Fytokemikalier i fødevarer: Hvad er de?

I en varieret og sund kost kan vi finde en tilstrækkelig mængde fytokemikalier, som er gavnlige for vores sundhed. Ligeledes kan kombinationen af forskellige fytokemikalier i fødevarer forstærke og forbedre deres virkninger.
Fytokemikalier i fødevarer: Hvad er de?

Sidste ændring: 12 juni, 2022

Fytokemikalier i fødevarer er faktisk meget mere almindelige, end man måske tror. Det er stoffer, der er naturligt til stede i fødevarer af vegetabilsk oprindelse. I øjeblikket undersøger mange forskere dem på grund af de sundhedsmæssige fordele, de giver, især deres antioxidantkraft og deres mulige rolle i forebyggelse af kræft.

Fytokemikalier er ikke næringsstoffer i sig selv, og de har derfor ingen energi- eller næringsfunktion. Derfor kalder vi fødevarer, der indeholder fytokemikalier, for funktionelle fødevarer, da de giver sundhedsmæssige fordele.

I en varieret og sund kost kan vi finde en tilstrækkelig mængde fytokemikalier, der gavner vores sundhed. Ligeledes forstærker og forbedrer kombinationen af forskellige fytokemikalier i den samme fødevare deres virkninger.

Fytokemikaliernes funktioner i fødevarer og deres fordele

Hindbær indeholder fytokemikalier

Fytokemikalier er ansvarlige for at tildele farver, lugt og smag til retterne

De funktioner, der tilskrives fytokemikalier, omfatter hjælp til at bevare et godt syn samt knoglernes og epitel-systemets integritet. Desuden stimulerer de under amning mælkeproduktionen.

Flere fytokemikalier har en eminent antioxidant funktion. Af denne grund bidrager de til at reducere inflammation. Desuden fungerer de som beskyttende stoffer i forbindelse med hjerte-kar-sygdomme.

Fytokemikalier er også kendt for deres mulige sammenhæng med forebyggelse af visse tumorer eller kræftudvikling. De udfører denne funktion ved at omdanne potentielt giftige eller skadelige stoffer til ufarlige stoffer.

Nogle forbindelser samarbejder også om at opretholde immunsystemet. Det siger derfor sig selv, at der er mange gavnlige egenskaber, der tilskrives fytokemikalier.

Karakteristika ved fytokemikalier i fødevarer

Kilder til flavonoider

Fytokemikalier er elementer, der kun findes i planteriget, og som findes i meget små mængder. Et stort antal af dem er dog endnu ikke blevet undersøgt.

Husk på, at fytokemikalier ikke er næringsstoffer. Der er ingen sygdomme, der skyldes et utilstrækkeligt indtag, men de forstærker virkningen af andre næringsstoffer.

Desuden er de ikke essentielle for vores krop, som proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, vitaminer eller mineraler er. Da de er antioxidanter, har de en forebyggende og helbredende virkning på kroppen.

Typer af fytokemikalier i fødevarer

Den mest almindelige klassificering af fytokemikalier er baseret på deres molekylære struktur og deres fødevarekilder:

1. Fenoler

I gruppen af fenoler findes følgende klassifikation:

  • Flavonoider: Findes i frugter som kirsebær, æbler, druer, acerola, te, løg og peberfrugter. I denne gruppe omfatter vi bl.a. anthocyaniner, catechiner, isoflavoner, tanniner, rutin, quercetin.
  • Denoliske syrer: Bl.a. fytinsyre, gallussyre, klorogensyre og vanilje. Nogle af de mest rige kilder er bælgfrugter, fuldkorn, te og artiskokker.
  • Ikke-flavonoide polyfenoler: Såsom resveratrol eller lignaner, der findes i rødvin, hørfrø, fuldkorn, bælgfrugter, frugt og grøntsager.

Du er måske også interesseret i: Fordøjelsesenzymer: Hvad gør de?

2. Terpener

Vi kan opdele terpener i to grupper:

  • Carotenoider: Såsom lycopener, alfa-caroten, lutein, beta-caroten eller capsaicin, som vi kan finde i gulerødder, græskar, appelsiner, mango, spinat, tomater, vandmeloner, grapefrugter, røde peberfrugter og
  • papaya.
  • Ikke-carotenoider: Blandt disse findes fytosteroler, saponiner eller limonoider. Vegetabilske olier som f.eks. sojabønner og berigede fødevarer som f.eks. kassava og quinoa er eksempler på fødevarer med et højt indhold af fytokemikalier, der ikke er carotenoider.

3. Thioler

Denne gruppe er også kendt som gruppen af svovlkomponenter, fordi den indeholder disse mineraler:

  • Indoler: Fødevarer som kål, rosenkål, blomkål, spinat og broccoli er de fødevarer, der er rigest på indoler.
  • Glucosinolater: Fødevarekilderne i denne gruppe er korsblomstrede grøntsager, såsom rosenkål, rødkål, broccoli, blomkål og radiser.
  • Organiske svovlforbindelser: Findes i hvidløg.

4. Tocopheroler

Denne gruppe af fytokemikalier fungerer som E-vitamin. De vigtigste kilder er vegetabilske olier, nødder, grønne bladgrøntsager og fuldkorn.

Konklusion om fytokemikalier i fødevarer

Den farmaceutiske industri syntetiserer allerede nogle fytokemikalier. Disse kosttilskud erstatter dog ikke behovet for at følge en kost, der er rig på korn, frugt, grøntsager og bælgfrugter. Glem ikke at inkludere disse i din daglige kost!

Det kan interessere dig ...
9 fordele ved at spise rigtige fødevarer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
9 fordele ved at spise rigtige fødevarer

Vores forfædres kost var domineret af ægte mad og friske fødevarer. Her er 9 grunde til at spise rigtige fødevarer! Hvordan er din kost?



  • Quiñones, M., Miguel, M., & Aleixandre, A. (2012). Los polifenoles, compuestos de origen natural con efectos saludables sobre el sistema cardiovascular. Nutriciónn Hospitalaria : Organo Oficial de La Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral. https://doi.org/10.3305/nh.2012.27.1.5418

  • Barberan, T. (2015). Los polifenoles de los alimentos y la salud. Alimentacion, Nutricion y Salud.

  • Jáuregui, M. E. C., De La Concepción Calvo Carrillo, M., & Romo, F. P. G. (2011). Carotenoides y su función antioxidante: Revisión. Archivos Latinoamericanos de Nutricion.