7 skadelige fødevarer, som fødevareeksperter undgår

Der er mange fødevarer, som bør undgås, da de indebærer en stor risiko for madforgiftning. Lad os se, hvilke det er.
7 skadelige fødevarer, som fødevareeksperter undgår
Mariel Mendoza

Bedømt og godkendt af læge Mariel Mendoza.

Sidste ændring: 22 december, 2022

Nogle gange kan visse fødevarer, som vi tror er sunde og gavnlige for os, være skadelige for vores sundhed. Enten på grund af deres sammensætning eller på grund af den måde, som vi har besluttet at indtage dem på. Der er f.eks. mange fisk og skaldyr, som det er vigtigt at tilberede godt, før vi kommer dem i munden, da vi ellers kan blive inficeret og syge.

At informere os godt om, hvad vi skal have på vores tallerken, og hvordan det er blevet tilberedt, er den bedste måde at undgå fordøjelsesbesvær, madforgiftning og andre lignende ubehageligheder.

Fødevaresikkerhed er vigtig. For at hjælpe dig med dette vil vi optrævle nogle af de vigtigste myter og fakta om de 7 fødevarer, der kan være skadelige for dit helbred.

1. Rå østers: Potentielt skadelige fødevarer

Rå østers er potentielt skadelige fødevarer

I de seneste år har der været en stigning i antallet af tilfælde af mennesker, der er ramt af vibriose. Denne sygdom skyldes bakterien Vibrio vulnicus, som findes i kystområder, hvor der lever østers.

Ved at fungere som et filter i havvandet kan østers være vært for denne bakterie og efterfølgende inficere os, når vi spiser dem rå. Da østers ikke ændrer udseende eller smag, er der ingen mulighed for at vide, hvilke østers der er forurenede og hvilke der ikke er det, så det er nødvendigt at tilberede dem korrekt.

Kort sagt bør østers altid tilberedes. Kogt, stegt eller ristet vil de stadig være lækre. En god mulighed for at bevare deres fremragende smag er at bage dem og spise dem med en krydret sauce.

2. Friskpresset juice

Nogle specialister mener, at friskpresset juice, selv om den er frisk, let kan blive forurenet med vira og bakterier, når der ikke opretholdes en ordentlig hygiejne (dvs. når hænder og frugt ikke vaskes før håndtering, eller når flere ting tilberedes på samme tid, og der opstår krydskontaminering osv.

Samtidig indeholder juice en stor mængde sukker, uden frugtens fibre. Et regelmæssigt og overdrevet forbrug af juice kan føre til stofskiftepatologier, ifølge en undersøgelse offentliggjort i Kritiske anmeldelser inden for klinisk laboratorievidenskab.

3. Kød, der ikke er gennemstegt

Forbruget af kød, der ikke er gennemstegt, er almindeligt i mange lande. Du skal dog vide, at kød, der ikke udsættes for temperaturer over 70 °C, kan være forurenet med Echerichia coli, Salmonella og andre bakterier. Husk på, at forekomsten af kogalskab blev forårsaget netop på grund af manglende overholdelse af reglerne for behandling af kød.

Korrekt tilberedning af kød og æg forhindrer dig i at få madforgiftning fra disse fødevarer.

Eksperterne fra Verdenssundhedsorganisationen angiver følgende:

“Ved madlavning ved høje temperaturer eller med fødevarer i direkte kontakt med en flamme eller en varm overflade, f.eks. en grill eller en stegepande, produceres visse typer kræftfremkaldende kemikalier (f.eks. polycykliske aromatiske kulbrinter og heterocykliske aromatiske aminer).”

Vær forsigtig med disse forbindelser. Kulbrinter har f.eks. vist sig at være meget skadelige.

4. Spirer er potentielt skadelige fødevarer

Bønnespirer

Ifølge eksperter er E. coli og Salmonella årsag til de fleste infektioner i forbindelse med spiret korn i USA. Hvis man spiser inficerede kornsorter, kan det forårsage tarm- og urinvejsinfektioner.

Vælg derfor at tilberede kornsorter korrekt for at nyde dem og selvfølgelig for at undgå infektioner.

5. Råmælk

Upasteuriserede produkter ─ f.eks. friskmalket mælk─ kan være skadelige for sundheden. Der er stor risiko for forurening med bakterier som f.eks. Listeria monocytogenes.

Listeriose, der forårsages af denne bakterie, kan føre til meningitis, lungebetændelse og aborter. Undgå derfor at drikke friskmalket mælk og køb pasteuriseret mælk, der sælges i supermarkederne.

6. Pålæg er potentielt skadelige fødevarer

Forskning har vist, at pølser af højere kvalitet indeholder kræftfremkaldende nitrater. Desuden indeholder 1 kilo pølse ca. 40 % mere salt og 50 % mere fedt end et kilo råt oksekød. Derfor er det vigtigt at undgå at indtage dem regelmæssigt og i store mængder.

Erstat dem med tørret kød og hjemmelavede patéer. Husk på, at regelmæssig indtagelse af forarbejdede kødprodukter er blevet forbundet med en øget risiko for kræft.

7. Udskåret frugt og grønt

Friske frugter
Ud over tropiske frugter, som er rige på flere vitaminer, er der andre meget sunde muligheder.

I nogle lande sælges frugt og grønt vasket og udskåret på bekostning af dårlig håndtering og miljø. Vi må ikke glemme, at bakterier, vira og svampe er mikroskopiske, og ikke alle har de samme hygiejnevaner.

Køb intakte frugter og grøntsager på markedet og vask dem godt, når du kommer hjem. Så kan du tilberede en god salat uden risiko for at blive syg af den.

Tjek hygiejnen i din kost

Som du kan se, er der flere fødevarer, der, selv om de i princippet virker harmløse, afhængigt af faktorer som tilberedning og håndtering måske ikke er det bedste valg til vores ernæring.

Det kan interessere dig ...
5 fødevarer du aldrig bør spise igen
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
5 fødevarer du aldrig bør spise igen

Alle er forskellige, og hvad der er godt for én person, er måske ikke godt for en anden. I denne artikel, vil vi liste 5 fødevarer du aldrig bør sp...



  • Stanhope KL., Sugar consumption, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016. 53 (1): 52-67.
  • Stec AA., Dickens KE., Salden M., Hewitt FE., et al., Occupational exposure to polycyclic aromatic hydrocarbons and elevated cancer incidence in firefighters. Sci Rep, 2018.
  • Zhao Z., Yin Z., Zhao Q., Red and processed meat consumption and gastric cancer risk: a systematic review and meta analysis. Oncotarget, 2017. 8 (18): 30563-30575.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.