Langsom transittid forstoppelse: Alt, hvad du bør vide

9. september 2020
Langsom transittid, foruden at forårsage forstoppelse, kan også forårsage oppustethed og smertefulde tarmbevægelser. Lær mere om det og hvordan det bliver behandlet, i denne artikel.

Langsom transittid forårsager langsom fordøjelse og forstoppelse hos dem, der lider af det. Det manifesterer sig som regel med ændringer i transittiden i tarmene, hvilket gør tarmbevægelser langsommere end normalt, gør afføringen hårdere og forårsager smertefulde tarmbevægelser.

Overordnet set, kan langsom transittid have mange årsager. For eksempel, er det ofte relateret til en stillesiddende livsstil og en forkert kost, der ikke indeholder nok fiber. Det kan endda være på grund af ubalance i tarmene eller sygdomme. Det gør det til et ret gængst problem.

Det kan forårsage problemer med helbred og velvære, hvis man ikke er i stand til at komme af med sin afføring. I denne artikel, vil vi derfor forklare dig alt, hvad du har brug for at vide, om langsom transittid og hvordan man behandler det.

Hvad er langsom transittid?

Som vi nævnte ovenfor, gør langsom transittid musklerne langsommere og svagere end normalt. Dette får afføringen til at bevæge sig meget langsomt, hvilket får afføringen til at blive hård. Når det sker, er det logisk, at der er forstoppelse.

Personen, der lider af denne tilstand, kan ikke komme af med sin afføring. Og når de gør, er det smertefuldt. Det kan endda også gøre ondt i anus eller rektum. Langsom transittid er også ledsaget af en udspilet mave og luft i maven.

I nogle tilfælde, kan det forårsage hæmorider på grund af den anstrengelse, som personen lægger i at prøve at komme af med afføringen. Disse personer føler sig faktisk ofte mætte og har endda dårlig ånde om morgenen på grund af luft i tarmene.

Kvinde på toilet har ondt i maven

Du vil måske også synes om denne artikel: Mango mod forstoppelse

Hvad forårsager langsom transittid?

Det meste af tiden, er denne situation forårsaget af ting, som ikke er relateret til sygdomme, såsom alder. Det sker oftere hos ældre personer end yngre personer. Et stillesiddende liv kan også forårsage det.

Dette er faktisk en af de mest bemærkelsesværdige risikofaktorer for udviklingen af langsom transittid. Motion gør hele kroppen aktiv. Det hjælper også med at få tarmene til at bevæge sig.

Usund kost og dårlige spisevaner er også en gængs årsag. Ved at følge en kost fattig på fiber og væske øger man sandsynligheden for at lide af denne lidelse.

Det er også vigtigt at bemærke, at bestemte lægemidler er forbundet med dette problem, især anvendelsen af afføringsmidler. Afføringsmidler stimulerer tarmene. Hvis en person tager dem i lang tid, vil ens tarme derfor vænne sig til dem, hvilket fører til den modsatte effekt.

Selvom det er mindre gængst, kan langsom transittid også være et symptom på en stofskiftesygdom og en skade på nerverne. Det opstår, når det påvirker en af nerverne, der stimulerer bevægelsen af dette organ, såsom en skade i rygraden.

Peristaltik skyldes langsom transittid

Denne artikel vil måske interessere dig: Disse 5 drikkevarer lindrer forstoppelse

Hvad kan man gøre for at behandle det?

Det første, du bør gøre, hvis du lider af dette problem, er at tale med en læge. De vil sikkert anbefale ændringer i din kost og livsstil for at hjælpe med at løse dette problem naturligt.

For det første, er det vigtigt at introducere flere fødevarer, der er rige på fiber, såsom frugter og grøntsager. Eksperter anbefaler også at mindske sit indtag af mejeriprodukter og forarbejdede fødevarer. Ligeledes er det vigtigt at drikke nok vand.

Sammen med din kost, bør du motionere dagligt. Det kan føre til bedring blot at gå en time om dagen. Nogle eksperter anbefaler også at skifte stilling, når man er på toilettet, for at fremme udskillelsen af afføring. For eksempel, kan du prøve at sidde på hug.

Hvis du stadig har brug for afføringsmidler, bør du prøve nogle naturlige fordøjelsesfremmende midler. Grøn te og bestemte frugter, såsom kiwi, kan hjælpe. Lavementer er også en løsning. Man bør dog kun bruge dem, hvis en læge anbefaler det.

Selvom langsom transittid som regel har en fysiologisk årsag og kan blive behandlet med små ændringer, såsom dem vi anbefalede ovenstående, er det bedst at tale med en læge, hvis man ikke får det bedre. De vil foreslå de relevante tests og kunne afgøre den bagvedliggende årsag.

  • Intestino perezoso: síntomas, nutrición y remedios naturales. (n.d.). Retrieved January 19, 2020, from https://es.blastingnews.com/salud-belleza/2016/01/intestino-perezoso-sintomas-nutricion-y-remedios-naturales-00745919.html
  • Los peligros de un intestino “perezoso” | CuidatePlus. (n.d.). Retrieved January 19, 2020, from https://cuidateplus.marca.com/enfermedades/digestivas/2010/10/04/peligros-intestino-perezoso-20676.html
  • Síndrome del intestino perezoso: todo lo que debes saber sobre este problema digestivo. (n.d.). Retrieved January 19, 2020, from https://www.elespanol.com/ciencia/salud/20191218/sindrome-intestino-perezoso-debes-saber-problema-digestivo/452705267_0.html