Chrononutrition for bedre sundhed: Hvad er fordelene ved det?

Opdag vigtigheden af at optimere måltidet for at øge effektiviteten af metaboliske processer.
Chrononutrition for bedre sundhed: Hvad er fordelene ved det?

Sidste ændring: 05 august, 2022

Chrononutrition er en videnskab, der fokuserer på at optimere måltiderne for at få en positiv indvirkning på sundheden. Det er et meget nyt område, som stadig er under udvikling, men som har udviklet sig betydeligt i de seneste år. Faktisk er der allerede gjort interessante opdagelser i forhold til metabolisk funktion.

Før vi begynder, er det vigtigt at bemærke, at måltidsmålingerne måske ikke påvirker fysiologien hos alle mennesker på samme måde. Der er genetiske determinanter, som vil påvirke de mulige reaktioner. En høj procentdel af befolkningen vil dog have gavn af, at visse ændringer foretages. Læs med!

Spis tidligt for at forbedre kropssammensætningen

En af de første konklusioner, som forskere inden for chrononutrition er nået frem til, er, at tidligere måltider har en positiv indvirkning på kropssammensætningen. En undersøgelse, der er offentliggjort i tidsskriftet Nutrients, bekræfter dette. I denne forstand bør frokosten indtages før kl. 13 og aftensmaden før kl. 21.

Sukkerstofskiftet vil være mere effektivt med disse rutiner, hvilket vil bidrage til at forebygge komplekse problemer som insulinresistens. Dette er optakten til diabetes og kan påvirke mobiliseringen og oxidationen af fedtstoffer negativt.

Som følge heraf er der også en større ophobning af fedt i underhuden. I denne henseende er det vigtigt at undgå sådanne ændringer i kropssammensætningen for at bevare en god sundhedstilstand.

Det er dog ikke kun tidspunktet for indtagelse, der er vigtigt, men også det korrekte valg af den type mad, der indtages. I princippet bør man altid prioritere friske fødevarer. De indeholder næringsstoffer af høj kvalitet.

Samtidig indeholder de ikke simpelt sukker og transfedt, som har en tendens til at øge den indre inflammation, hvilket fremgår af forskning offentliggjort i BMJ.

Mand spiser en kost baseret på chrononutrition

Tidligere spisetider end normalt er forbundet med en bedre kropssammensætning.

Tidspunktet for indtagelse af kulhydrater har betydning

Et andet af de grundlæggende koncepter i chrononutrition har at gøre med behovet for at undgå at indtage simple sukkerarter om aftenen.

På dette tidspunkt reducerer kroppen sin evne til at omsætte disse næringsstoffer, så deres virkninger på stofskiftet synes at være værre. Derfor er det bedst at udnytte dette tidspunkt til at opfylde protein- og fedtbehovet.

Det er dog rigtigt, at der er specifikke genetiske determinationer, der kan ændre resultaterne noget. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i Nutrition & Diabetes kan to forskellige kronotyper defineres ud fra evnen til at omsætte sukkerstoffer på forskellige tidspunkter af dagen.

Nogle mennesker vil således være i stand til at udnytte disse næringsstoffer mere effektivt om morgenen, mens andre vil have gavn af at indtage dem, efterhånden som dagen skrider frem. På nuværende tidspunkt er der dog ikke tilstrækkelige teknologiske midler til let at skelne en persons kronotype.

Derfor er den generelle anbefaling at undgå at indtage simple sukkerarter om aftenen, da de normalt ikke anvendes som energikilde på dette tidspunkt, og risikoen for ophobning er større. Desuden er aftensmaden normalt et mindre måltid, og derfor er en protein- og grøntsagskilde bedre til at skabe mæthed.

Chrononutrition i forbindelse med behandling af diabetes

I forbindelse med type 2-diabetes synes chrononutrition at være afgørende. En optimering af tidspunktet for kulhydratindtaget kan resultere i at opretholde stabile blodglukoseværdier, hvilket er med til at forhindre, at problemet forværres eller kommer ud af kontrol.

Alligevel støtter nogle eksperter behovet for at begrænse kulhydratindtaget i kosten generelt. Dette kunne være positivt på et metabolisk plan.

I de kommende år kan der imidlertid blive foretaget mere forskning for at finde frem til et effektivt mønster for fordelingen af sukkerstoffer i løbet af dagen.

Dette vil ikke kun være til gavn for personer med metaboliske patologier, men også sportsfolk vil kunne opleve positive fordele. Det vil give dem mulighed for lettere at genopbygge deres glykogendepoter og dermed forbedre deres restitutionsproces.

Frugt, håndvægte og målebånd

Chrononutrition har vist sig at have positive virkninger på håndteringen af type 2-diabetes og andre stofskiftesygdomme.

Chrononutrition: En afgørende disciplin inden for sundhed

Som du har set, kan tidspunktet for fødeindtagelsen påvirke stofskiftet af næringsstoffer, hvilket har indflydelse på den generelle sundhed. Derfor er det vigtigt at indse, at indtagelse af sukker bør undgås om aftenen i de fleste tilfælde.

På denne måde forhindrer du, at der opstår patologier som type 2-diabetes, så længe andre gode livsstilsvaner opretholdes. Det skal naturligvis bemærkes, at det er vigtigt at undgå indtagelse af fødevarer af dårlig kvalitet, især industrielle ultraforarbejdede fødevarer.

Disse produkter indeholder en høj koncentration af simple sukkerarter og kunstige tilsætningsstoffer, elementer, der kan forstyrre fysiologiens korrekte funktion i årenes løb. Det er vigtigt at dække behovene for essentielle næringsstoffer for at bevare et godt helbred.

Det kan interessere dig ...
Hvorfor det er vigtigt at spise frugt og grøntsager ifølge WHO
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hvorfor det er vigtigt at spise frugt og grøntsager ifølge WHO

WHO foreslår, at vi skal spise mere frugt og grøntsager for at mindske risikoen for ikke-smitsomme sygdomme. Vi fortæller dig alt om det.



  • Lopez-Minguez, J., Gómez-Abellán, P., & Garaulet, M. (2019). Timing of Breakfast, Lunch, and Dinner. Effects on Obesity and Metabolic Risk. Nutrients11(11), 2624. https://doi.org/10.3390/nu11112624
  • de Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., Uleryk, E., Budylowski, P., Schünemann, H., Beyene, J., & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ (Clinical research ed.)351, h3978. https://doi.org/10.1136/bmj.h3978
  • Henry, C. J., Kaur, B., & Quek, R. (2020). Chrononutrition in the management of diabetes. Nutrition & diabetes10(1), 6. https://doi.org/10.1038/s41387-020-0109-6