De 8 sundeste magre kødudskæringer

Vi vil vise dig de sundeste magre kødudskæringer, som du kan spise regelmæssigt for at forbedre dit helbred. Gå ikke glip af dem.
De 8 sundeste magre kødudskæringer

Sidste ændring: 26 august, 2022

For at forbedre din generelle sundhed er det godt at indføre magre kødudskæringer i din kost. De indeholder gode mængder af proteiner og essentielle næringsstoffer, så de er en positiv tilføjelse til din kost for at opnå maksimal effektivitet i kroppens fysiologiske processer. Find ud af mere om de 8 sundeste magre kødudskæringer i dagens artikel.

På trods af at kød bliver dæmoniseret af mange, bør det indgå hyppigt i din kost.

Inden vi begynder, skal vi understrege, at kødfedt ikke er dårligt. I hvert fald ikke når stykket kommer fra et dyr, der er blevet fodret på græs og er opdrættet i det fri.

I dette tilfælde vil der være optimale niveauer af omega 3 og omega 6, hvilket vil være med til at passe på dit helbred. Dette vil holde den indre inflammation under kontrol, hvilket igen er med til at forhindre udviklingen af kroniske sygdomme.

De bedste magre kødudskæringer

Hvis du ønsker at inkludere en større variation af kød i din kost, bør du vide, at de bedste magre kødudskæringer er følgende:

  1. Inderlår. Denne udskæring bruges til at lave roastbeef.
  2. Mørbrad. En ekstremt mør og saftig del.
  3. Filet. Dette navn bruges til at betegne de tynde magre udskæringer af oksekød.
  4. Silverside eller topside. Denne del er normalt skåret i strimler.
  5. Rump. Dette er en af de foretrukne muligheder til en grill.
  6. Skank. Dette er meget brugt i gryderetter.
  7. Bøf. En udskæring med lidt fedt og en intens smag.
  8. Skirt steak. Det er mest almindeligt hakket til brug som fyld i forskellige tilberedninger.
Grillet oksekød

Ud over typen af udskæring skal tilberedningsmetoden tages i betragtning, da dette kan ændre produktets karaktertræk.

Hvordan vælger man magert oksekød?

Når man vælger en mager udskæring af oksekød, er det vigtigt at vælge stykker af høj kvalitet med en lavere fedtprocent end de andre. Den anvendte tilberedningsmetode varierer alt efter sidstnævnte.

Områder med mindre fedtstoffer er optimale til grillning, mens det ved stegning er bedre at inkludere nogle alternativer med en højere procentdel fedtsyrer. På denne måde opnås saftighed.

Når man søger hakket oksekød, kan det være en god mulighed at tjekke mærkningen. Det er tilrådeligt at undgå dem, der indeholder store mængder nitrit eller sulfitter.

Disse tilsætningsstoffer fungerer som konserveringsmidler, men kan have en negativ indvirkning på sundhedstilstanden, hvis de indtages regelmæssigt. En undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Nutrients, bekræfter dette. Det er altid tilrådeligt at prioritere forbruget af friske fødevarer uden tilsætningsstoffer.

Det er også vigtigt at begrænse tilstedeværelsen af visse dele af kosten, f.eks. slagteaffald. Disse kan være næringsmæssigt tætte, men vil også indeholde en større mængde af toksiner.

For yderligere oplysninger kan du læse denne artikel: Fordelene og risikoen ved at spise svinekød

Tips til tilberedning af magert kød

For at tilberede magert kød korrekt er det bedst at vælge alternativer som ovn, dampning, grillning eller stegning. Det er ikke tilrådeligt at bruge en masse olie, selv om der bør anvendes kvalitetssalt. Det er endda muligt at vælge  dele med fedt, når det er råt, for senere at fjerne denne del, når tilberedningen er færdig.

Hvis man bruger hakket kød, bør man også begrænse brugen af olie. Denne type produkt indeholder normalt en tilstrækkelig andel af fedtstoffer til at forhindre, at maden klæber fast til panden. Det bør heller ikke brunes for meget.

Sørg altid for, at der opnås en kernetemperatur på mindst 65 grader Celsius inde i kødet for at reducere mikrobiologisk forurening.

Råt hakket oksekød

Hakket kød har større risiko for at indeholde bakterier, så tilberedningen bør ske omhyggeligt, så der opnås den rette temperatur i alle dele af kødet.

Du er måske også interesseret i: Tre opskrifter på barbecuesauce til kød

Sundhedsfordele ved magert kød

Magert kød er en næringsrig fødevare. Det udmærker sig først og fremmest ved sit høje proteinindhold med høj biologisk værdi.

Det indeholder alle de essentielle aminosyrer og har en god fordøjelighedsscore. Takket være dem kan mange patologier, der er forbundet med magert kød, såsom sarkopeni, forebygges. Dette fremgår af en undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet BioMed Research International.

Oksekød kan desuden levere en betydelig mængde mineraler af høj kvalitet. Et eksempel på disse er jern.

Vi taler om et næringsstof, der har vist sig at være grundlæggende for at sikre transporten af ilt i blodet. Faktisk kan mangel på det føre til blodmangel. Jern, der kommer fra animalske fødevarer, har en meget højere absorption end jern fra grøntsager.

Vælg de bedste magre kødudskæringer med omtanke

Der findes forskellige typer magre kødudskæringer, som kan indgå regelmæssigt i kosten for at forbedre sundheden. Det er altid vigtigt at sørge for, at det er frisk kød, man spiser, og undgå forarbejdede versioner.

Sidstnævnte kan indeholde tilsætningsstoffer og transfedt af meget dårlig kvalitet, som øger forekomsten af kroniske og komplekse sygdomme.

Det kan interessere dig ...
Tjek mængden af kalorier og protein i de forskellige kyllingeudskæringer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tjek mængden af kalorier og protein i de forskellige kyllingeudskæringer

Forskellige kyllingeudskæringer kan have forskellige næringsværdier med hensyn til kalorier og protein. Lær om det her.



  • Song, P., Wu, L., & Guan, W. (2015). Dietary Nitrates, Nitrites, and Nitrosamines Intake and the Risk of Gastric Cancer: A Meta-Analysis. Nutrients7(12), 9872–9895. https://doi.org/10.3390/nu7125505
  • Martone, A. M., Marzetti, E., Calvani, R., Picca, A., Tosato, M., Santoro, L., Di Giorgio, A., Nesci, A., Sisto, A., Santoliquido, A., & Landi, F. (2017). Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. BioMed research international2017, 2672435. https://doi.org/10.1155/2017/2672435
  • Cappellini, M. D., Musallam, K. M., & Taher, A. T. (2020). Iron deficiency anaemia revisited. Journal of internal medicine287(2), 153–170. https://doi.org/10.1111/joim.13004