel: Fordøjelsesenzymer: Hvad gør de?

Hjemmemidler til behandling af tyngdefornemmelse i maven

Citronsaft i glas

At drikke citronsaft kan bidrage til at øge surhedsgraden i maven og fremme en bedre fordøjelse.

Når du lider af tyngdefornemmelse i maven regelmæssigt (eller efter en tung middag), kan du drage fordel af egenskaberne ved visse lettilgængelige fødevarer. Blandt de mest anbefalede er:

  • Citronsaft: Dette er ideelt til halsbrand, surhed og tyngdefornemmelse i maven. Du skal blot presse en citron og fylde resten af koppen eller glasset med vand. Tilsæt en spiseskefuld natron. Dette vil hurtigt lindre følelsen af tyngde. Hvis du ikke har natron, kan du spise en banan eller madbanan og derefter drikke citronsaften med vand. Dette kan reducere gastritis (betændelse i maven) og også neutralisere mavesyrer.
  • Yoghurt med papaya: Dette tjener til at fremskynde fordøjelsesprocessen. Hvis du føler dig meget tung selv lang tid efter at have spist, skal du indtage naturlig yoghurt med nogle stykker papaya. Du kan også tilføje en skive kiwi eller ananas. Disse frugter indeholder enzymer, der hjælper med at fremskynde fordøjelsen. Hvis du har problemer med forstoppelse, kan du tilføje en teskefuld kanel på toppen.
  • Vand med mynte og citron: Bland et glas koldt vand (endnu bedre, hvis det er med brus) med saften fra en halv citron og nogle mynteblade. Tilsæt isterninger, og drik for at blive forfrisket og også for at fremskynde fordøjelsen, da det vil aktivere mavesyrerne.
  • Appelsiner: Hvis du spiser en appelsin efter middagen, vil du forbedre din fordøjelse, og du vil ikke føle dig tyngde i maven. Denne citrusfrugt, såvel som citron eller grapefrugt, hjælper med at afgifte leveren, stimulerer produktionen af galde, er ansvarlig for fordøjelsen af lipider og giver en følelse af friskhed og lethed i maven.

Infusioner til behandling af tyngdefornemmelse

Kamillete kan hjælpe på tyngdefornemmelse i maven

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Fire medicinske planter, der kan lindre fordøjelsesbesvær naturligt

Disse urteteer eller infusioner er meget gode til at behandle symptomerne på tyngdefornemmelse i maven:

  • Artiskok-infusion: Dette er ideelt efter at have spist fede fødevarer, såsom rødt kød, oste, stegt mad eller fastfood. Du skal blot tilberede den med en håndfuld artiskok eller boldo og mynte.
  • En kamille- og anisinfusion: Tilbered en teskefuld kamilleblomster, en teskefuld fennikelfrø, en teskefuld mjødurt, en teskefuld anisrod og en teskefuld krognål i en tekande. Hæld en halv liter vand i den. Lad det trække i fem minutter, og server det derefter. Du kan drikke op til tre kopper om dagen (det anbefales dog ikke til gravide kvinder).
  • Rosmarin-infusion: Når vandet kommer i kog, tilsættes fire spiseskefulde rosmarinblade. Lad det koge i ca. fire minutter. Dæk til og lad det trække. Si derefter og drik det i løbet af dagen. Hvis du har lyst, kan du tilføje et par dråber citronsaft. Ud over at hjælpe dig med mavebesvær er det et ufejlbarligt middel mod dårlig ånde. For at opnå denne fordel skal det indtages i ni dage.
  • En grøn te med anis og kanel: Du kan lade være med at drikke din sædvanlige kop kaffe eller almindelig te til fordel for denne lækre infusion. Den indeholder nogle anisfrø, kanelstænger, appelsinskal og rooibos. Den kan også være nyttig ved problemer med luft i maven, til at berolige angst eller til at dæmpe trangen til at spise slik.

Billederne er venligst udlånt af Alpha, Grand Velas Riviera Maya, lablascovegmenu, Lucy Fisher og JD.

Det kan interessere dig ...
Smerter i navlen: 11 årsager og mulige løsninger
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Smerter i navlen: 11 årsager og mulige løsninger

Smerter i navlen forårsager ofte stort ubehag og afbryder de daglige aktiviteter. Vi fortæller dig 11 årsager, og hvordan du løser det.




Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.