Ketoner kosttilskud: Hvad er de, og hvordan virker de?

Vi vil forklare, hvad ketoner kosttilskud er, og hvad de bruges til. De er et af de mest moderne kosttilskud i forbindelse med udholdenhedssport.
Ketoner kosttilskud: Hvad er de, og hvordan virker de?

Sidste ændring: 14 august, 2023

Ketoner kosttilskud kan have gavnlige virkninger på aerob sportsudøvelse. Disse organiske syrer, der produceres i leveren, kan bruges til at generere energi.

Men beviserne er i øjeblikket uklare i denne henseende. På trods af det er brugen af dem blevet moderne i nogle sportsgrene, som det er tilfældet med cykling. De, der bruger dem, hævder, at de har positive effekter på udnyttelsen af energisubstrater.

Før vi begynder, er det vigtigt at bemærke, at markedet for kosttilskud er meget bredt. Sørg altid for at vælge kvalitetsprodukter, der har den relevante certificering.

Ellers tager du måske unødvendige risici. Hvis du er i tvivl, skal du kontakte en ekspert i sportsernæring for at få gode råd og altid bruge de bedst egnede stoffer.

Hvad bruges ketoner kosttilskud til?

Ketoner kosttilskud bruges normalt i forbindelse med den ketogene diæt for at forbedre tilgængeligheden af energi. De kan også indtages sammen med kulhydrater for at fremkalde en større anvendelse af ketonerne selv som brændstof og dermed spare glykogen og forbedre præstationen under en udholdenhedsbegivenhed. Evidensen i denne henseende er dog meget begrænset.

Ved at indtage eksogene ketoner opnår man en stigning på op til 1-5 mmol/L af disse forbindelser i blodet afhængigt af genetiske faktorer og den type kost, der anvendes. Dette medfører en lavere brug af glukose som den vigtigste energikilde.

I betragtning af at udtømningen af glukose i kroppen er afgørende for træthed, kunne man tro, at følelsen af træthed ville blive forsinket ved hjælp af en sådan strategi.

Dette tilskud indtages dog oftest i forbindelse med en ketogen diæt. Dette fremmer også tilpasninger i retning af større effektivitet i beta-oxidationen af lipider, hvilket vil øge den atletiske præstation over tid.

Alligevel anbefales det normalt ikke at konkurrere under disse kulhydratfrie forhold. Generelt set er det vigtigt at indtage mindst 4 gram kulhydrater pr. kg kropsvægt om dagen, hvis man vil præstere maksimalt. Dette fremgår af en undersøgelse offentliggjort i Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care.

Fødevarer til en ketodiæt
Ketoner kosttilskud bruges til at forbedre præstationen i aerobe sportsgrene.

På samme måde er de en del af de nuværende tilskudsstrategier inden for udholdenhedssport. Målet er at udskyde træthed ved at undgå glukose- og glykogendepletering, men ved at tilføre en stor mængde sukker i hver time af træningen. Dette understøttes af videnskaben.

Ketoner kosttilskud og restitution

Ud over de virkninger, der er nævnt ovenstående, spekuleres der i, at indtagelse af ketoner kosttilskud også kan forbedre restitutionen efter intens fysisk anstrengelse. Dette skyldes, at det påvirker visse fysiologiske veje med en antiinflammatorisk karakter.

På denne måde ville smerten i de følgende dage blive reduceret, hvilket muliggør en behagelig tilbagevenden til sportsudøvelse meget hurtigere. Der mangler dog forsøg, der kan bekræfte denne påstand.

På nuværende tidspunkt er de næringsstoffer, der har vist sig at have en relevant effekt på inflammatoriske mekanismer, omega-3-fedtsyrerne. Faktisk er indtagelsen af dem endda forbundet med en lavere risiko for muskelskader. Selv når der opstår vævsoverrivninger, øges det daglige behov for at muliggøre en hurtig tilbagevenden til arbejdet.

Forskellige sunde fødevarer
På nuværende tidspunkt er der ingen uigendrivelige videnskabelige beviser for fordelene ved at bruge ketoner kosttilskud.

Der er en del forskning, der har forsøgt at belyse virkningerne af ketoner kosttilskud på skeletmuskulaturens adaptive processer efter træning. Et eksempel er offentliggjort i Journal of Physiology .

Der er dog ikke fundet nogen afgørende resultater til dato, selvom nogle fysiologiske veje giver mening. Det er nødvendigt at fortsætte med at analysere brugen af dem for at nå frem til solide beviser.

Andre kosttilskud til at øge præstationsevnen

Selvom ketoner kosttilskud ikke har tilstrækkelige beviser til at indgå i et tilbagevendende mønster, er der andre stoffer, der er i stand til at øge præstationsevnen betydeligt.

Det mest udbredte af dem alle er kreatin. Det er i stand til at forbedre maksimal styrke og kraftværdier. Selv det maksimale iltforbrug kan forbedres. Kkropssammensætningen vil også blive positivt påvirket.

På samme måde indtages koffein ofte. I dette tilfælde er det et alkaloid, der ændrer udnyttelsen af energisubstrater under sportsudøvelse.

Det, det opnår, er at generere en besparelse af glukose og glykogen og oxidere mere fedt for at opfylde kaloriebehovet. Dette vil forsinke træthedens indtræden, ud over de virkninger, det har på centralnervesystemet.

Ketoner kosttilskud: En mulig måde at øge sportspræstationen på

Som du har set, er ketoner kosttilskud en række elementer, der kan hjælpe med at øge sportspræstationen i udholdenhedsaktiviteter. Deres virkning vil være mere markant i kulhydratfrie sammenhænge, selvom det også er muligt at introducere dem i kosten, når der indtages sukker. Alligevel er de hidtidige resultater ikke helt klare, så brugen af dem kan være en døgnflue.

Som det sidste skal man huske på, at der i verden af sportstilskud er mange stoffer, der bruges i en vis periode og derefter næsten ikke længere markedsføres.

Det skyldes, at der med årene kommer forsøg frem, der viser, at de er ubrugelige, så atleterne holder op med at inkludere dem i deres rutiner. Derfor er det altid vigtigt at holde sig opdateret eller få gode råd af en fagperson.

Det kan interessere dig ...
10 forskellige måder at følge intermitterende faste på
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
10 forskellige måder at følge intermitterende faste på

At følge intermitterende faste er en af de mest populære måder at tabe sig på. Vi fortæller dig de forskellige varianter, der kan anvendes.


Alle citerede kilder blev grundigt gennemgået af vores team for at sikre deres kvalitet, pålidelighed, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikel blev betragtet som pålidelig og af akademisk eller videnskabelig nøjagtighed.


  • Gonzalez, J. T., & Wallis, G. A. (2021). Carb-conscious: the role of carbohydrate intake in recovery from exercise. Current opinion in clinical nutrition and metabolic care24(4), 364–371. https://doi.org/10.1097/MCO.0000000000000761
  • Calder P. C. (2017). Omega-3 fatty acids and inflammatory processes: from molecules to man. Biochemical Society transactions45(5), 1105–1115. https://doi.org/10.1042/BST20160474
  • Evans, M., Cogan, K. E., & Egan, B. (2017). Metabolism of ketone bodies during exercise and training: physiological basis for exogenous supplementation. The Journal of physiology595(9), 2857–2871. https://doi.org/10.1113/JP273185

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.