Få mere at vide om quercetin: Fordele, anvendelse, kilder og andet

Quercetin er et plantepigment, der er kendetegnet ved sin antioxidant og antiinflammatoriske virkning. Hvilke fødevarer indeholder det?
Få mere at vide om quercetin: Fordele, anvendelse, kilder og andet

Sidste ændring: 25 august, 2022

Kender du fordelene ved quercetin? Det er et naturligt fytokemisk stof, som du kan finde i en lang række planter og fødevarer. Selv om det spiller en vigtig rolle som pigment, er det også kendt for sit potentiale til at fremme fysisk og psykisk velvære.

Især har det, som det fremgår af en artikel i det videnskabelige tidsskrift ACS Omega, lovende bioaktive virkninger, der virker som antidiabetisk, antioxidant, antiinflammatorisk, sårhelende og kardiovaskulært middel.

Faktisk undersøges dets potentiale til forebyggelse og behandling af flere sygdomme lige nu. Hvad siger videnskaben om det? Hvad er dets vigtigste kilder? I denne artikel vil vi besvare disse spørgsmål.

Hvad er quercetin?

Quercetin er et plantepigment, der tilhører gruppen af flavonoider. Det er ansvarligt for at give farve til forskellige frugter, blomster og grøntsager. Men ud over dette er det værdsat for sine antioxidant og antiinflammatoriske kvaliteter. Navnet kommer fra det latinske ord quercetum, der betyder “egeskov”.

Selv om dets biotilgængelighed tidligere blev undervurderet, ved man nu, at den er relativt højere end for andre fytokemikalier. Desuden anslås det at være det mest udbredte flavonoid i vores kost, idet en gennemsnitlig person indtager 10 til 100 mg om dagen gennem maden (der er mere end 20 fødevarekilder, der indeholder det).

Fordele og anvendelse af quercetin

Forskere har i flere årtier anset quercetin for at være af stor biologisk betydning på grund af dets antioxidant evne. Som det fremgår af en artikel i Pharmacognosy Reviews , spiller denne type flavonoid en vigtig rolle i beskyttelsen af cellerne mod skader forårsaget af frie radikaler.

Frie radikaler er ustabile molekyler, der er forbundet med udviklingen af en lang række kroniske sygdomme. Deres overdrevne produktion ændrer de cellulære funktioner og fører til udvikling af hjerte-, stofskifte- og neurodegenerative sygdomme. Hvordan hjælper quercetin så? Lad os se på det!

Reduktion af inflammation

Mange kroniske sygdomme er relateret til kronisk inflammation. Til gengæld er det blevet fastslået, at tilstedeværelsen af høje niveauer af frie radikaler aktiverer inflammatoriske gener og fører til en overdreven reaktion.

I denne henseende er tilskud af quercetin gavnligt, da dets antioxidant potentiale hæmmer de frie radikaleres negative virkninger. Tilsvarende reducerer det markører for cellulær inflammation.

I denne henseende har det amerikanske tidsskrift for klinisk ernæring rapporteret, at quercetin i forskning dæmpede ekspressionen af inflammatoriske gener, herunder tumornekrosefaktor-alfa (TNFα) og interleukin-6 (IL-6)-molekyler.

I mellemtiden har forskning i Journal of the American Nutrition Association beskrevet, at tilskud med 500 mg quercetin dagligt i 8 uger reducerede inflammatoriske markører hos kvinder med leddegigt. Dette var forbundet med et fald i stivhed og smerte.

Hænder med leddegigt

Quercetin kan reducere ubehag, smerte og stivhed ved leddegigt.

Pleje af hjertekarsystemet

En af grundene til, at quercetin bidrager til pleje af hjertekarsystemet, er dets evne til at få blodkarrene til at slappe af. På grund af dette hjælper indtagelse af quercercetin med at reducere risikoen for forhøjet blodtryk.

Forskning, der blev offentliggjort i Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics, rapporterede, at dette flavonoid har vasodilaterende virkninger og hjælper med at sænke forhøjet blodtryk.

Dette blev også bekræftet i en nylig gennemgang, der blev offentliggjort i Journal of the American Heart Association, som fastslog, at indtagelse af 500 mg quercetin om dagen var nyttigt til at reducere det systoliske og diastoliske blodtryk med henholdsvis 5,8 mm Hg og 2,6 mm Hg i gennemsnit.

Til gengæld tyder oplysninger, der er offentliggjort i European Journal of Medicinal Chemistry, på, at quercetin også hæmmer oxidation af dårligt kolesterol (LDL), hvilket er afgørende for at kontrollere den kardiovaskulære risiko.

Forebyggelse af neurodegenerative lidelser

Antioxidanter spiller en vigtig rolle i forbindelse med at reducere risikoen for neurodegenerative lidelser. Især quercetin er blevet anerkendt som et neurobeskyttende middel.

En undersøgelse, der er offentliggjort i Oxidative Medicine and Cellular Longevity, viser, at dette stof stimulerer det naturlige forsvar mod oxidativt stress og mindsker risikoen for Alzheimers sygdom og demens.

Lindre allergisymptomer

Quercetins antiinflammatoriske aktivitet har positive virkninger i bekæmpelsen af allergier. I Iranian Journal of Allergy, Asthma and Immunology blev det rapporteret, at denne antioxidant hjalp med at kontrollere jordnødderelaterede anafylaktiske reaktioner hos mus.

I mellemtiden har andre undersøgelser vist, at det hjælper med at undertrykke kemikalier, der fremmer inflammation, såsom histamin. Det er på nuværende tidspunkt uklart, om de samme virkninger ville forekomme hos mennesker.

Kræftbekæmpende egenskaber

Quercetin er ikke en alternativ kur mod kræft. Det bør på ingen måde erstatte medicinske behandlinger mod denne sygdom. Der er dog tegn på, at det spiller en forebyggende rolle mod kroniske lidelser, der er forbundet med oxidativ stress og inflammation, såsom neoplasmer.

Forskning i tidsskriftet Plos One fandt frem til, at dette fytokemiske stof bidrager til at hæmme kræftcellers spredning betydeligt. For at være mere præcis, så forbinder reagensglas- og dyreforsøg dette stof med forebyggelse af kræft i følgende væv:

Forebyggelse af for tidlig aldring

Aldring er en biologisk proces, som ikke kan stoppes. Konstant udsættelse for frie radikaler fremskynder den imidlertid. Heldigvis kan naturlige stoffer som quercetin bidrage til at stoppe eller bremse den.

En undersøgelse i Nature Medicine forbinder optagelsen af dette middel med en øget forventet levetid. Det tyder også på, at det hjælper med at beskytte cellerne og reducere aldringsmarkører.

Lignende resultater blev rapporteret i en anden undersøgelse i The American Journal of Chinese Medicine, som konkluderede, at quercetin udøver genoprettende fordele på dermale fibroblaster.

Kontrol af blodsukkerniveauet

I flere undersøgelser har quercetin vist sig at have fordele med hensyn til at sænke blodsukkerniveauet. En litteraturgennemgang, der er offentliggjort i Biomedicine and Pharmacotherapy, beskriver, at dette flavonoid har et antidiabetisk potentiale og kan reducere risikoen for komplikationer i forbindelse med diabetes.

Røde æbler i kurv

Røde æbler er en vigtig kilde til quercetin og kan indtages hyppigt.

Risici og mulige bivirkninger af quercetin

Quercetin er kendt for sine mange fordele, men det er ikke uden bivirkninger, især ikke når det tages som et tilskud. En rapport i Molecular Nutrition and Food Research beskriver, at indtagelse af mere end 1000 mg om dagen kan resultere i følgende symptomer:

  • Oppustet mave.
  • Hovedpine.
  • En prikkende fornemmelse.
  • Kvalme.

I de fleste tilfælde anses det dog for at være sikkert og forårsager ikke komplikationer.

Den bedste måde at indtage det på er gennem fødevarer, der indeholder det. Hvis det tages i kosttilskud, bør det dog undgås i følgende tilfælde:

  • Gravide og ammende kvinder.
  • Personer, der gennemgår en antibiotikabehandling.
  • Personer, der tager medicin mod forhøjet blodtryk.
  • Personer med diagnosticerede kroniske sygdomme (konsultér først din læge).

Det er vigtigt at tage hensyn til, at de fleste undersøgelser af quercetin er udført på dyr eller i laboratoriet. Derfor er det ikke muligt at sige med sikkerhed, at det medfører væsentlige fordele hos mennesker. Derfor bør det ikke være en førstevalgsbehandling.

Vigtigste kilder til quercetin

Quercetin giver mange fordele, når det indtages gennem visse fødevarer. Det er ofte koncentreret i skrællen eller det ydre lag. De vigtigste kilder er som følger:

  • Broccoli.
  • Kirsebær.
  • Tomater.
  • Skalotteløg.
  • Grønkål.
  • Røde druer.
  • Kapers.
  • Grøn og sort te.
  • Røde æbler.
  • Rød bladsalat.
  • Peberfrugter (gule og grønne).
  • Løg (røde og hvide).
  • Bær (tranebær, blåbær og hindbær).

Mængden af quercetin varierer i de enkelte fødevarer og afhænger nogle gange af vækstbetingelserne. Det fås dog også i kommercielle kosttilskud, enten i kapsel- eller pulverform.

Foreslåede doser er normalt mellem 500 og 1000 mg pr. dag. For optimal absorption er samtidig indtagelse af C-vitamin eller enzymer som bromelain indiceret.

Hvad skal vi huske på om quercetin og dets fordele?

Quercetin er en af de mest anbefalede flavonoider til at fremme et godt helbred. Der er beviser for, at det har et antiinflammatorisk og antioxidant potentiale. På den måde spiller det en rolle i forebyggelsen af flere sygdomme.

Selv om det fås som kosttilskud, er det bedst at få det gennem kosten. Mange fødevarer indeholder det, og i øvrigt giver disse også andre vigtige næringsstoffer.

Det kan interessere dig ...
Mjødurt: Mulige fordele og kontraindikationer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Mjødurt: Mulige fordele og kontraindikationer

I naturmedicin er mjødurt værdsat for sine smertestillende og antiinflammatoriske egenskaber. Udforsk dens vigtigste anvendelsesmuligheder.



  • Anand David, Alexander Victor et al. “Overviews of Biological Importance of Quercetin: A Bioactive Flavonoid.” Pharmacognosy reviews vol. 10,20 (2016): 84-89. doi:10.4103/0973-7847.194044
  • Bischoff SC. Quercetin: potentials in the prevention and therapy of disease. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008 Nov;11(6):733-40. doi: 10.1097/MCO.0b013e32831394b8. PMID: 18827577.
  • Anand David, Alexander Victor et al. “Overviews of Biological Importance of Quercetin: A Bioactive Flavonoid.” Pharmacognosy reviews vol. 10,20 (2016): 84-89. doi:10.4103/0973-7847.194044
  • Hunter P. The inflammation theory of disease. The growing realization that chronic inflammation is crucial in many diseases opens new avenues for treatment. EMBO Rep. 2012 Nov 6;13(11):968-70. doi: 10.1038/embor.2012.142. Epub 2012 Oct 9. PMID: 23044824; PMCID: PMC3492709.
  • Boots AW, Haenen GR, Bast A. Health effects of quercetin: from antioxidant to nutraceutical. Eur J Pharmacol. 2008 May 13;585(2-3):325-37. doi: 10.1016/j.ejphar.2008.03.008. Epub 2008 Mar 18. PMID: 18417116.
  • Chuang CC, Martinez K, Xie G, Kennedy A, Bumrungpert A, Overman A, Jia W, McIntosh MK. Quercetin is equally or more effective than resveratrol in attenuating tumor necrosis factor-{alpha}-mediated inflammation and insulin resistance in primary human adipocytes. Am J Clin Nutr. 2010 Dec;92(6):1511-21. doi: 10.3945/ajcn.2010.29807. Epub 2010 Oct 13. PMID: 20943792.
  • Javadi F, Ahmadzadeh A, Eghtesadi S, Aryaeian N, Zabihiyeganeh M, Rahimi Foroushani A, Jazayeri S. The Effect of Quercetin on Inflammatory Factors and Clinical Symptoms in Women with Rheumatoid Arthritis: A Double-Blind, Randomized Controlled Trial. J Am Coll Nutr. 2017 Jan;36(1):9-15. doi: 10.1080/07315724.2016.1140093. Epub 2016 Oct 6. PMID: 27710596.
  • Patel RV, Mistry BM, Shinde SK, Syed R, Singh V, Shin HS. Therapeutic potential of quercetin as a cardiovascular agent. Eur J Med Chem. 2018 Jul 15;155:889-904. doi: 10.1016/j.ejmech.2018.06.053. Epub 2018 Jun 27. PMID: 29966915.
  • Costa LG, Garrick JM, Roquè PJ, Pellacani C. Mechanisms of Neuroprotection by Quercetin: Counteracting Oxidative Stress and More. Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:2986796. doi: 10.1155/2016/2986796. Epub 2016 Jan 24. PMID: 26904161; PMCID: PMC4745323.
  • Khansari N, Shakiba Y, Mahmoudi M. Chronic inflammation and oxidative stress as a major cause of age-related diseases and cancer. Recent Pat Inflamm Allergy Drug Discov. 2009 Jan;3(1):73-80. doi: 10.2174/187221309787158371. PMID: 19149749.
  • Zhou J, Fang L, Liao J, Li L, Yao W, Xiong Z, Zhou X. Investigation of the anti-cancer effect of quercetin on HepG2 cells in vivo. PLoS One. 2017 Mar 6;12(3):e0172838. doi: 10.1371/journal.pone.0172838. PMID: 28264020; PMCID: PMC5338765.
  • Hashemzaei M, Delarami Far A, Yari A, Heravi RE, Tabrizian K, Taghdisi SM, Sadegh SE, Tsarouhas K, Kouretas D, Tzanakakis G, Nikitovic D, Anisimov NY, Spandidos DA, Tsatsakis AM, Rezaee R. Anticancer and apoptosis‑inducing effects of quercetin in vitro and in vivo. Oncol Rep. 2017 Aug;38(2):819-828. doi: 10.3892/or.2017.5766. Epub 2017 Jun 28. PMID: 28677813; PMCID: PMC5561933.
  • Deng XH, Song HY, Zhou YF, Yuan GY, Zheng FJ. Effects of quercetin on the proliferation of breast cancer cells and expression of survivin in vitro. Exp Ther Med. 2013 Nov;6(5):1155-1158. doi: 10.3892/etm.2013.1285. Epub 2013 Sep 3. PMID: 24223637; PMCID: PMC3820718.
  • Su Q, Peng M, Zhang Y, Xu W, Darko KO, Tao T, Huang Y, Tao X, Yang X. Quercetin induces bladder cancer cells apoptosis by activation of AMPK signaling pathway. Am J Cancer Res. 2016 Jan 15;6(2):498-508. PMID: 27186419; PMCID: PMC4859676.
  • Xu M, Pirtskhalava T, Farr JN, Weigand BM, Palmer AK, Weivoda MM, Inman CL, Ogrodnik MB, Hachfeld CM, Fraser DG, Onken JL, Johnson KO, Verzosa GC, Langhi LGP, Weigl M, Giorgadze N, LeBrasseur NK, Miller JD, Jurk D, Singh RJ, Allison DB, Ejima K, Hubbard GB, Ikeno Y, Cubro H, Garovic VD, Hou X, Weroha SJ, Robbins PD, Niedernhofer LJ, Khosla S, Tchkonia T, Kirkland JL. Senolytics improve physical function and increase lifespan in old age. Nat Med. 2018 Aug;24(8):1246-1256. doi: 10.1038/s41591-018-0092-9. Epub 2018 Jul 9. PMID: 29988130; PMCID: PMC6082705.
  • Sohn EJ, Kim JM, Kang SH, Kwon J, An HJ, Sung JS, Cho KA, Jang IS, Choi JS. Restoring Effects of Natural Anti-Oxidant Quercetin on Cellular Senescent Human Dermal Fibroblasts. Am J Chin Med. 2018;46(4):853-873. doi: 10.1142/S0192415X18500453. Epub 2018 May 8. PMID: 29737207.
  • Andres S, Pevny S, Ziegenhagen R, Bakhiya N, Schäfer B, Hirsch-Ernst KI, Lampen A. Safety Aspects of the Use of Quercetin as a Dietary Supplement. Mol Nutr Food Res. 2018 Jan;62(1). doi: 10.1002/mnfr.201700447. Epub 2017 Dec 19. PMID: 29127724.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.